بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، از استفن هارپار، همتای کانادایی خود به دلیل بستن سفارت اوتاوا در تهران تشکر کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، از استفن هارپار، همتای کانادایی خود به دلیل بستن سفارت اوتاوا در تهران تشکر کرده است.


نتانیاهو در دیداری با هارپر در حاشیه شصت و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، تصمیم دولت کانادا را مبنی بر قطع روابط با ایران ستود.

نخست وزیر رژیم اسرائیل گفت: «من می‌خواهم بار دیگر خوشحالی خود را از دیدار با استفن هارپر ابراز کنم. وی ثابت کرده است که یک سیاستمدار است. استفن، من فکر می‌کنم کاری که تو کردی، یعنی قطع روابط با ایران، صرفا یک اقدام سیاستمدارانه نبود، بلکه اقدامی از روی شفافیت اخلاقی بود.»

بر پایه این گزارش، این دومین بار است که نتانیاهو از دولت کانادا به دلیل قطع روابط با ایران تشکر می‌کند. شیمون پرز، رئیس رژیم اسرائیل نیز از اوتاوا به دلیل اقدام ضد ایرانی‌اش قدردانی کرد؛ اقدامی که تهران آن را غیردیپلماتیک توصیف کرده است.

باور گسترده بر این است که تصمیم ناگهانی کانادا مبنی بر قطع تمام روابط با جمهوری اسلامی، آشکارا ریشه در نفوذ صهینونیسم در ساختار سیاسی کانادا دارد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفته است، اقدام نامناسب اوتاوا تحت نفوذ و فشار اسرائیل، انگلیس و امریکا انجام شده است.

دولت کانادا 7 سپتامبر (17 شهریور) اعلام کرد، این کشور سفارت خود در ایران را تعطیل کرده و همچنین از دیپلمات‌های ایرانی خواست که ظرف 5 روز خاک کانادا را ترک کنند. کانادا همچنین حساب‌های بانکی بسیاری از شهروندان ایرانی مقیم آن کشور را مسدود و انتقال پول به ایران را ممنوع کرد.

هارپر به دلیل فرمان بردن از دستورات و پیروی از مطالبات رژیم اسرائیل و همچنین حمایت یک جانبه از این رژیم به طور گسترده‌ای مورد انتقاد قرار گرفته است. هر چند، وی با خواسته نتانیاهو مبنی بر تعیین «خط قرمز» برای برنامه انرژی هسته‌ای ایران مخالفت کرده است.

نخست وزیر کانادا گفته است، «ما به دنبال یک راه حل صلح آمیز» در مورد مناقشه برنامه انرژی هسته‌ای ایران هستیم