وب‌سایتی موسوم به «آیا می‌توانی آن را بشکنی» با به چالش کشیدن دانش برنامه‌نویسی و سایبری مراجعه‌کنندگان، در پی بررسی توانمندی افراد و استفاده از آنها در ارگان‌های جاسوسی انگلیس است.

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، وبگاه خبری وایرد در گزارشی اعلام کرد «سازمان مخفی کارشناسان اطلاعاتی بریتانیا» (GCHQ) به دنبال جذب جاسوس‌های جدید است. این سازمان برای حصول اطمینان از صحت ادعای این افراد، طرحی را به منظور تلاش برای شکستن یک کد آنلاین به اجرا در آورده است.

این سایت که به «آیا می‌توانی آن را بشکنی» موسوم است، از طریق شیوه‌های گسترش ویروس در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و فیس‌بوک پخش شده است. این سایت به ظاهر بی‌معنی از 160 جفت عدد و حرف و کادری برای پاسخ گویی به سوال‌ها تشکیل شده است.

اگرچه هیچ سرنخ واضحی در خصوص ارتباط این سایت با سازمان مخفی کارشناسان اطلاعاتی بریتانیا و از اتفاقی که پس از ارائه پاسخ صحیح به سوالات می‌افتد وجود ندارد، اما کسانی که قادر باشند با ترکیب صحیح این اعداد و حروف رمز آن را بشکنند به سایت سازمان راه یافته و می‌توانند فرم درخواست کار را پر نمایند. همچنین قابل ذکر است که آدرس این سایت با پسوند .co.uk به اتمام می‌رسد.

این بازی ممکن است به پاسخ‌های دولت انگلیس در اکتبر 2011 در مقابل گزارش سالانه کمیته امنیتی و اطلاعاتی مربوط شود. در این گزارش آمده بود که کمیته در خصوص «ناتوانی سازمان مخفی کارشناسان اطلاعاتی بریتانیا در جذب و نگهداری یک کادر مناسب از متخصصان اینترنتی برای پاسخگویی به تهدیدات» نگران می‌باشد. در پاسخ دولت انگلیس اظهار داشت: که «در حال برداشتن گام‌های اولیه برای رسیدگی به این موضوع می‌باشد.»

از سازمان مخفی کارشناسان اطلاعاتی بریتانیا نیز برای مقابله با تهدیدات امنیتی سایبری رو به رشد در انگلستان درخواست کمک شده است. در تلاش برای تبدیل بریتانیا به «یکی از امن‌ترین اماکن تجاری در جهان» ــ به گفته وزیر کابینه انگلیس فرانسیس مود ــ این سازمان به برخی از فناوری‌های امنیتی خود را قبل از پایان سال در اختیار شرکت‌های خصوصی قرار خواهد داد.

این اولین بار نیست که سازمان اطلاعاتی بریتانیا از یک معمای عمومی برای استخدام کدشکن‌های جدید استفاده می‌نماید. دانشکده کد و سایفر دولت انگلیس در طول جنگ جهانی دوم، نامه‌ای را در روزنامه دیلی تلگراف به چاپ رساند که در آن خوانندگان را برای حل جدول کلمات متقاطع در کمتر از 12 دقیقه به چالش کشانده بود. آنهایی که تمام جدول را حل کرده بودند برای پیوستن به سرویس‌های جاسوسی به مصاحبه فرا خوانده شدند.