دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: در ایران یک اجماع ملی برای پیشبرد مسئله هسته‌ای ایران وجود دارد و رئیس جمهور آینده با شور و نشاط از حقوق ملت ایران دفاع خواهد کرد.
به گزارش گروه بین الملل مشرق، «سعید جلیلی» دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس خبری خود در کنسولگری ایران در استانبول گفت: ایران به پشتوانه قدرت ملی در حال مذاکره با کشورهای غربی است.

وی افزود: در آلماتی 2 ایران اعلام کرده است که هم در زمینه طرح جامع و هم در زمینه گام‌های مشخص آمادگی توافق را دارد.

آنها به این جمع‌بندی رسیدند که باید با پایتخت‌های خود به جمع‌بندی برسند و اشتون نظر نهایی را اعلام کند. این چند روز طولانی شد. تقریبا 40 روز طول کشید.

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگوهای دیشب مفید بودند و توانستیم به توافق برای ادامه گفت‌وگوها دست یابیم. گفت‌وگوهای خوبی هم در وین با آژانس داشتیم.

جلیلی در ادامه گفت: دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

جلیلی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تاثیر انتخابات آینده ریاست جمهوری ایران بر مذاکرات هسته‌ای با غرب گفت: در ایران یک اجماع ملی برای پیشبرد مسئله هسته‌ای ایران وجود دارد و رئیس جمهور آینده با شور و نشاط از حقوق ملت ایران دفاع خواهد کرد.

وی در بخشی دیگری از صحبت‌های خود گفت: داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق مشروع ملت ایران است و قدرت‌های بزرگ این حق را بپذیرند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با انتقاد از حرکت‌های یکجانبه قدرت‌های غربی علیه ملت ایران افزود: اکثر جامع جهانی مدافع ملت ایران است و قدرت‌های جهانی هم حق ملت‌ها را به رسمیت بشناسند.

جلیلی ادامه داد: ایران در مسکو پیشنهادات جامعی ارائه داد برای حصول توافق جامعه در همه زمینه‌ها، در آلماتی آنها پیشنهاد دادند که به جای شروع از طرح جامعه با یک گام شروع کنیم. در آلماتی 2 ما پاسخ دادیم که برای آن گام هم می‌توان حرکاتی را شروع کرد به شرط تعادل و توازن.


وی درباره مذاکرات شب گذشته خود با اشتون گفت: دیشب صحبتی شد که چگونه این گام‌ها را با چه ایده‌هایی می‌توان متقابل و متوازن کرد. اگر آنها از این فرصت‌ها استفاده نکنند، از دست می‌رود، مثل بیانیه تهران. بحث بیانیه تهران چگونگی تامین سوخت 20 درصد ایران بود. آنها به جای استفاده از این فرصت، قطعنامه تصویب کردند. جمهوری اسلامی ایران بر مبنای حقوق مسلمش سوخت 20 درصد را تولید کرد. آنها فرصت بیانیه تهران را از دست دادند و اکنون تمام بحثشان در مورد همین تولید سوخت 20 درصد در ایران است. ما توصیه می‌کنیم که اگر این فرصت‌ها را از دست بدهید، ملت ایران متوقف نخواهد شد.

امیدواریم مثل بیانیه تهران، در خصوص پیشنهاد آلماتی 2 به‌گونه‌ای برخورد نکنند که بعدا بخواهند در مورد همان گفت‌وگو کنند.

پیشنهادهای ایران در آلماتی 2 سازنده بود یک فرصت بود برای همکاری. امیدواریم آنها بتوانند استفاده لازم از این فرصت را برای همکاری بکنند.

به گزارش فارس، جلیلی در پاسخ به سوالی درباره مواضع ایران درباره تحولات سوریه گفت: در مورد سوریه موضع ایران از ابتدا مشخص بوده و ایران با هرگونه راه حل نظامی و خشونت مخالفت کرده و تاکید کردیم که راه حل سوریه تنها دموکراسی است. این هم از طریق گفت‌وگوی ملی قابل شکل‌گیری است و انتخابات. همه باید زمینه را فراهم کنند که دولت و مردم و گروه‌های مختلف سوری برای گفت‌وگوهای ملی آماده شوند و بعد از آن به انتخابات در سوریه کمک کنند و درباره سوریه مردم سوریه باید تصمیم بگیرند از طریق گفت‌وگوی ملی و انتخابات.

هم قبل و هم بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری آماده گفت‌وگو هستیم چون این مسئله‌ای ملی است.

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نقطه اختلاف اصلی ایران با 1+5 و آمریکا در چیست؟ گفت: اختلاف اساسی موجود بین ایران و ایالات متحده، یک اختلاف دیرینه است. این اختلاف به زمان گذشته باز می‌گردد. اختلاف ملتی که می‌خواست آزاد باشد در حالی که آمریکا می‌خواست از دیکتاتوری که با کودتا سر کار آمده تا روز آخر دفاع کند. لذا با سقوط دیکتاتوری و ظهور مردمسالاری دینی در ایران، آمریکا به مقابله با حقوق مردم ایران پرداخت و هر آنچه در توانشان بود در این زمینه انجام دادند و از دیکتاتور دیگری چون صدام تمام حمایت را انجام دادند و 8 سال از او پشتیبانی کردند. آنها تحریم‌های اقتصادی را بیش از 30 سال علیه ایران تحمیل کرده‌اند. تحریم‌ها مربوط به امروز و دیروز نیست. اینکه ملت ایران از حقوق خود دفاع کند و آنها ناامید شوند، مشکل آنهاست. 


