سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران یک پهپاد امریکایی از نوع اسکن ایگل (ScanEagle) را پس از ورود به حریم هوایی ایران شکار کرده است. 



دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، روز سه‌شنبه ضمن اعلام این خبر افزود: نیروهای مسلح ایرانی از همه تحرکات خارجی در منطقه خلیج فارس، دارای اطلاعات کامل است. 

این فرمانده ایرانی با اشاره به شکار اسکن ایگل خاطرنشان کرد: «این قبیل پهپادها، معمولا از یک ناو هواپیمابر بزرگ راه اندازی می‌شوند.»

پهپاد اسکن ایگل با بال‌هایی به طول ده فوت معادل سه متر، یک هواپیمای با استقامت بالاست که توسط شرکت اینسیتو، یک شرکت وابسته به بوئینگ ساخته شده است. 

فرمانده فدوی همچنین اظهار داشت که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بر تمام تحرکات نیروهای خارجی در خلیج فارس و تنگه استراتژیک هرمز، نظارت کامل دارد تا با هرگونه تهدید خارجی احتمالی علیه کشور مقابله کند. 

پیش از این در دسامبر 2011 نیز، نیروهای مسلح کشور توانسته بودند یک فروند پرنده هدایت‌پذیر از دور متعلق به آمریکا (آر کیو 170) را که در حوالی شهر کاشمر در 140 مایلی (225 کیلومتری) مرز افغانستان در اختیار خود بگیرند. 

پرنده هدایت‌پذیر از دور متعلق به آمریکا (آر کیو 170) با خسارت اندکی توسط واحد جنگ الکترونیکی ارتش ایران فرود آمد. این پهپاد یکی از پیشرفته ترین هواپیمای جاسوسی امریکا به شمار می‌رود. 

در ماه گذشته، ایران یک فروند پهپاد امریکایی را که وارد حریم هوایی ایران شده بود و برفراز آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی‌ایران در خلیج فارس پرواز می‌کرد، دفع کرد. 

سرتیپ امیر علی حاجی زاده، فرمانده بخش هوا و فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت که هواپیمای بدون سرنشین هدایت از راه دور که توسط نیروهای ایرانی شکار شد، در تلاش برای جمع آوری اطلاعات در سراسر جزیره خارک در حنوب ایران بوده است. 

حاجی زاده همچنین هشدار داد که در صورتی که بار دیگر پهپادهای امریکایی بخواهند به حریم هوایی ایران تجاوز کنند، نیروهای مسلح با اقدام قاطع‌تری به آن پاسخ خواهند داد.