یک قاضی دادگاه منطقه‎ای فدرال در امریکا مجوز شکایت گروهی علیه شیوه تبعیض آمیز اداره پلیس نیویورک در زمینه "توقیف و بازرسی" غیر قانونی افراد را صادر کرده است.


به گزارش گاردین، شیرا سیندلین، قاضی منطقه ای امریکا در این حکم 57 صفحه‎ای که روز چهارشنبه (27 اردیبهشت، 16 می ) صادر شد، به این شیوه به عنوان شیوه‎ای دردسر ساز اشاره کرد و افزود "شواهد بسیاری" وجود دارد که از هزاران مورد توقیف غیرمجاز افراد از سوی پلیس حکایت می‌کند.

داریوس چارنی، وکیل "مرکز حقوق قانون اساسی" که این شکایت‌نامه را تنظیم کرده است تصریح کرد:"دادگاه به درستی تشخیص داد که توقیف و بازرسی‌های غیرقانونی به تعداد اندکی از ماموران پلیس محدود نمی‌شود بلکه نتیجه برنامه‎ای است که برای بالاترین سطوح اداره پلیس طراحی شده و بر صدها هزار نفر تاثیر می‌گذارد."

به گفته این قاضی جلسه رسیدگی به این پرونده 29 می برگزار خواهد شد.

طبق این حکم، طبقه مورد نظر شامل "تمامی افرادی می‌شود که بر اساس سیاه‎پوست یا لاتین‎تبار بودن، توقیف می‌شوند و یا علاوه بر توقیف شدن مورد بازرسی و تفتیش قرار می‌‌گیرند."

بر اساس مستنداتی که در این حکم به آن‎ها اشاره شده است؛ در صورتی‌که ماموران پلیس به طور منظم از این شیوه توقیف و بازرسی افراد استفاده نکنند اداره پلیس نیویورک آن‌ها را مجازات خواهد کرد.

بر اساس اعلام اداره پلیس نیویورک، ماموران این اداره از ژانویه تا آوریل سال جاری میلادی بیش از 200 هزار نفر را در خیابان توقیف کرده‎اند. این آمار نسبت به دوره مشابه در سال گذشته میلادی 25 درصد افزایش یافته است.

پلیس نیویورک و مایکل بلومبرگ، شهردار این شهر از این شیوه دفاع کرده‌اند. به گفته آن‌های این روش ضمن کاهش چشم‎گیر میزان جرایم از مرگ هزاران نفر نیز جلوگیری می‌کند.