رئیس صندوق بین المللی پول با هشدار درباره خروج یونان از منطقه یورو گفته است این مساله هزینه‌های سنگینی را به همراه خواهد داشت.


کریستین لاگارد روز پنجشنبه در گفت و گو با تلویزیون هلند گفت، خروج یونان از منطقه یورو هزینه‌های سنگینی را به دنبال خواهد داشت و این مساله فقط گریبان گیر یونان نخواهد بود.

لاگارد افزود:" به نظر من سناریوی مطلوب این است که ببینیم یونان در اجرای تعهدات‌اش برای ماندن در منطقه یورو که خواسته جمعیت است موفق شده است".

لاگارد روز چهارشنبه از رهبران آتن خواست تا با اجرای قرارداد بسته کمکی پیشنهادی صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا که هزینه سنگینی را به دوش مردم یونان تحمیل کرده است، عزم خود را برای حضور در منطقه یورو ثابت کنند.

یونان در معرض خطر پایان بودجه قرار دارد و رهبران اروپایی از جمله صندوق بین‌المللی پول هشدار می‌دهند که یونان باید تصمیم بگیرد که آیا برای ماندن در این اتحادیه پولی حاضر به اجرای قواعد دریافت بسته کمکی هست یا نه؟

بی‌ثباتی سیاسی در یونان سقوط بازار در بازارهای سراسر اروپا و آسیا را موجب شده است.

در همین حال، احزاب سیاسی یونان روز چهارشنبه(17 اردیبهشت، 16 می ) درباره تشکیل دولتی موقت برای برگزاری دور جدیدی از انتخابات پارلمانی در ماه ژوئن توافق کردند.

این توافق پس از آن انجام شد که هیچ‌کدام ازاحزاب یونان نتوانستند در انتخابات پارلمانی که اوایل ماه می برگزار شد، اکثریت آراء لازم را برای تشکیل دولت از آن خود سازند.

دولت ائتلافی فعلی یونان در تلاش برای حفظ بسته کمکی اضطراری که از صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا دریافت کرده، سیاست کاهش بودجه را درپیش گرفته است.

ناآرامی سیاسی و اقتصادی در یونان نگرانی‌های فزاینده‌ای را در میان وزیران دارائی منطقه یورو موجب شده است. 

وزیران دارائی یورو هشدار داده‌اند که اگر یونان نتواند سیاست ریاضتی را که در قبال تائید دومین بسته کمک مالی به همسایگان اروپایی‌اش وعده کرده اجرا کند، ناگزیر باید از منطقه یورو خارج شود.