در حالی‌که مساله سوریه در صدر دستور کار نشست سران گروه 8 قرار دارد، رئیس جمهوری امریکا مدعی شده است کناره گیری دولت دمشق تنها راه حل مشکل سوریه به شمار می‌رود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما این سخنان را روز شنبه (30 اردیبهشت، 19 می) در نشست سران گروه 8 (جی 8) در کمپ دیوید مطرح کرد. کمپ دیوید در حومه ایالت مریلند در شمال واشنگتن قرار دارد.

به گفته یکی از مقامات شورای امنیت ملی امریکا اوباما افزود، تغییر در سوریه باید بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور را نیز در برگیرد.

وی از یمن به عنوان نمونه کشوری که در آن انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز صورت گرفته است نام برد.

عبدربه منصور هادی، معاون پیشین رئیس جمهوری یمن ماه فوریه در انتخابات تک کاندیدایی این کشور به پیروزی رسید.

سران گروه 8 با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند: "دولت سوریه و تمامی احزاب باید فورا و به طور کامل به تعهدات خود درباره اجرای طرح (صلح) 6 ماده ای پیشنهادی کوفی عنان، فرستاده مشترک ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب پایبند بمانند."

سوریه از اواسط مارس 2011 میلادی صحنه ناآرامی ‌بوده است.

درحالی که غرب و مخالفان، دولت سوریه را به دخالت در کشتارها متهم می‌کنند، دمشق گروه‌های تروریستی مسلح را عامل شورش‌ها و خرابکاری‌ها می‌داند و تاکید می‌کند این ناآرامی‌ها از خارج سازماندهی می‌شوند.

در همین حال ناظران سازمان ملل به نظارت بر اجرای آتش بس در سوریه ادامه می‌دهند. این آتش بس بیش از 3 هفته است که به طور رسمی به اجرا گذاشته شده است.

اجرای آتش بس بخشی از طرح صلح 6 ماده ای پیشنهادی عنان در ماه مارس محسوب می‌شود.