بنگلادش می‌گوید دولت میانمار باید 500 هزار مسلمان روهینگیا را که برای فرار از اذیت و آزار به دنبال پناهنده شدن در بنگلادش هستند به آن کشور بازگرداند.


دیپو مونی، وزیر خارجه بنگلادش روز جمعه (30 تیر، 20 جولای) گفت این کشور به میانمار برای بازگرداندن پناهندگان به این کشور کمک می‌کند. این در حالی است که فرایند بازگشت این گروه از مسلمانان به میانمار دهها سال وقفه داشته است.

این درخواست در حالی از سوی داکار بیان می‌شود که نگرانی‌ها درباره پاکسازی قومی گروه اقلیت مسلمانان روهینگیا در میانمار رو به افزایش است.

وزیر خارجه بنگلادش همچنین از میانمار خواست خشونت‌های شش هفته گذشته این کشور را متوقف کند و جان صدها مسلمان روهینگیا را نجات دهد.

بنگلادش پناهندگان روهینگیا را مهاجران غیرقانونی می‌خواند. سازمان ملل نیز به تازگی به دلیل مخالفت با درخواست دولت میانمار برای اسکان مسلمانان روهینگیا در اردوگاه‌های جدید پناهندگان بر بدی وضعیت این گروه افزوده است.

تین سین، رئیس جمهور میانمار، جمعه گذشته گفت مسلمانان روهینگیا باید از این کشور اخراج و به اردوگاه‌های سازمان ملل منتقل شوند.

دولت میانمار از به رسمیت شناختن مسلمانان میانمار به عنوان شهروندان این کشور خودداری و ادعا می‌کند که آن‌ها مهاجران غیرقانونی هستند. مسلمانان روهینگیا دارای اصلیت پارسی، ترک، بنگالی و پشتون هستند که اوایل قرن هشتم میلادی به میانمار مهاجرت کردند.

این در حالی است که اونگ سان سوچی، نماد دموکراسی در میانمار نیز در برابر جنایات علیه مسلمانان روهینگیا سکوت کرده است.

سازمان ملل می‌گوید دهها سال تبعیض، روهینگیاها را بی‌وطن کرده است و میانمار محدودیت‌هایی را درباره عزیمت آنان اعمال می‌کند و آن‌ها را از حق برخورداری از زمین، تحصیل و خدمات عمومی محروم کرده است.

بر پایه گزارش‌ها، از 21 خرداد تا 8 تیر (10 تا 28 ژوئن) 650 مسلمان روهینگیا کشته شدند. همچنین، هزار و 200 نفر مفقود و بیش از 80 هزار تن دیگر از آنان بی‌خانمان شده‌اند.




برچسب ها : سیاسی  , بین الملل  ,