در جلسه‌ای که منافقین و حامیان آنها در آمریکا با حضور وزیر دفاع و رییس ستاد مشترک آمریکا برگزار کردند، تصمیم اوباما برای بیرون کشیدن نیروهای آمریکا از عراق و سرنوشت این سازمان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، فارین پالسی طی گزارشی اعلام کرد که حدود 50 نفر از منافقین و حامیان آنها در جلسه هفته گذشته کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا در ساختمان هارت سنا شرکت کردند. این جلسه در مورد بررسی تصمیم باراک اوباما برای بیرون کشیدن نیروهای آمریکا از عراق تا پایان سال جاری میلادی بود. وزیر دفاع آمریکا لیون پانه‌تا و رییس ستاد مشترک آمریکا ژنرال مارتین دمپسی در این جلسه حضور داشتند.

هرچند جزئیات چندانی از این جلسه منتشر نشده است، اما نکته جالب توجه در این جلسه این بود که بر روی لباس اعضای مجاهدین خلق عبارتی نوشته شده بود که در آن از وزارت خارجه آمریکا خواسته شده بود تا نام این گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج گردد. البته قبلاً نیز برخی مقامات آمریکایی به منظور استفاده ابزاری از این سازمان علیه ایران، خواسته بودند تا نام این گروه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج گردد.


از سال 2009 تاکنون، این سازمان تروریستی دست به لابی‌های گسترده و صرف هزینه‌های مالی زیادی در واشنگتن زده است تا با جلب حمایت آمریکا علاوه بر اینکه نام خود را از فهرست سازمان‌های تروریستی بیرون آورد، بتواند به بقا و حضور خود در کشور عراق ادامه دهد. گفتنی است که در این امر ده‌ها تن از مقامات ارشد و حقوق‌دانان آمریکا از جمله رییس اسبق اف‌بی‌آی لوییس فری و مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا ژنرال جیمز جونز به آنها کمک کرده‌اند. پس از اینکه آمریکا اعلام کرد که نیروهای خود را تا پایان سال از عراق خارج خواهد کرد، دولت عراق نیز اعلام کرد که اعضای این سازمان باید تا پایان سال 2011 خاک این کشور را ترک کنند.

پس از سقوط صدام، با میانجی‌گری آمریکا طبق توافق‌نامه‌ای 3400 نفر از اعضای این سازمان در اردوگاهی به نام اشرف در شمال شرقی عراق و تحت نظارت ارتش آمریکا مستقر شدند. کنترل این اردوگاه در سال 2009 به دولت عراق واگذار شد. سمیر شاکر سفیر عراق در آمریکا طی مصاحبه‌ای که تابستان امسال با فارین پالسی انجام داد، اظهار کرد که این سازمان خطرناک بوده و «چیزی جز یک فرقه نمی‌باشد.»

لازم به ذکر است که گروه مجاهدین خلق که سعی کرده است بین اسلام و مارکسیسم اجماعی یافته و آنها را با هم پیوند زند، در سال 1344 تاسیس گردید. در ابتدا آنها با رویکرد امام خمینی (ره) همراه شدند، اما پس از سقوط شاه راه خود را از انقلاب اسلامی جدا کرده و در نهایت به رژیم بعثی عراق پناه بردند. صدام حسین نیز در آن زمان از آنها در جنگ تحمیلی برای حمله به مرزهای ایران استفاده نمود.

این سازمان از زمان انقلاب تاکنون دست به عملیات‌ها و ترورهای شخصیتی زیادی زده است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی و به شهادت رساندن آیت‌الله بهشتی و جمعی از یاران وی در سال 1360؛ بمب‌گذاری ساختمان نخست‌وزیری و به شهادت رساندن محمد علی رجایی و محمد جواد باهنر در سال 1360؛ بمب‌گذاری در نماز جمعه و به شهادت رساندن آیت‌الله دستغیب شیرازی؛ ترور نافرجام رهبر انقلاب در مسجد ابوذر تهران در سال 1360؛ ترور امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی در سال 1378.