بعد از اینکه بودائیان تندرو خانه‌های مسلمانان روهینگیا را در دو روستای واقع در شهر سیتوه میانمار آتش زدند، دست کم 11 مسلمان روهینگیا کشته شد.

بعد از اینکه بودائیان تندرو خانه‌های مسلمانان روهینگیا را در دو روستای واقع در شهر سیتوه میانمار آتش زدند، دست کم 11 مسلمان روهینگیا کشته شد.

 

 

به گزارش روز دوشنبه (1 آبان، 22 اکتبر) رادیو بانگا، این حادثه زمانی به وقوع پیوست که شماری از بوداییان اواخر روز یک شنبه با پشتیبانی ارتش و نیروهای مرزی خانه‌های مسلمانان را در روستاهای ممرا و مروت واقع شهر سیتوه در ایالت راخین، به آتش کشیدند.

 

گفته می‌شود، نیروهای ارتش میانمار برای بوداییان تندرو ظروف بزرگ حاوی بنزین فراهم کرده تا آنها خانه‌های روستاییان مسلمان را به آتش کشیده و این افراد را وادار به فرار از خانه‌هایشان بکنند.

 

سکوت سازمان‌های حقوق بشری در قبال نقض حقوق مسلمانان روهینگیا باعث جسورتر شدن بوداییان تندرو و نیروهای دولتی میانمار شده است.

 

دولت میانمار که اکثریتی بودایی دارد، حاضر نیست روهینگیا را به عنوان شهروندان این کشور به رسمیت شناخته و آنها را در دسته مهاجران غیرقانونی قرار داده است؛ این در حالی است که روهینگیا، قومی که گفته می‌شود از نسل مسلمانان فارس، ترک، بنگالی و پاتان است، در قرن 8 میلادی به میانمار مهاجرت کرد.

 

بر اساس گزارش‌ها، بعد از اینکه نیروهای دولتی و بوداییان تندرو شروع به آتش زدن روستاهای روهینگیا در 10 آگوست (20 مرداد) کردند، هزاران مسلمان روهینگیا در شرایط بسیار بدی در اردوگاه‌های پناهندگان زندگی می‌کنند.

 

گزارش‌ها همچنین حاکی از این است، حدود 650 مسلمان روهینگیا در ماه‌های اخیر در ایالت راخین کشته شده‌اند. این در حالی است که 1200 نفر مفقود و 80 هزار تن نیز آواره شده‌اند.