مأموریت سوم، همان چیزى است که امروز سپاه پاسداران در قالب سپاه قدس یا نیروى قدس، از آن یاد مى‌کند و امام بزرگوارمان تشکیل هسته‌هاى مردمى حزب‌اللَّه در سراسر جهان را یکى از آرزوهاى خود و یکى از دستورهاى کار آینده‌ى انقلاب اسلامى در سطح جهان قرار دادند
به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق ، مقام معظم رهبری ، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای در ششمین ماه از زعامت خود بر نظام جمهوری اسلامی، طی سخنانی که در دیدار با دانشجویان ششمین دوره فرماندهی و ستاد دانشگاه امام حسین(صلوات الله علیه ) ایراد فرمودند ، به بازگویی وظایف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداختند که بخشی از این سخنان به «نیروی قدس سپاه پاسداران» اختصاص داشت. نظر به اهمیت این فرمایشات ،خصوصا در مقطع کنونی ، مشرق قسمتی از این سخنرانی مهم را بازخوانی می نماید :

بارها گفته‌ایم و ان‌شاءاللَّه این گفته را در عمل و برنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها به صورت دقیقى پیاده خواهیم کرد که مأموریت اصلى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، عبارت از دفاع مسلحانه از انقلاب و نظام جمهورى اسلامى است. این، مأموریت اصلى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى است؛ همچنان‌که مأموریت اصلى ارتش جمهورى اسلامى، دفاع از مرزهاى کشور است. البته، در آن وقتى که تهاجم شدیدى نسبت به مرزها تحقق پیدا بکند - مثل دوران هشت‌ساله‌ى جنگ - سپاه پاسداران با همه‌ى ساز و برگ و امکانات، به مرزها خواهد شتافت و تکلیف خودش را که حفاظت از انقلاب و نظام است، در مرزها انجام خواهد داد.

به نظر من، سه مأموریت عمده براى سپاه وجود دارد که اینها را باید توجه کنند:

اول، دفاع مسلحانه از انقلاب و نظام اسلامى است که این، مأموریت محورى سپاه پاسداران انقلاب اسلامى است.
دوم، سازماندهى و آموزش ارتش بیست میلیونى است. این ارتش که اول بار، امام عزیزمان در اولین ماههاى انقلاب بر زبان مبارکشان جارى کردند و از آن یاد نمودند، باید وجود خارجى پیدا کند. سخنان امام بزرگوار و فقید عزیز ما، نباید مثل امواجى در فضا گم بشود و بتدریج محو گردد. بعکس، این سخنان باید روزبه‌روز، به عمل نزدیکتر شود. نباید روزبه‌روز کم‌رنگ بشود؛ بلکه باید پُررنگتر بشود و تجسم و تبلور پیدا کند.[...]

مأموریت سوم، همان چیزى است که امروز سپاه پاسداران در قالب سپاه قدس یا نیروى قدس، از آن یاد مى‌کند و امام بزرگوارمان تشکیل هسته‌هاى مردمى حزب‌اللَّه در سراسر جهان را یکى از آرزوهاى خود و یکى از دستورهاى کار آینده‌ى انقلاب اسلامى در سطح جهان قرار دادند. بى‌شک، سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، در این مورد مأموریتى خواهد داشت.
ما نمى‌گوییم به جایى لشکرکشى مى‌کنیم و در امور دیگران دخالت خواهیم کرد؛ اما مى‌گوییم که نیروى نظامىِ منظمِ انقلابىِ مجرّب در اولین کشورى که با انقلاب اسلامى پدید آمده است، یقیناً در قبال هسته‌هاى مسلح حزب‌اللَّه در سراسر جهان خالى از مسؤولیت نیست. کیفیت این مسؤولیت، بایستى به تناسب و مقتضیات روشن بشود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، اگر بخواهد این سه مأموریت را درست انجام بدهد، اولاً احتیاج دارد که سازماندهى خود را هر چه قویتر و مستحکمتر بکند. این، بار سنگینى است که فقط مى‌تواند بر دوش یک سازمان مستحکم و یک بنیه‌ى قوىِ سازمانى قرار بگیرد ولاغیر. باید سازماندهى سپاه هرچه قویتر بشود. به گسترش بى‌رویه و کمّى اعتقادى ندارم. به توان بالاى کیفى، اعتقاد دارم. آن چیزى مملکت را نجات خواهد داد و انقلاب را به صورت مسلحانه حفظ خواهد کرد و براى حراست از آن، پشتگرمى و امید مسؤولان و ملت را تشکیل خواهد داد، یک سازمان متشکل و نیرومند و قوى است، نه یک سازمان گسترده‌یى که على‌رغم گسترش، بنیه‌ى کافى و توان لازم را نداشته باشد.