سوئیس در پی انتشار گزارشی مبنی بر این که نارنجک‌های دستی ساخت این کشور توسط گروه‌های مسلح در سوریه استفاده می‌شود، تصمیم گرفته است ارائه محموله تسلیحاتی به امارات را تعلیق کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اقدام روز چهارشنبه (14 تیر) پس از آن صورت گرفت که روزنامه سانتاگس زایتونگ، تصویری را از چنین وسیله‌ای در دست نیروهای ضد دمشق در شهر "ماریا"، در شمال حلب در اواخر ماه ژوئن منتشر کرد.

تحقیقات اولیه درباره این تصویر نشان داد که این نارنجک توسط کارخانه تسلیحاتی RUAG در برن ساخته شده و بخشی از محموله‌ای است که این شرکت در سال 2003 در اختیار امارات متحده عربی قرار داده است.

اداره فدرال امور اقتصادی (FDEA) می‌گوید، 225 هزار و 162 نارنجک دستی به امارات صادر شده که طبق توافق امضا شده قرار نبوده است که در اختیار شخص ثالث قرار گیرند.

این بیانیه دولتی گفت: "تا آن‌جایی که FDEA اطلاع دارد، این نارنجک‌های دستی بازمی‌گردد به محموله RUAG برای امارات متحده عربی در سال 2003. در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر این که این نارنجک‌های دستی به سوریه رسیده‌اند، وجود ندارد؛ با این وجود تحقیقات در جریان است."

بیانیه FDEA همچنین می‌گوید که ارسال محموله‌های تسلیحاتی از سوئیس به سوریه در آوریل 1998 متوقف شد و این تردید را افزایش داد که آیا این تصویر اصلا در سوریه گرفته شده است یا خیر.

آنتجه بائرتچی، سخنگوی وزارت امور اقتصادی سوئیس می‌گوید که سوئیس، به عنوان یک اقدام "موقت" بلافاصله همه مجوزهای صادرات سلاح به امارات متحده عربی را مسدود کرد."

وی گفت: "ما این موضوع را جدی گرفتیم؛ چرا که سال گذشته مورد مشابهی اتفاق افتاد؛ زمانی که یک روزنامه‌نگار مخفی در لیبی جعبه‌های مهمات سوئیسی را در آن کشور یافت."

سوریه از مارس سال 2011 میلادی صحنه خشونت گروه‌های مسلح بوده و از آن زمان تاکنون تظاهراتی در مخالفت یا موافقت با دولت بشار اسد، رییس جمهور این کشور برگزار شده است.

دولت سوریه "قانون شکنان، خراب‌کاران و گروه‌های تروریستی مسلح" را مسئول ناآرامی‌ها دانسته و تاکید دارد که این ناآرامی‌ها از خارج طراحی و هدایت می‌شوند و نیروهای امنیتی دستور اکید دارند تا برای خودداری از آسیب رساندن به غیرنظامیان تلاش کنند