ایران نه تنها از حقوق خود دفاع می‌کند حتی ملت ایران با مقاومت خود، پیشرفت چشمگیری دارد. اتفاقا در حوزه‌هایی که آنها فشار وارد کردند، موفقیت‌های ما در آن زمینه بیشتر بوده است. در بحث هسته‌ای علی رغم تمام فشارها ایران جزو 10 کشور با ظرفیت فن‌آوری هسته‌ای مبتنی بر فن‌آوری بومی است. در زمینه نفت هم پیشرفت ما بیشتر بوده و در زمینه مسائل مختلف. امروز اعتراف خود آنها و آمارهای خود آنها رشد علمی در ایران را نشان می‌دهد که 11 برابر رشد متوسط جهانی. این قابل انکار نیست که ایران در پرتو مقاومت پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. این ایالات متحده است که باید به جهان بگوید آیا کماکان می‌خواهد با یک نظام دموکراتیک مقابله کند و متحدانش را از دیکتاتورها انتخاب کند یا نه؟ این برای خود آمریکا هزینه دارد. در نزد ملت‌های جهان منفورتر می‌شود و دیکتاتورهای متحد آمریکا روز به روز توسط مردم خود نفی می‌شوند مثل مبارک و بن علی. آمریکا باید به جهان و مردم خود بگوید چه موضعی دارد؟

جلیلی در ادامه حوادث تروریستی ریحانلی را به مردم و دولت ترکیه تسلیت گفت و افزود: ایران هرگونه حادثه تروریستی را محکوم می‌کند. ما اعتقاد داریم پس از بیداری اسلامی و ظرفیت‌های خوب جهان اسلام، این فرصتی برای جهان اسلام است. امروز مصر، تونس، ترکیه، عراق و سوریه ظرفیت‌های بزرگی برای جهان اسلام هستند. تجمیع این ظرفیت‌ها به نفع جهان اسلام است. حتما باید مرزهای این کشورها مرزهای دوستی و امنیت و صلح باشد. باید روابطی عمیق و دوستانه بین این کشورها ایجاد شود و قطب جدیدی از قدرت در عرصه بین‌المللی ایجاد شود. نباید اجازه داد دشمنان مشترک با اختلاف‌افکنی، به اختلافاتی دامن بزنند که به نفع هیچکس نیست. امروز روزی است که باید شعار وحدت، دوستی و همکاری‌های راهبردی در جهان اسلام شکل گیرد.

جلیلی درباره روابط تهران و آنکارا گفت: روابط ایران با ترکیه دوستانه و برادرانه است. ما امنیت ترکیه را امنیت خود می‌دانیم و مرزهای ایران و ترکیه همیشه باید مرزهای دوستی و امنیت باشد. بر همین مبنا باید یک چارچوب امنیتی قوی در منطقه باید شکل بگیرد. نباید اجازه داد دشمنان ملت‌ها برای ناامنی سواستفاده کنند. باید ظرفیت‌ها در جهت تجمیع و هم‌افزایی به کار گرفته شود. ترکیه ظرفیت بسیار خوبی برای جهان اسلام است، همین طور عراق، سوریه ظرفیتی مهم در برابر رژیم صهیونیستی در تمام چند دهه گذشته بوده است. خوشبختانه جمهوری اسلامی با همه کشورهای منطقه به خصوص این سه کشور روابطی عمیق و راهبردی دارد و از همه ظرفیت‌های خودمان برای تعمیق دوستی بین ملت‌های منطقه استفاده می‌کنیم. هر چقدر این دوستی‌ها بیشتر شود، امنیت، شکوفایی و پیشرفت و قدرت همه این کشورها بیشتر خواهد شد.

جلیلی گفت که کوتاهی سفر باعث شده است که دیداری با مقامات ترک نداشته باشد.


وی در مورد انتخابات هم گفت که ایران به عنوان مردمسالاری دینی، دارای نشاط سیاسی است و این نشاط هرچه بیشتر شود، موجب تثبیت بیشتر نظام جمهوری اسلامی می‌شود. با هر انتخابات در ایران، اقتدار ایران اقتداری معنی‌دار می‌یابد. ملت ایران با هر انتخاباتی اقتدار و منافع خود را بهتر حفظ می‌کند.

جلیلی در خصوص توافق ترکیه با کردها ابراز داشت که ایران از هر توافقی که منجر به ارتقای ثبات و امنیت در منطقه شود حمایت می‌کند. ایران از مولفه‌هایی که بتواند همبستگی ملی و امنیت ملی را در ترکیه تقویت کند، استقبال می‌کند. همین نگاه را در خصوص سایر کشورها نیز دارد و فکر می‌کند امنیت در منطقه به هم پیوسته است. ایران باور دارد که امنیت ترکیه، امنیت ایران است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سوال دیگر یکی از خبرنگاران ترک در خصوص حادثه تروریستی ریحانلی ابراز داشت که این حادثه هیچ توجیهی نداشته و کشتار انسان‌های بی‌گناه، محکوم است بالاخص اینکه بخواهد امنیت مردم برادر ما ترکیه، هدف قرار گیرد.

جلیلی افزود که باید مرزهای کشورهای منطقه مرزهای دوستی و امنیت و صلح باشد همچنان‌که مرزهای ایران و ترکیه هست. ما با توجه به روابط دوستانه با کشورهای منطقه آمادگی داریم در ایجاد مرزهای دوستی و امنیت بین دیگر کشورهای منطقه هم کمک کنیم.
منبع:مشرق نیوز