یک تحلیل‌گر سیاسی به پرس تی‌وی گفته است، هدف از دور جدید تحریم‌های واشنگتن علیه ایران «اختلال»در مذاکرات هسته‌ای ایران و آژانس انرژی اتمی سازمان ملل است.



کاوه افراسیابی، نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی از بوستون، روز دوشنبه (27 آذر، 17 دسامبر) در مصاحبه با شبکه پرس تی‌وی گفت: «جالب است که وزارت خزانه‌داری امریکا روز پنجشنبه، مصادف با جلسه تهران، تحریم‌های جدید خود را علیه چند شرکت ایرانی و هم‌چنین افرادی از جمله آقای فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران (IAEO) تحمیل کرد.»

مقام‌های ارشد ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در تاریخ 13 دسامبر برای مذاکره درباره برنامه انرژی اتمی جمهوری اسلامی جلسه‌ای برگزار کردند.

به دنبال این جلسه، هرمن ناکارتس، معاون مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت در جریان این مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شده است. وی هم‌چنین افزود که مذاکرات بیشتر با ایران به تاریخ 16 ژانویه موکول می‌شود. 

علی اصغر سلطانیه، سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز این مذاکرات را «سازنده» توصیف کرد و اظهار داشت که «پیشرفت خوبی حاصل شد.»

امریکا در همان روز تحریم‌های جدیدی را علیه چند شرکت ایرانی و پنج تن از کارشناسان هسته‌ای جمهوری اسلامی، از جمله عباسی، به دلیل همکاری با برنامه انرژی اتمی کشور تحمیل کرد.

افراسیابی با اشاره به این تحریم‌ها گفت: «اگر نیت امریکا خیر بود، در چنین فعالیت‌های منحوسی که هدف از آن نابودی روند مذاکرات هسته‌ای است، دخیل نمی‌شد. انتظار می‌رود این قبیل شیطنت‌ها در آینده نیز ادامه یابد.»

این تحلیل‌گر سیاسی افزود که پیشرفت حاصل شده در مذاکرات بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «راهِ درست مذاکرات اتمی طراحی شده برای سال 2013 را رقم می‌زند.»

افراسیابی تصریح کرد که همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تمایل این کشور برای توجه به نگرانی‌های آژانس انرژی اتمی سازمان ملل بر مذاکرات آتی «تاثیر مثبت» خواهد داشت.

امریکا، اسرائیل و هم‌پیمانان آن‌ها همواره ایران را به تلاش برای رسیدن به اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای خود متهم می‌کنند.

ایران ضمن رد این ادعاها، همواره تاکید کرده است که به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق استفاده از فن‌آوری هسته‌ای برای دستیابی به اهداف صلح‌آمیز برخوردار است.

منبع:presstv