به گزارش پرس تی وی، امریکا از ماه مارس تاکنون و در نقض آشکار توافق امضا شده با دولت افغانستان در اوایل امسال، 600 نفر را بازداشت و در زندان بدنام پایگاه هوایی بگرام نگهداری می‌کند.


واشنگتن در تاریخ 19 اسفند 1390 (9 مارس 2012) توافقی با کابل امضا کرد که براساس آن تا تاریخ 19 شهریور (9 سپتامبر) باید مدیریت زندان جنجال برانگیز بگرام را به مقام‌های افغان واگذار کند.

براساس این گزارش که روز پنج شنبه (16 شهریور، 6 سپتامبر) منتشر شد، با توجه به این که در زمان امضای این توافقنامه تنها به وضعیت 3100 زندانی اشاره شد، سرنوشت 600 زندانی که از ماه مارس به این زندان منتقل شده اند هنوز نامشخص است.

براساس این گزارش، این اقدام نشان از آن دارد که به نظر می‌رسد واشنگتن قصد دارد پس از سپتامبر 2012 همچنان اختیار بازداشت در افغانستان را در دست داشته باشد.

این گزارش می‌افزاید: «به نظر می‌آید امریکا درباره تسلیم بسیاری از مسائل به دولت افغانستان بی میل است.»

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ماه می 2010 گزارش‌ها درباره وجود زندان در پایگاه هوایی بگرام در ولایت پروان افغانستان را تایید کرد.

گروه‌های حامی حقوق بشر اعلام کرده‌اند که زندانیان در بگرام مورد ارعاب قرار می‌گیرند، مجبور به برهنه شدن می‌شوند و در سلول‌هایی بدون پنجره، به صورت انفرادی به سر می‌برند.

امریکا و هم‌پیمانان این کشور در سال 2001 به عنوان بخشی از جنگ به اصطلاح علیه تروریسم، به افغانستان حمله کردند.

در این حمله رژیم طالبان از قدرت سرنگون شد اما پس از گذشت سال‌ها از این حمله و حضور هزاران نیروی خارجی در افغانستان، همچنان ناامنی در این کشور موج می‌زند.

منبع:پرس تی وی