گزارش جدید و شبهه برانگیزی که توسط مرکز تحقیقات کنگره آمریکا درباره وزارت اطلاعات ایران در ماه جاری منتشر شد، سروصدای زیادی در دنیای رسانه به پا کرد. اما به دلیل موثق نبودن و اطلاعات نادرست موجود در آن از دسترس همگان خارج شد.


به گزارش مشرق، مرکز تحقیقات فدرال کنگره آمریکا گزارشی با عنوان «پرونده وزارت اطلاعات ایران» را که مورد استناد بسیاری از رسانه‌های خبری دنیا قرار گرفته بود به خاطر بازبینی از دسترس خارج کرد. یک مقام رسمی «کتابخانه کنگره» اظهار کرد که گزارشی که اداره‌اش درباره وزارت اطلاعات ایران نوشته بود و مورد استناد بسیاری قرار گرفته به دلیل موثق نبودن منابعش از دسترس همگان خارج شد. این گزارش ادعایی غیر موثق کرده بود که وزارت اطلاعات ایران 30000 عامل دارد و توسط «سی ان ان» و دیگر خبرگزاری‌ها و اندیشکده‌ها به آن استناد شده بود. رسانه‌های خبری همچنین از بقیه موارد اشاره شده در گزارش هم استفاده کرده بودند. این گزارش که برای «پنتاگون» نوشته شده بود در سایت دولت آمریکا در اول ماه جاری میلادی منتشره شده بود.


? توضیحات مدیر بخش تحقیقات کنگره در مورد از دسترس خارج شدن گزارش?

«دیوید آزبورن» مدیر بخش پژوهش فدرال، در ایمیلی گفته است: «این گزارش بعد از آن از دسترس خارج شد که کارکنان این بخش به قسمتی از متن برخوردند که نیازمند اصلاح بوده، اما گویا در بررسی‌های اولیه فراموش شده بود. به محض این که گزارش مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفت، مجدداً منتشر خواهد شد.» آزبورن از گفتن اینکه کدام بخش متن نیاز به اصلاح داشت سرباز زد. ممکن است بخش اصلاحی به رقم 30000 ربطی نداشته باشد.


? زنی انگلیسی و شوهر ایرانی‌الاصلش عوامل وزارت اطلاعات ایران هستند! ? 

 این گزارش خیلی واضح ادعا می‌کند که زنی انگلیسی و شوهر ایرانی‌الاصلش عوامل وزارت اطلاعات ایران هستند. «مسعود خدا بنده» که شوهر ایرانی است عضو سابق گروه «مجاهدین خلق» و حال منتقد سخت این گروه است. «مجاهدین خلق» گروه تبعیدی کوچکی است که سابقه‌ای طولانی در مبارزه با دولت ایران دارد و به تازگی از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا حذف شده است. گزارش حتی عکس آن‌ها را منتشر کرده است. منبع گزارش برای ادعای جاسوسی مقاله‌ای منتشر شده در سال 2007 است که از وب سایت ناقص «رابی دانیل زاکر» برداشته شده است. «زاکر» رییس گروه «آمریکایی‌های حامی دموکراسی در خاورمیانه» است و مرتباً در حمایت از گروه «مجاهدین خلق» می‌نویسد. مقاله «زاکر» هم به نوبه خود از مقاله‌ای که در سال 2005 توسط سایتی ناقص دیگر که آن هم طرفدار مجاهدین است استناد کرده. این سایت هم استناد می‌کند که «خدابنده» و همسرش عوامل وزارت اطلاعات هستند ولی هیچ گونه منبع و یا مدرکی در اثبات حرف خود نمی‌آورد. گزارش با اینکه از منابع مشکوک استفاده کرده بود ولی اجازه دولت آمریکا برای چاپ مطالب را تا حدی پیش برد که ادعا کند این زوج جاسوس هستند. «خدابنده» و همسرش «آن» که با گروه «مجاهدین خلق» در دهه 1980 و 1990 همکاری می‌کردند از گزارش دولت به خشم آمده‌اند.


?این زوج وب سایتی ضد «مجاهدین خلق» را اداره می‌کنند و این گروه را فرقه‌ای خطرناک می‌دانند? 

