در تهاجم رسانه‌ای جدید علیه دمشق، واشنگتن مدعی شده است که دولت سوریه سلاح‌های شیمیایی در اختیار دارد و قصد دارد از آن استفاده کند.


تامی ویتور سخنگوی کاخ سفید روز 21 جولای (شنبه 31 تیر) در کنفرانسی مطبوعاتی در واشنگتن مدعی شد: "معتقدیم که کنترل زرادخانه سلاح‌های شیمیایی سوریه هنوز در اختیار دولت این کشور است."

وی افزود: "با توجه به افزایش ناآرامی‌ها در سوریه ... درباره این سلاح‌ها بسیار نگران هستیم."

ویتور همچنین گفت که امریکا فعالانه در حال رایزنی با همسایگان سوریه درباره امنیت این تسلیحات است.

سخنگوی کاخ سفید این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که یکی از فراریان از ارتش سوریه مدعی شد که دمشق "زرادخانه‌های شیمیایی‌اش را فعال و آن‌ها را مستقر و آماده استفاده کرده است."

اظهارات جدید مقامات امریکایی به نظر می‌آید اولین تلاش‌های واشنگتن در جهت راه انداختن سناریویی مشابه عراق در سوریه است.

رژیم‌های غربی مخالف سوریه خواستار برکناری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت شده‌اند.

نیویورک تایمز در تاریخ 18 جولای گزارش داد که مقامات امریکایی، اخیرا با اسرائیلی‌ها درباره احتمال اقدام تل آویو برای نابودی تاسیسات نظامی سوریه گفت‌وگو کرده‌اند.

این روزنامه امریکایی همچنین در تاریخ 21 ژوئن گزارش داد که گروهی از افسران سیا به صورت مخفیانه در مناطق جنوبی ترکیه فعالیت می‌کنند و این ماموران به دولت‌های مخالف سوریه برای تصمیم گیری درباره این که کدام گروه مسلح در این کشور عربی برای مبارزه با دولت سوریه نیازمند تسلیحات است، کمک می‌کنند.

بشار اسد در مصاحبه‌ای در تاریخ پنجم جولای به شبکه تلویزیونی ای‌آردی آلمان گفت، امریکا "بخشی از درگیری" در این کشور عربی است و آن‌ها "از گروه‌های مسلح به منظور بی‌ثبات کردن سوریه حمایت سیاسی می‌کنند."

سوریه از ماه مارس 2011 صحنه ناآرامی است. در این ناآرامی‌ها صدها تن از جمله شمار زیادی از نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.
منبع:پرس تی وی



برچسب ها : سیاسی  , بین الملل  ,