تظاهرات کنندگان سعودی با برگزاری تظاهراتی دیگر در استان الشرقیه خواستار آزادی شیخ نمیر النمیر، روحانی برجسته شیعه شده‌اند.



شماری از سعودی‌ها روز سه‌شنبه (17 بهمن) برای ابراز حمایت خود با شیخ نمیر که از جولای گذشته در زندان به سر می‌برد با خیابان‌های شهر عوامیه آمدند.

وی به خاطر انتقاد از خاندان حاکم عربستان سعودی توسط نیروهای رژیم سعودی مورد اصابت گلوله و بازداشت قرار گرفته است.

اعضای خانواده نمیر پس از دریافت اجازه ملاقات با وی در زندان گفتند که این روحانی برجسته شدیدا مورد شکنجه در زندان قرار گرفه است. خواهر نمیر اخیرا گفت که مقامات زندان برادر وی را از مراقبت‌های پزشکی محروم می‌کنند.

معترضان سعودی از فوریه 2011 میلادی، مرتب در استان الشرقیه عربستان به ویژه در منطقه قطیف و شهر عوامیه تظاهرات برگزار کرده‌اند، تظاهرکنندگان، آزادی همه زندانیان سیاسی، برخورداری از حق آزادی بیان و برگزاری تجمعات و پایان تبعیض گسترده در این کشور را خواستار هستند. 

تظاهرات و اعتراضات مردم عربستان به ویژه از نوامبر 2011، پس از آن که نیروهای امنیتی سعودی پنج معترض را در استان الشرقیه کشته و بسیاری را زخمی کردند، شدت گرفت و به اعتراضات علیه رژیم سرکوب گر آل سعود تبدیل شد.

سازمان عفو بین الملل 16 اکتبر (25 مهر) از مقامات عربستانی خواست اعمال خشونت علیه معترضان را متوقف کنند. 

عفو بین الملل در بیانیه خود اعلام کرد: «مقامات عربستان باید به ادامه سرکوب اعتراضات علیه موج گسترده دستگیری‌های غیرقانونی در این کشور پایان دهند.» 

به گزارش دیده بان حقوق بشر، رژیم سعودی «همواره هرگونه اظهار نظر در نقد دولت را سرکوب کرده است.»

منبع:پرس تی وی