«آن خدابنده» گفت: «تمام چیزهایی که گفته‌اند دروغ است.» «مسعود خدابنده» در ستونی در روزنامه «هافینگتون پست» جوابی به گزارش نوشت که آن را به خاطر اتکایش به منابع طرفدار «مجاهدین خلق» تکه پاره کرد. این زوج که در انگلیس زندگی می‌کنند وب سایتی ضد «مجاهدین خلق» را اداره می‌کنند و این گروه را فرقه‌ای خطرناک می‌دانند. این گزارش ادعا می‌کند بعد از اینکه «خدابنده» گروه «مجاهدین خلق» را در 1996 ترک کرد، او و «آن» «توافق کردند که جاسوسی» مجاهدین خلق را بکنند و برای [وزارت اطلاعات ایران] کار کنند. گزارش ادعا می‌کند که وزارت اطلاعات خانواده «خدابنده» در تهران را تهدید کرد تا آن‌ها را وادار به همکاری کند. «آن خدابنده» در اوایل این ماه به «آزبورن» مدیر بخش پژوهش فدرال ایمیل زد و گفت: «وکیل من می‌خواهد منشأ اصلی گزارش را برای اقدامات بیشتر بداند.» «آزبورن» جواب داد که گزارش به خاطر اصلاحات بیشتر (باز هم نامشخص) از دسترس خارج شده است.


? 30 هزار نیروی وزارت اطلاعات؛ رقمی که معلوم نیست از کجا آمده است! ? 

این ادعا که وزارت اطلاعات نیرویی بزرگ متشکل از 30000 عامل دارد اولین بار توسط وب سایتی محافظه‌کار منتشر شد. بعد از آن این خبر به رسانه‌های دیگر هم راه یافت که شامل سایت «وایرد» و برنامه رادیویی اجتماعی «تیک اوی» می‌شود و بعد به هر مکان آنلاین دیگری سرایت کرد حتی صفحه وزارت اطلاعات در سایت «ویکی‌پدیا». همه به تحقیق جدید دولت که توسط شاخه‌ای از «کتابخانه کنگره» به نام «بخش پژوهشی فدرال» انجام شده بود استناد کردند. خب حالا محققان دولتی از کجا به این عدد رسیدند؟ آن‌ها اینترنت را گشتند- و در آخر به سایتی بی‌نام و نشان که خودش هم این عدد را از منبعی دیگر نقل قول کرده بود، رسیدند. رد رقم 30000 در آخر به کارشناس سوئدی مسایل تروریستی می‌رسد. او این رقم را در مقاله‌ای در «کریستین ساینس مانیتور» در سال 2008 ذکر کرده بود. ولی این کارشناس، «مگنوس رانستورپ» می‌گوید که مطمئن نیست این رقم از کجا آمده است.


?کارشناسان مسایل ایران پایه و اساسی برای این رقم پیدا نکردند? 

ما با شش کارشناس مسایل ایران صحبت کردیم و هیچ کدام اساس و پایه‌ای برای این رقم پیدا نکردند. بعضی گفتند که شاید این رقمی تقریبی است ولی بقیه در مورد صحت آن تردید داشتند. «گری سیک» متخصص باسابقه در امور ایران که بازنشسته شده است، گفت که نباید به تحقیق «بخش پژوهشی فدرال» اعتماد کرد. «سیک» به استفاده تحقیق از منابع مشکوک اینترنتی و اشتباهات کاملاً واضحش اشاره کرد. برای مثال در یک بخش تحقیق به تفصیل شرح می‌دهد که «قانون اساسی ایران» وظایف رسمی وزارت اطلاعات را تعریف می‌کند. «سیک» می‌گوید که مشکل در اینجا است چون قانون اساسی ایران به وزارت اطلاعات اصلاً اشاره‌ای نمی‌کند چه رسد که بخواهد وظایفش را تشریح کند. صفحه عنوان گزارش اسم هیچ نویسنده‌ای را ذکر نمی‌کند ولی می‌گوید که طبق توافقی با شاخه‌ای از پنتاگون به نام «اداره پشتیبانی فنی از مبارزه با تروریسم» نوشته شده است. (اداره مذکور هم از هرگونه اظهار نظری خودداری کرد) . در این گزارش به صورت کاملاً واضح گفته شده که وزارت اطلاعات ایران «بیش از 30000 کارمند و عامل پشتیبانی دارد»
منبع:مشرق نیوز