کاروانی از ناوهای جنگی ناتو با ادعای اجرای عملیات ضدتروریسم، پس از ترک ترکیه عازم دریای مدیترانه شده‌اند.


بر پایه گزارش منتشر شده روز پنجشنبه (15 تیر) در روزنامه ترکیه‌ای حریت، گروه 2 ناوگان آماده دریایی ناتو، استانبول را به سوی دریای مدیترانه ترک کرده است.

گفته می‌شود، این کاروان که به فرماندهی ناو آلمانی عازم شده، شامل یک ناو ترکیه‌ای، ناو فرانسوی، یک ناو آلمانی و سه کشتی در مجموع حامل 545 خدمه است.

دریاسالار آلمانی، تورستن کاهلر روز چهارشنبه گفت که ماموریت گروه نظامی دریایی "دادن این پیام شفاف به تروریست‌های منطقه است مبنی بر این‌که ناتو آماده است."

وی افزود، "هر چند ما تمامی برنامه خود را نمی‌گوییم اما در منطقه خواهیم ماند."

کاهلر تصریح کرد که ماموریت ضدتروریسم "مطابق بند 5 دستورالعمل ناتو" انجام می‌گیرد.

بند 5 دستورالعمل ناتو در معاهده واشنگتن می‌گوید که اعضای پیمان آتلانتیک شمالی "موافقت کرده‌اند که حمله به هر یک از کشورهای عضو به منزله حمله به تمامی اعضا است."

تحرکات نظامی ناتو چند روز پس آن صورت گرفت که دمشق در 22 ژوئن (2 تیر ماه) اعلام کرد، نیروهای دفاعی سوریه "با توجه قوانین موجود در چنین شرایطی"، یک فروند جنگنده شکاری فانتوم اف - 4 ترکیه را در حریم هوایی خود سرنگون کرده است. این هواپیما در دریای مدیترانه سقوط کرد.

پس از آن، احمد دادواوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو روز 4 تیر ماه با شبکه خبری تی‌آرتی مدعی شد، "با توجه به نتیجه‌گری‌های ما، این هواپیما در حریم هوایی بین‌المللی و در فاصله 13 مایل دریایی از سوریه هدف قرار گرفته است."

هر چند جهاد مقدیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه در نشست خبری خود در 5 تیر ماه اظهار داشت که جنگنده ترکیه "حریم هوایی سوریه را نقض کرده بود و نیروهای دفاعی به سوی آن آتش گشودند که منجر به سقوط این هواپیما در آب‌های سوریه شد."

در 4 تیر ماه شورای آتلانتیک شمالی که تصمیم‌گیرنده مسائل سیاسی درون ناتو است، بنا به درخواست آنکارا و با هدف بررسی سقوط جنگنده ترکیه نشستی را در بروکسل برگزار کرد.

در همان روز روزنامه حریت گزارش داد که آنکارا "تعداد زیادی از خودروهای نظامی خود" شامل "15 تانک، دو توپ دوربرد و تعداد دیگری خودرو جنگی را به مرزهای سوریه" گسیل داشته است.

در 11 تیر ماه نیز ارتش ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به پرواز بالگردهای سوریه‌ای در نزدیکی مرزها، 6 فروند جنگنده اف - 16 را به منطقه اعزام کرده است