مشاور پیشین معمر قذافی، دیکتاتور لیبی از کشته شدن امام موسی صدر، روحانی شیعه لبنانی به دستور قذافی پرده برداشته است.

به گزارش مشرق، پرس تی وی نوشت: احمد رمضان، مشاور پیشین قذافی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی الان، که مقر آن در دبی قرار دارد، خاطرنشان کرد:" (من) 100 درصد (مطمئنم) که بر اساس سخنانی که شنیده‌ایم، موسی صدر کشته شده است. (من این را) در آن زمان از طریق برخی منابع شنیدم."

رمضان در پاسخ به این سؤال که آیا قذافی، رئیس پیشین دفتر اطلاعاتی لیبی دستور کشتن امام موسی صدر را صادر کرده بود، گفت: "شاید؛ چرا که پس از این دیدار، آن‌ها آمدند و وی (قذافی) گفت بیایید و آن‌ها را با خود ببرید."

رمضان همچنین درباره ورود امام موسی صدر به لیبی و پذیرش وی در دفتر قذافی توضیح داد و افزود: " من شهادت می‌دهم که وی (امام موسی صدر) به لیبی وارد شد. معمر وی را در دفترش به حضور پذیرفت. کسانی‌که وی را تحویل گرفتند هم، طاها شریف بن عامر، سرلشگر فرج ابو قلیه و سرلشگر بشیر حمید بودند."

به گفته رمضان، عامر و قلیه به ترتیب دبیر ارتباطات و دبیر اجرایی دولت قذافی بوده‌اند و حمید نیز، عضو اداره اطلاعات لیبی بوده است.

رمضان با اشاره به مرگ عامر، خاطرنشان کرد که دو نفر دیگر زنده هستند.

وی با بیان این ‌که "بشیر و فرج ابو قلیه هنوز در لیبی هستند و آن‌ها وی (امام موسی صدر) را تحویل گرفتند"، افزود:" آن‌ها بودند که وی را کشتند."

مشاور پیشین قذافی تصریح کرد:" آن‌ها وی (امام موسی صدر) را در فرودگاه تحویل گرفتند و برای دیدار با قذافی آوردند. این دیدار 2 ساعت و نیم ادامه داشت. معمر و طاها در دفتر باقی ماندند و دو نفر دیگر، مهمان‌ها را منتقل کردند."

به گفته رمضان، دو مقام رسمی یادشده، ابوقلیه و حمید، کسانی بودند که امام موسی صدر را در خارج از دفتر (قذافی) اسکورت کردند و وی را کشتند."

وی خاطرنشان کرد:" از محل دفن وی (امام صدر) خبری ندارم. اما براساس شایعات (محل دفن وی) در جنزور یا سبها قرار دارد."

امام موسی صدر، مؤسس جنبش امل در لبنان که یکی از روحانیون محبوب و بسیار محترم شیعه و اصالتاً ایرانی بود در تاریخ 31 آگوست سال 1978 میلادی و در جریان سفر به لیبی ناپدید شد.

قرار بود امام موسی صدر به همراه دو تن از همراهانش، محمد یعقوب و عباس بدرالدین، در جریان این سفر با مقامات دولت قذافی دیدار کند.

به عقیده بسیاری از لبنانی‌ها، این روحانی شیعه به دستور مقامات دولتی ارشد لیبی ربوده شده است.