امریکا قصد دارد در تلاش برای کاهش جنجال بر سر پنهان‌کاری‌های خود در روند کشتارهای هدفمند، کنترل بخشی از عملیات‌های هوایی پهپادهای تروریستی خود را از سازمان جاسوسی سیا به ارتش این کشور واگذار کند.



فرانس‌پرس روز چهارشنبه (27 فوریه، 9 اسفند) به نقل از مقامات دولت امریکا که نامشان ذکر نشده است، گزارش داد، بعید است این اقدام مورد انتظار، حملات پهپادهای تروریستی امریکا در پاکستان را نیز شامل شود؛ این درحالی است که پاکستان بیش از کشورهای دیگر صحنه حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا بوده است.

در این گزارش آمده است، باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا قصد ندارد به طرح‌های دولت خود برای این گونه عملیات‌های کشتار هدفمند در کشورهای مسلمان، پایان دهد.

بر اساس گزارش فرانس پرس، قصد امریکا برای واگذاری برخی از عملیات‌های پهپادهای تروریستی این کشور به ارتش، از درخواست‌های فزاینده در کنگره امریکا برای نظارت بیشتر بر این کمپین مخفی تروریستی و قرار دادن آن در «وضعیت قانونی پایدارتر»، ناشی می‌شود؛ کمپینی که هدف از آن حمله به «دشمنان امریکا» عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، یک مقام امریکا که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به این که دولت اوباما همچنان این حملات تروریستی را «قانونی و مؤثر» می‌داند، گفت، در حال حاضر توجه جدی، معطوف واگذاری کنترل برخی از این فعالیت‌ها به ارتش است.

مقام یادشده افزود، این تغییر در عین حال، «شفافیت و مشروعیت دریافتی از این عملیات‌ها» را نیز دربر خواهد داشت.

این گزارش به نقل از یک مقام دیگر امریکایی می‌افزاید، رهبران ارتش امریکا با این تغییر احتمالی که ماه‌ها در دولت این کشور درباره آن بحث و تبادل نظر شده است، موافق هستند و می‌گویند، زمان آن فرا رسیده است که سیا «به کنترل جنگ هوایی گسترده علیه القاعده پایان دهد و به جای آن بر وظیفه اصلی خود در جمع‌آوری اطلاعات تمرکز کند.» 

این گزارش همچنین از احتمال اعمال این تغییر در حملات پهپادهای تروریستی امریکا در یمن خبر داده است؛ کشوری که دولت تحت حمایت امریکا در آن، به صراحت به دخالت امریکا در این کمپین فزاینده تروریستی علیه آن‌چه عوامل القاعده می‌نامند، اذعان کرده‌است.

بر اساس آمار نهاد مستقل «بنیاد امریکای نوین»، از نزدیک به 420 حمله پهپادهای تروریستی که خلبانان امریکایی از پایگاه‌های نظامی کشورهای مختلف افریقا و خاورمیانه، از سال 2004 تاکنون در پاکستان و یمن اجرا کرده‌اند، بیش از 350 مورد در پاکستان صورت گرفته است.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که جان برنان، گزینه اوباما برای ریاست سازمان جاسوسی سیا، 
به طور گسترده به عنوان طراح اصلی حملات پهپادهای تروریستی امریکا شهرت دارد.

سومالی، یمن، افغانستان، لیبی و پاکستان از جمله کشورهایی هستند که هدف حملات مرگبار هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی قرار گرفته‌اند.

امریکا ادعا می‌کند در حملات پهپادها که هزاران کشته برجا گذاشته است، تروریست‌ها هدف قرار می‌گیرند، در حالی که غیرنظامیان از جمله زنان و کودکان قربانیان اصلی این گونه حملات بوده‌اند.

سازمان ملل حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکا را نوعی کشتار هدفمند دانسته و تصریح کرده است، این گونه حملات قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند.

منبع:پرس تی وی