در حالی که امریکا و هم‌پیمانانش موشک‌های پاتریوت را در ترکیه مستقر کرده‌اند، روسیه اعلام کرده است که درنظر دارد تا یک سری رزمایش دریایی را در نزدیکی سواحل سوریه برگزار کند. 


وزارت دفاع روسیه روز جمعه (22 دی) اعلام کرد که شناورهای ناوگان دریای سیاه و بالتیک در این رزمایش که در شرق دریای مدیترانه انجام خواهد شد، شرکت خواهند کرد.

بنا به گفته این وزارت خانه، این رزمایش در سطوح عملیات دفاعی، ضدکشتی و اهداف سطحی و ضدزیردریایی و اهداف زیرسطحی برگزار خواهد شد. سرگئی شوگیو، وزیر دفاع روسیه پیش از این گفته بود که این رزمایش دریایی «بزرگ‌ترین رزمایش در تاریخ روسیه خواهد بود.»

وزارت دفاع روسیه بدون اعلام تاریخ دقیق برگزاری این رزمایش گفته است، «ناوگان تاکتیکی دریای سیاه به فرماندهی رزم‌ناو موسکوا رزمایش خود را در مدیترانه شرقی انجام خواهند داد.»

برپایه این گزارش، روسیه در بندر تارتوس سوریه یک پایگاه نظامی دارد. در آگوست سال 2012 نیز، سه کشتی جنگی روسیه در دریای مدیترانه رزمایشی را برگزار کرده بودند.

تصمیم به برگزاری این رزمایش پس از آن گرفته شد که بین مسکو و غرب بر سر بحران سوریه تنش‌هایی ایجاد شده است.

روسیه و غرب هم‌چنین بر سر استقرار موشک‌های پاتریوت ناتو در خاک ترکیه در نزدیکی مرز سوریه نیز با یک‌دیگر اختلاف دارند.

در عین حال مقامات ارشد امریکا و روسیه با اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، مذاکراتی را در ژنو انجام داده‌اند.

هنوز از نتیجه این مذاکرات که در پشت درهای بسته انجام شده است، گزارشی منتشر نشده است.