وزیر دفاع آلمان می‌گوید، این کشور در حمایت از اسرائیل، به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، سلاح می‌فروشد.



توماس دمزیر، وزیر دفاع آلمان، روز سه‌شنبه (26 فوریه، هفت اسفند) در حالی این اظهارات را مطرح کرد که کشورش به علت فروش سلاح به کشورهای عربی همچون عربستان سعودی که ناقض حقوق بشر است، با انتقادهای فزاینده مواجه شده است.

دمزیر همچنین گفت، دفاع از اسرائیل در مقابل ایران از اهمیت بیشتری نسبت به اوضاع حقوق بشر در عربستان سعودی برخوردار است.

روزنامه «سوددوتچه زایتونگ» (Suddeutche Zeitung) آلمان، 22 فوریه 2013 میلادی، گزارش داد، صادرات اسلحه آلمان به شش کشور عرب حوزه خلیج فارس در سال 2012 میلادی به یک میلیارد و 420 میلیون یورو (1.88 میلیارد دلار) رسیده است که این میزان نسبت به سال پیش از آن افزایش صد در صدی داشته است.

در این گزارش آمده است، عربستان سعودی بیش از کشورهای دیگر عربی حوزه خلیج فارس شامل بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحد عربی، از آلمان سلاح خریداری کرده است.

این آمار نشان می‌دهد، صادرات سلاح آلمان به کشورهای حوزه خلیج فارس بیش از نه برابر افزایش یافته است.

ولکر کائودر Volker Kauder، رئیس فراکسیون حزب سوسیال مسیحی آلمان در پارلمان این کشور نیز پیش از این از ارسال تسلیحات این کشور به عربستان سعودی دفاع کرده بود.

وی به هفته‌نامه «ولت ام زونتاگ» (Welt am Sonntag) گفت: گرچه آزادی مذهب در عربستان سعودی وجود ندارد و گرایشات ضدسامی در این کشور مشاهده می‌شود، اما این کشور عربی نقشی مهم در منطقه دارد و وزنه‌ای در مقابل ایران به شمار می‌آید.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز در کل موافقت خود را با توافق تسلیحاتی چند میلیون دلاری این کشور با عربستان سعودی در دسامبر 2012 میلادی، اعلام کرد.

این کشور اروپایی بعد از امریکا و روسیه، سومین کشور بزرگ صادرکننده سلاح در جهان به شمار می‌آید.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن قرار دارد، جنگ‌افزارهای آلمان شامل سلاح‌های گرم کوچک، مهمات و خودروهای نظامی، به طور گسترده به خاورمیانه و شمال افریقا برای سرکوب اعتراضات صلح‌آمیز ارسال می‌شوند.

منبع:پرس تی وی