فرمانده ستاد مشترک نیروهای ارتش امریکا اعتراف کرده که کشورش ظرف 5 سال گذشته طرح‌های اطلاعاتی و نظامی مختلفی را با ترکیه به اشتراک گذاشته است.

 فرمانده ستاد مشترک نیروهای ارتش امریکا اعتراف کرده که کشورش ظرف 5 سال گذشته طرح‌های اطلاعاتی و نظامی مختلفی را با ترکیه به اشتراک گذاشته است.

 

 

ژنرال مارتین دمپسی افزود:«ما 5 سال است که اطلاعات خود را با ترکیه به اشتراک گذاشته‌ایم و یکی از چیزهایی که در حال حاضر درصدد انجام دادن آن هستیم این است که علاوه بر یادگیری برخی مسائل و تشخیص وضعیت متفاوتی که در مرز جنوب شرقی ترکیه وجود دارد ببینیم آیا کارهای دیگری وجود دارد که بتوانیم با انجام دادنش به آن‌ها کمک کنیم و همچنین تهدید حمله موشکی بالستیک در داخل ترکیه را نیز کاهش دهیم. بنابراین این یک کار در حال پیشرفت است و ما در رفت و آمد هستیم و به آن‌ها نیاز داریم.» 

 

روزنامه ترکیه‌ای «تودی زمان» روز جمعه (5 آبان) به نقل از این فرمانده ارشد امریکایی گزارش داد واشنگتن با اعزام تیم‌های نظامی به ترکیه درباره ناآرامی‌های سوریه با مقام‌های آنکارا برنامه ریزی می‌کند.

 

این افشاگری پس از آن روی داد که ژنرال مارک فیلیپ هرتلینگ، فرمانده ارتش امریکا در اروپا روز سه شنبه (2 آبان) اعلام کرد وزارت دفاع کشورش (پنتاگون) برای کمک به مقام‌های آنکارا در اداره سرایت بحران سوریه به ترکیه تعدادی از سربازان خود را به این کشور اعزام کرده‌است.

 

هرتلینگ افزود:«ما اخیرا تعداد نسبتا اندکی از نیروهای ارتش امریکا در اروپا را به ترکیه اعزام کرده‌ایم. بخشی از این نیروها در حال به اشتراک گذاشتن اطلاعات هستند.»

 

در همین حال، روزنامه واشنگتن پست نیز 20 اکتبر در گزارشی اعلام کرد مقام‌های ترکیه و امریکا در چند هفته گذشته «برایی بررسی برنامه‌های احتمالی درباره اعمال مناطق پرواز ممنوع بر فراز سوریه یا توقیف انبارهای سلاح‌های شیمیایی و بیولوژیک این کشور» با یکدیگر دیدار کردند.

 

بر اساس برخی گزارش‌‌ها درگیری‌های مرزی بین آنکارا و دمشق «مقام‌های اطلاعاتی و نظامی امریکا را به طور ویژه به سوی همکاری نزدیک‌تر با ترکیه هدایت کرد.»

 

سوریه از مارس 2011 میلادی صحنه خشونت و ناآرامی است.

 

دمشق، تعدادی از کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آن‌ها از جمله عربستان سعودی، قطر و ترکیه را به مسلح کردن تروریست‌ها و تامین مالی آن‌ها متهم می‌کند.

 

در همین حال، گزارش‌های رسانه‌ها نشان می‌دهد کارکنان نظامی و اطلاعاتی امریکا، انگلیس و رژیم اسرائیل در تلاش برای ارائه کمک به شورشیان مخالف سوریه به ترکیه اعزام شدند.