به گزارش ایندیپندنت، امریکا و انگلیس تصمیم گرفته‌اند به شورشیان معارض دولت سوریه کمک نظامی کنند.



روزنامه ایندیپندنت انگلیس روز دوشنبه (10 دسامبر، 20 آذر) گزارش داد، ژنرال دیوید ریچاردز، فرمانده نیروهای مسلح انگلیس، چند هفته قبل در نشست‌های مختلف، با مقامات نظامی فرانسه، ترکیه، قطر، اردن، امارات متحده عرب و نیز یک ژنرال امریکایی، به طور مخفیانه دیدار و گفت‌وگو کرده است.

بر اساس این گزارش، مقامات چند بخش دیگر دولتی انگلیس نیز میزبان نشست‌های مشابه و تبادل‌نظر با همتایان انگلیس در «کشورهای ائتلافی» برای بررسی راهبردها و شیوه‌های ممکن جهت «کمک» به شورشیان تحت حمایت خارج در کشور بحران‌زده سوریه، بوده‌اند.

در این گزارش آمده است، این نشست‌ها به درخواست دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس برگزار شده است؛ کامرون به تازگی بر لزوم تلاش‌های بیشتر برای تضعیف دولت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تاکید کرده است.

روزنامه ایندیپندنت در این گزارش مدعی شد، امریکا، انگلیس و فرانسه «متعهد شده‌اند عملیات زمینی اجرا نکرده و نیرویی در سوریه مستقر نکنند»، اما بر اساس گزارش‌های منتشر شده، اردوگاه‌های آموزشی آنان در ترکیه راه‌اندازی و امکان آموزش شورشیان در نزدیکی مرز سوریه فراهم خواهد شد. 

این کشورها همچنین با توجه به امکان مخالفت چین و روسیه، معتقدند هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه باید بدون مجوز سازمان ملل صورت گیرد.

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند، امریکا قصد دارد با پشتیبانی تدارکاتی و تامین سلاح‌های پیشرفته، به شورشیان معارض با دولت در سوریه، کمک کند.

بر اساس گزارش‌ها، گستره وسیعی از سلاح‌های مدرن از طریق متحدان منطقه‌ای واشنگتن از جمله ترکیه، قطر و عربستان سعودی به سوریه منتقل خواهد شد.

سوریه از مارس 2011 صحنه ناآرامی بوده است. در خشونت و ناآرامی‌های سوریه، بسیاری از سوری‌ها از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و نظامی این کشور کشته شده‌اند.

دولت سوریه می‌گوید این ناآرامی‌ها از خارج کشور طراحی می‌شوند و گزارش‌ها نشان می‌دهند، شمار بسیار زیادی از شورشیان درگیر با دولت دمشق، اتباع خارجی هستند.

دمشق همچنین امریکا و متحدان منطقه‌ای آن از جمله عربستان سعودی، قطر و ترکیه را به تامین بودجه و تجهیز تسلیحاتی شورشیان معارض با دولت سوریه متهم کرده است.