نمایندگان امریکا از سیاست باراک اوباما، رئیس جمهوری در استفاده از پهپادها با هدف کشتن شهروندان امریکایی درخارج این کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.



این نمایندگان همچنین مراتب نگرانی خود را از سیاست پنهان‌کاری دولت اوباما در ارائه توجیهی قانونی برای این کشتارهای هدفمند ابراز داشتند.

رویترز روز چهارشنبه (9 اسفند) به نقل از باب گودلیت، رئیس قضائی مجلس نمایندگان امریکا گفت،« همین رئیس جمهوری که مخالف بازداشت تروریست‌های خارجی است، با استفاده از تکنیک‌های بازجویی پیشرفته از تروریست‌های خارجی مخالفت می‌کند و برای محاکمه تروریست‌های خارجی در نیویورک سیتی در تلاش است، اکنون، شخصا کشتار شهروندان امریکایی را تائید می‌کند.»

گودلیت همچنین یادآور شد، قوانین مربوط به حفظ حریم خصوصی برای محافظت از شهروندان امریکایی در مقابل هواپیماهای بدون سرنشین کافی نیست و کمیته باید مصوبه‌ای را با هدف محدود کردن استفاده از هواپیماهای بدون سرشین را در داخل کشور، مورد بررسی قرار دهد .

گودلیت افزود، « من کاملا ابراز نگرانی مردم را درباره ناظر کبیر(هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین) بر فراز آسمان و پرسش‌های آن‌ها را درباره روند حقوقی درک می‌کنم.» 

کمیته قضائی مجلس نمایندگان امریکا نیز از پنهانکاری اوباما در ارائه توجیه قانونی برای چنین حملاتی انتقاد کرده است.

جان کانیرز، نماینده دموکرات از ایالت میشیگان نیز گفت،« تا به امروز، دولت حتی وجود این برنامه را تائید هم نکرده بود، چه رسد به این که اطلاعات مربوط به قانونی بودن این برنامه را به این کمیته ارائه دهد.»

اوایل ماه جاری میلادی، رهبر کمیته مشترک جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها ، دسترسی به اسناد طبقه بندی شده دولت اوباما را که استفاده از حملات هواپیماهای بدون سرنشین علیه شهروندان امریکایی را توجیه می‌کند، خواستار شد.

کمیته مشترک دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان اعلام کرد که آن‌ها هیچ گونه اسنادی مبنی بر قانونی بودن کشتارهای هدفمند، دریافت نکرده‌اند.

مقام‌های رسمی امریکا از صحبت علنی درباره هرگونه جزییات این برنامه مخفی خودداری می‌کنند و آمار مربوط به تلفات حملات این هواپیماهای بدون سرنشین همچنان مرموز است.

بر اساس گزارش یک گروه غیر انتفاعی امریکایی موسوم به «بنیان امریکای جدید»، از سال 2004 میلادی تا کنون 350 مورد حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی انجام شده است . بنابر این گزارش بیشتر این حملات در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما انجام شده‌است . این نهاد همچنین امار تلفات در این حملات را بین 1963 و 3293 اعلام کرد که از این میان 261 تا 305 نفر غیر نظامی بودند.

براساس اداره تحقیقات روزنامه نگاری مستقر در لندن،از سال 2004 میلادی تا کنون بین 2627 تا 3457 نفر در حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی کشته شده‌اند که از این تعداد 475 تا 900 نفر غیر نظامی بودند.

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در دوره ریاست جمهوری امریکا بحث و نزاع ملی را موجب شده است.

رابرت گیتس ، وزیر دفاع سابق امریکا نیز تشکیل گروه سومی را با هدف نظارت بر توانایی رئیس جمهوری در زمینه اجرای حملات هواپیمای بدون سرنشین خواستار شده است.

گیتس گفت: « به نظر من این که بتوانیم یک شهروند امریکایی را اعدام کنیم صرف نظر از زشت بودن این اقدام نیاز به نظارات یک گروه سوم دارد- مطلع کردن کنگره یا کمیته های اطلاعاتی یا امثال‌هم. گروه‌های که بر توانایی رئیس جمهوری در اجرای درست این برنامه نظارت کنند چون ما باید این برنامه را در دراز مدت مورد بررسی قرار دهیم.»

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا، 14 فوریه وعده داد تا شهروندان امریکایی را از برنامه دولت خود درباره حملات هواپیماهای بدون سرنشین بیشتر مطلع کند.

اوباما در یک جلسه ویدئویی پرسش و پاسخ که به طور زنده از گوگل پخش شد،گفت: « این که چیزی که من فکر می‌کنم کاملا درست است برای شهروندان کافی نیست این که ما می گوییم کار درستی انجام می‌دهیم، صرفا به حرف من اکتفا کنند.»

رئیس جمهوری امریکا همچنین وعده داد تا با کنگره برای ترسیم « سازو کار»ی با هدف شفاف سازی بیشتر درباره نحوه اجرای حملات هواپیماهای بدون سرنشین هم‌کاری کند.

واشنگتن از هواپیماهای بدون سرنشین در برخی از کشورها استفاده و ادعا می‌کند که « تروریست‌ها » را هدف قرار می‌دهد . این درحالی است که به گفته شاهدان عینی، این حملات عمدتا به تلفات گسترده غیرنظامیان می‌انجامد.

منبع:پرس تی وی