فرانسه و انگلیس در اعتراض به تصمیم رژیم اسرائیل برای ساخت هزاران شهرک صهیونیست‌نشین در مناطق اشغالی فلسطین، سفرای تل‌آویو در لندن و پاریس را احضار کردند.



رژیم تل‌آویو در 30 نوامبر (10 آذر) اعلام کرد که در طرحی جدید قصد دارد تا 3000 واحد مسکونی دیگر در قدس شرقی و کرانه باختری، به ویژه در منطقه مورد مناقشه ایی 1 احداث کند.

پروژه ایی 1 با هدف اتصال شهرک صهیونیست‌نشین معال آدومیم در کرانه باختری به قدس شرقی، در جمع به طول 6 کیلومتر اجرا می‌شود. این پروژه شمال کرانه باختری را از جنوب این منطقه جدا می‌کند. 

این تصمیم رژیم اسرائیل پس از آن اعلام شد که مجمع عمومی سازمان ملل در 29 نوامبر به ارتقاء فلسطین از نهاد ناظر به کشور غیرعضو ناظر رای داد.

بر پایه این گزارش، روز دوشنبه وزارت امور خارجه انگلستان تائید کرد که در اعتراض به تصمیم رژیم اسرائیل، دانیال تاوب، فرستاده تل‌آویو در لندن را فراخوانده است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس گفت که لندن از اسرائیل خواسته است تا در تصمیم خود «تجدیدنظر» کند و «اگر چنان‌چه تل‌آویو به تصمیم خود ادامه دهد، واکنش‌های شدیدتری را به همراه خواهد داشت.»

این سخنگو افزود، ویلیام هگ، وزیر امور خارجه انگلستان «به طور مداوم اعلام کرده است که ساخت شهرک‌ها به‌ویژه پروژه اخیر، ساخت 3000 واحد مسکونی ... دست‌رسی به نتیجه مذاکرات را سخت‌تر می‌کند.»

در عین حال یک سخنگوی سفارت اسرائیل روز دوشنبه اظهار داشت که وزارت امور خارجه فرانسه نیز یوسی گال، فرستاده تل‌آویو به پاریس را فراخوانده است.

تصمیم بر گسترش شهرک‌ها اعتراضات سیاسی و لفظی واشنگتن، ایهود اولمرت، نخست وزیر پیشین تل‌آویو و بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل را نیز در پی داشته است؛ کی مون روز یکشنبه اظهار داشت که این طرح جدید رژیم اسرائیل، «نگرانی و ناامیدی را افزایش داده است.»

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که شهرک‌سازی «تحت قوانین بین‌الملل غیرقانونی است.»

اولمرت نیز رو شنبه گفته بود که تصمیم به ساخت 3000 واحد مسکونی جدید «بدترین حرکتی» بود که رژیم اسرائیل مرتکب شد.

برپایه این گزارش، هم‌چنین هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا نیز چنین طرحی را غیرسازنده و با نتیجه معکوس دانسته است.

گفته می‌شود، از زمان اشغال کرانه باختری و قدس شرقی در سال 1967 به دست رژیم اسرائیل، بیش از 120 شهرک ساخته شده است که دست‌کم نیم میلیون تن در آن‌ها زندگی می‌کنند.

این درحالی است که این شهرک‌ها همواره از سوی جامعه بین‌الملل و سازمان ملل غیرقانونی اعلام شده‌اند.



Presstv