سازمان نظارت بین‌المللی بر زندان‌ها طی گزارشی وضعیت زندان‌های فرانسه را نامناسب و نگران‌کننده خواند.
به گزارش مشرق، فارس به نقل از شبکه "یوروپ 1" نوشت: سازمان نظارت بین‌المللی بر زندان‌ها (OIP)، اخیرا طی گزارشی 350 صفحه‌ای به بررسی وضعیت زندان‌های فرانسه در فاصله زمانی سال‌های 2005 تا 2011 پرداخته و آن را نگران‌کننده توصیف کرده است که در زیر به بخش‌های مهمی از آن می‌پردازیم:

*نرخ بالای خودکشی در زندان‌های فرانسه

بر اساس این گزارش، فرانسه در میان 15 کشور اروپایی، بالاترین نرخ خودکشی در زندان‌ها را به خود اختصاص داده است به گونه‌ای که ظرف مدت 50 سال مزان خودکشی در زندان های این کشور چندین برابر شده است.


*شدت سرکوب‌ در زندان‌های فرانسه

بر اساس این گزارش، در فاصله زمانی سال‌های 2005 تا 2010 میلادی، دستکم 18 قانون جدید در زمینه مبارزه با ارتکاب مجدد جرم و با هدف تربیت و اصلاح زندانیان به تصویب رسیده که "ناکافی و غیرمؤثر" بوده‌اند.

*شرایط نامناسب زندان‌های فرانسه

"شرایط زندان‌ها نامناسب است" این عبارتی است که در گزارش سازمان نظارت بین‌المللی بر زندان‌ها به آن اشاره شده و علت آن نیز ازدحام جمعیت زندان‌ها عنوان شده است. بر اساس این گزارش، ظرف مدت شش سال، شمار زندانیان زندان‌های فرانسه با افزایش 4 درصدی از 58 هزار و 288 نفر به 60 هزار و 761 نفر افزایش یافته است. در این گزارش همچنین آمده است که در برخی زندان‌های فرانسه 6 نفر در یک سلول زندانی هستند. این گزارش همچنین به وضعیت نظافت سلول‌ها و سرویس‌های بهداشتی زندان اشاره کرده و آن را نامناسب ارزیابی کرده است.

*نامناسب بودن وضعیت سلامت زندانیان فرانسوی

در گزارش اخیر سازمان نظارت بین‌المللی بر زندان‌ها همچنین وضعیت سلامت زندانیان زیر سؤال رفته است. در این گزارش آمده است که وضعیت بهداشت و تراکم جمعیت زندان‌های فرانسه نامناسب است؛ به گونه‌ای که بیش از 20 درصد زندانیان در زندان‌های فرانسه مشکلات روان‌پریشی دارند.

*پرداخت حقوق پایین و مضحک به زندانیان در زندان‌های فرانسه

تنها 24 درصد زندانیان در زندان‌های فرانسه از امکان اشتغال برخوردارند و داشتن شغل در زندان‌ها فرانسه برای زندانیان یک امتیاز مهم محسوب می‌شود. این در حالی است که همین اقلیت شاغلان در زندان نیز بابت کاری که انجام می‌دهند، حقوق بسیار پائینی دریافت می‌کنند.

انتشار گزارش اخیر سازمان نظارت بین‌المللی بر زندان‌ها در حالی صورت می‌گیرد که کمیسر حقوق بشر شورای اروپا نیز پیشتر ضمن انتقاد شدید از شرایط بسیار ناگوار این زندان‌ها، موارد بی‌شمار خودکشی زندانی‌ها را از جمله علائم ضعف ساختاری سیستم اداره زندان‌های این کشور دانسته است.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر کمیسیون حقوق بشر اروپا تاکنون چندین بار اوضاع زندان‌های فرانسه را تحقیرآمیز، اسفبار و غیر ‌قابل تحمل توصیف کرده‌اند اما با این وجود هیچگونه اقدام ضربتی در این خصوص صورت نگرفته است.
منبع:مشرق نیوز