معاونت جهاد خود کفایی نیروی زمینی ارتش گفت: بارزترین ویژگی های نسل جدید تانک ذوالفقار 3 چیز است.
به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، در روز رژه نیروهای ارتش درروز 29 فروردین و همچنین رژه نیروهای مسلح به مناسبت هفته دفاع مقدس، نسل جدید تانک ذوالفقار به نمایش گذاشته شد و مورد دید همگان قرار گرفت بدین منظور خبرنگار گروه دفاع و امنیت مشرق گفتگویی اختصاصی با امیر سید مسعود زواره ای معاونت جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام داده است تا بیشتر با تغییرات عمده این تانک آشنا شویم.
امیر زواره ای بارزترین ویژگی های نسل جدید نفربر ذوالفقار را 3 چیز عنوان کرد: 1- بالا رفتن دقت آتش، 2 - افزایش حفاظت و 3- بالا رفتن قدرت تحرک که این ویژگی ها، خصوصیات های منحصر به فرد نسل جدید تانک ذوالفقار است که روی آن سرمایه گذاری های کلان شده است.
وی ادامه داد: سازه برای داشتن تحرک و آتش بالا باید استبلایزر، سامانه کنترل آتش و سیستم خاصی داشته باشد که بتواند در حین حرکت آتش را روی هدف نگه دارد. استبلایز برای پایدار کردن وسیله در حرکت و کنترل آتش برای هدف گیری دقیق با در نظر گرفتن عوامل مؤثر بر دقت شلیک لازم است. برای شلیک در حال حرکت نیز باید تغییرات نسبی تانک و هدف به صورت دائم به سامانه کنترل آتش اطلاع داده شده و جهتگیری لوله توپ اصلاح شود که این سامانه نیز در این تانک وجود دارد.
معاونت جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش بیان کرد: حفاظت بالا و مناسب باعث سنگین شدن سازه می شود بنابراین باید قدرت تحرک تانک نیز افزایش یابد. ما برای هر وسیله زرهی یک ضریبی داریم، به نام «نسبت توان به وزن» و این عدد هر چه بالاتر رود موبیلیتی یا توان تحرک آن هم بالاتر می رود و در نسل جدید تانک ذوالفقار این عدد بالا رفته که یکی دیگر از مهمترین تغییرات ذوالفقار نسبت به نسل گذشته اش است.
امیر زواره ای در مورد ویژگی بسیار مهم دیگر نسل جدید تانک ذوالفقار گفت: قابلیت دقت در هدفگیری، زمان هدفگیری، احتمال اصابت به هدف و تحرکش افزایش پیدا کرده است.
معاونت جهاد خود کفایی نیروی زمینی ارتش در پایان عنوان کرد: روی بیسیم و سیستم اینترکام(ارتباط داخلی) نسل جدید تانک ذوالفقار در حوزه فناوری کار شده است که نسبت به نسل قبل خود پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است.