لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه اعلام کرد ناو هواپیمابر "یو اس اس انترپرایز" که حدود یک ماه دیگر راهی خاورمیانه خواهد شد، از تنگه هرمز عبور خواهد کرد. این ناو تا پایان سال جاری میلادی از رده خارج می‌شود!
به گزارش مشرق ، فارس به نقل از بنگاه سخن‌پراکنی دولتی انگلیس نوشت: پانتا که در جمع حدود 1700 نفر از نیروهای نیروی دریایی آمریکا صحبت می‌کرد همچنین یادآوری کرد که دو ناو هواپیمابر دیگر آمریکا، با نام‌های "یو اس اس کارل وینسون" و "یو اس اس آبراهام لینکلن" در حال حاضر در خلیج فارس مستقر هستند.

پانتا افزود: "واضح است که ما برای مواجهه با هر نوع وضعیت اضطراری در آن بخش از جهان آماده هستیم."

پانتا که نگرانی‌های فراوانی در خصوص کاهش بودجه نظامی آمریکا دارد مدعی شد که تعدیل بودجه پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، ناوگان ناوهای هواپیمابر آمریکا را تهدید نخواهد کرد و نیروی دریایی آمریکا قصد دارد 11 فروند از این ناوها را شناور نگاه دارد.

وی افزود، حفظ این ناوهای هواپیمابر که هر یک نزدیک هشتاد فروند هواپیما و هلیکوپتر حمل می‌کنند، برای انعکاس توان نظامی آمریکا در اقیانوس آرام و خاورمیانه، کلیدی است. با این حال پانتا در سخنانی متناقض ابراز داشت که نیروی دریایی نیز مشمول کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

وزیر دفاع آمریکا با اشاره به ایران، افزود: "ما به همکاریمان با جامعه جهانی و تشدید تحریم‌های آنها ادامه می‌دهیم. ما به انتقال صریح پیاممان ادامه می‌دهیم. مهمترین راهی که برای شفافیت پیامها وجود دارد، این است که نشان بدهیم ما آماده‌ایم، ما قوی هستیم و ما در آن بخش از دنیا حضورمان را حفظ خواهیم کرد."

بعد از 51 سال حضور در ترکیب نیروی دریایی آمریکا، ناو هواپیمابر یو اس اس انترپرایز که در حال حاضر در آب‌های ساحلی ایالت جورجیا مستقر است، قرار است در پایان این سال میلادی از خدمت خارج شود. با از رده خارج شدن این ناو هواپیمابر، تا سه سال دیگر که ناو هواپیمابر جدید یو اس اس جرالد فورد آماده شود، نیروی دریایی آمریکا 10 ناو هواپیمابر در ترکیب شناورهای خود خواهد داشت.