به گفته فرمانده قرارگاه سایبری آمریکا، حملات رو به رشد در فضای سایبر آن را به فضای پنجم درگیری جهانی مبدل نموده و این امر علتی شده تا دکترین دفاعی آمریکا در فضای سایبر تدوین گردد.
به گزارش مشرق؛ فرمانده قرارگاه سایبری آمریکا در روزهای اخیر اعلام کرد که دکترین جدیدی توسط ستاد مشترک در دست بررسی است که قواعد مقابله در برابر حملات فضای سایبری را تعیین و وضع خواهد نمود.
ژنرال کیت الکساندر در کنفرانس انجمن امنیت سیستم‌های بین‌المللی در برابر خبرنگاران خاطر نشان کرد: این دکترین که به تصویب نیز رسیده است، کمک خواهد کرد تا شرایطی در نظر گرفته شود که ارتش قادر به اتخاذ حالت تهاجمی در برابر تهدیدات سایبری باشد و اقدامات ویژه‌ای را بتواند مدنظر قرار دهد.
وی در ادامه افزود: این دکترین از استراتژی وزارت دفاع برای انجام عملیات در فضای سایبری و استراتژی بین‌المللی فضای سایبری باراک اوباما پشتیباتی خواهد کرد.به محض اینکه دکترین مورد تایید قرار گیرد، فرماندهی سایبری برنامه آموزشی خود را برای کادر نظامی خود به اجرا خواهد گذاشت و این مطلب را که "چگونه در فضای سایبری می‌توانیم عملیات انجام دهیم" را مورد توجه قرار خواهد داد و برنامه آموزشی خود را براساس آن تنظیم خواهد نمود. در این میان، قوانین جنگ در خشکی و قانون جنگ مسلحانه برای فضای سایبری نیز مورد انطباق قرار می‌گیرد.
او توضیح داد که چالش فعلی این است که چگونه قوانینی که در فضای فیزیکی حکفرما هستند در فضای سایبری باید تفسیر و منطبق گردند. در حال حاضر این فضا قلمرو پنجم درگیری محسوب می‌شود.از جمله مباحثی که در وزارت دفاع تحت بررسی می‌باشد این است که چه چیزی، جنگ در فضای سایبری را شکل می‌دهد.
ژنرال الکساند در ادامه گفت: ایالات متحده همچنین باید مشخص سازد که چه عملی نشان دهنده واکنش متناسب و معقول در مقابل حمله سایبری است. قانون درگیری مسلحانه، مجاز به دفاع معقول و متناسب در برابر حمله فیزیکی از سوی کشور دیگر است. با بسط این قانون در فضای سایبری، هنوز مشخص نیست آیا این قانون صلاحیت دارد یک شبکه کامپیوتری را از کار بیندازد حتی اگر این شبکه توسط مهاجم سایبری مخرب به قصد تخریب تحت کنترل قرار گرفته شود.
موضوع دیگری که کماکان بدون پاسخ باقی مانده است این موضوع است که چه کسی این صلاحیت را در اختیار خواهد داشت: اف بی آی، آژانس امنیت ملی، ارتش، ارائه دهنده خدمات اینترنتی و یا نهادی دیگر.این چیزی است که سیاست گذاران در حال حاضر باید آن را روشن سازند.
ژنرال همچنین بیان داشت که دکترین، قوانین، خط مشی و قواعد جاری مقابله، این مباحث را مورد خطاب قرار می‌دهد و مباحث دیگر نیز چگونگی آموزش دادن ارتش به کادر نظامی سایبری خود را شکل خواهند داد.فرماندهی سایبری نیروی ما را با استاندارد لازم آموزش خواهد داد و ضمانت خواهد کرد که ما این اقدامات را به صورت دقیق انجام خواهیم داد. وی بر اهمیت کسب این قابلیت برای مبارزه در مقابل آرایش روبه رشد تهدیدات سایبری بسیار خطرناک، تاکید کرد.
در پایان وی اظهار داشت: من فکر می‌کنم که دولت‌های ملی، بازیگران غیر دولتی و گروه‌های هکری در حال ایجاد ابزارهایی هستند که این ابزارها به طور فزاینده‌ای مقاوم تر و تهدیدکننده تر هستند و ما باید در مقابل این تهدیدات و ابزارها آماده باشیم.