سازمان مرکزی اطلاعات امریکا (سیا) سندی را منتشر کرده است که اذعان می‌کند «برداشت‌های تحلیلی» که برآوردهای غلط اطلاعاتی امریکا درباره سلاح‌های کشتار جمعی عراق را در پی داشت، به جنگی بزرگ منجر شده است.


این سند که روز چهارشنبه (15 شهریور، 5 سپتامبر) از طبقه‌بندی اسناد محرمانه خارج شد، نشان می‌دهد پرونده حمله به عراق بر اساس مجموعه‌ای از یافته‌های دروغ بود که همه این دروغ‌ها از اشتباه‌های جامعه اطلاعاتی امریکا در ارزیابی برنامه‌های تسلیحلاتی عراق نشئت گرفت که در نهایت به حمله دولت بوش در سال 2003 منجر شد.

این سند تاکید می‌کند که چنین «برداشت‌های تحلیلی» غلطی سبب شد که تحلیل‌گران به این موضوع «از نظرگاه منشور عراق» نگاه نکنند و از این رو، یافته‌های ساختگی به توجیه جنگ عراق کمک کرد.

پیش از اشغال نظامی عراق در سال 2003، جامعه اطلاعاتی امریکا ادعا کرد که صدام حسین، حاکم خودکامه پیشین و معدوم عراق که در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از حمایت واشنگتن برخوردار بود، در حال پنهان کردن انبارهایی از جنگ‌افزارهای شیمیایی و بیولوژیکی است.

در بخشی از این سند آمده است: «با توجه به تاریخچه طولانی فریب‌کاری عراق و تنها تعییرات کوچک در رفتار ظاهری این کشور، تحلیل‌گران زمان کافی برای آزمون فرضیه اولیه درباره تغییر رفتار عراقی‌ها صرف نکردند و بیشتر چیزهایی که عراق پایان سال 1995 می‌گفت، درست بود.»

بر پایه گزارش‌ها، مهم‌ترین یافته‌های این سند از طبقه‌بندی خارج‌شده به طور کامل منتشر شده‌اند، اما متن سند سرشار از رمزواژه‌های سیاه است و همچنان منابع و گزارش‌های اطلاعاتی با گذشت هفت سال از ارائه گزارش «گروه بررسی عراق» به رئیس سازمان سیا در آستانه شکست کامل ارزیابی‌های پیش از جنگ، در دسته اطلاعات طبقه‌بندی‌شده نگهداری می‌شوند.

در ارزیابی اطلاعاتی امریکا آمده است: «تحلیل‌گران مایل هستند بر چیزی تمرکز کنند که برای ما مهم است، یعنی کشف سلاح‌های کشتار جمعی و کمتر به چیزی توجه می‌کنند که مهم‌ترین موضوع برای یک حاکم خودکامه کج‌خیال است. اگر از منشور عراق به این مساله نگاه شود، اعتبار، امنیت، همه توانایی‌های فنی و وضعیت موجود آن‌ها باید محفوظ بماند.

این سند اشاره می‌کند که استباه در برآورد سلاح‌های کشتار جمعی عراق نشانه شکست مفتضحانه جامعه اطلاعاتی امریکا است.

پل پیلار، رئیس بخش خاورمیانه سازمان سیا هنگام آغاز جنگ عراق در کتاب خود با عنوان «اطلاعات و سیاست خارجی امریکا: عراق، یازده سپتامبر و اطلاحات گمراه‌شده» یادآور شد که این سند خود گویای آن است که دولت بوش برای توجیه حنگ عراق به سرویس‌های اطلاعاتی امریکا فشار می‌آورد تا یافته‌های جعلی از خود بسازند.

کمی پیش از حمله نظامی واشنگتن به عراق، مقام‌های ارشد امریکا از جمله کالین پاول، وزیر دفاع وقت امریکا و جرج تنت، رئیس وقت سازمان سیا در نشست شورای امنیت سازمان ملل حاضر شدند و اطلاعاتی را ارائه کردند که ادعا شده بود دربرگیرنده اطلاعات ویژه‌ای است که به تلاش‌های عراق برای پنهان کردن زرادخانه‌های سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیکی خود اشاره می‌کند.

منبع:پرس تی وی