سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
وصیت شهدا
وصیت شهدا
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :15
بازدید دیروز :28
کل بازدید :300227
تعداد کل یاد داشت ها : 620
آخرین بازدید : 103/2/6    ساعت : 3:42 ص
درباره وبلاگ
لینک دوستان
ویرایش
ابر برچسب ها
ویرایش
امکانات دیگر

در حالی‌که مساله سوریه در صدر دستور کار نشست سران گروه 8 قرار دارد، رئیس جمهوری امریکا مدعی شده است کناره گیری دولت دمشق تنها راه حل مشکل سوریه به شمار می‌رود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما این سخنان را روز شنبه (30 اردیبهشت، 19 می) در نشست سران گروه 8 (جی 8) در کمپ دیوید مطرح کرد. کمپ دیوید در حومه ایالت مریلند در شمال واشنگتن قرار دارد.

به گفته یکی از مقامات شورای امنیت ملی امریکا اوباما افزود، تغییر در سوریه باید بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور را نیز در برگیرد.

وی از یمن به عنوان نمونه کشوری که در آن انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز صورت گرفته است نام برد.

عبدربه منصور هادی، معاون پیشین رئیس جمهوری یمن ماه فوریه در انتخابات تک کاندیدایی این کشور به پیروزی رسید.

سران گروه 8 با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند: "دولت سوریه و تمامی احزاب باید فورا و به طور کامل به تعهدات خود درباره اجرای طرح (صلح) 6 ماده ای پیشنهادی کوفی عنان، فرستاده مشترک ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب پایبند بمانند."

سوریه از اواسط مارس 2011 میلادی صحنه ناآرامی ‌بوده است.

درحالی که غرب و مخالفان، دولت سوریه را به دخالت در کشتارها متهم می‌کنند، دمشق گروه‌های تروریستی مسلح را عامل شورش‌ها و خرابکاری‌ها می‌داند و تاکید می‌کند این ناآرامی‌ها از خارج سازماندهی می‌شوند.

در همین حال ناظران سازمان ملل به نظارت بر اجرای آتش بس در سوریه ادامه می‌دهند. این آتش بس بیش از 3 هفته است که به طور رسمی به اجرا گذاشته شده است.

اجرای آتش بس بخشی از طرح صلح 6 ماده ای پیشنهادی عنان در ماه مارس محسوب می‌شود.


      

به گزارش پرس تی‌وی، پلیس آلمان دست‌کم 400 معترض مخالف سرمایه ‌داری را که علیه سیاست‌ریاضتی اروپا تظاهرات کرده بودند، بازداشت کرده است.



بیش از یک هزارمعترض سوسیالیست و مخالف سرمایه داری در چارچوب اعتراضات چهار روزه موسوم به "Blockupy" بامداد پنجشنبه با تجمع در مقابل سالن اجتماعات شهرداری در فرانکفورت، مراتب خشم خود را از اقدام برلین در اتخاذ سیاست ریاضتی ابرازداشتند.

پلیس فرانکفورت برپایی این تجمع را غیرقانونی اعلام کرده بود.

به گفته مقام‌های پلیس، نیروهای پلیس ضد شورش 150معترض را به دلیل آن‌چه که از آن به عنوان "سرپیچی از منع برگزاری تجمع" نام برده شده، در جریان اعتراضات در مقابل سالن اجتماعات شهرداری بازداشت کردند.

تظاهرات موسوم به "Blockupy" از روز چهارشنبه و دراعتراض به سیاست آلمان برای مقابله با بحران بدهی یورو آغاز شد. سیاستی که بر زندگی میلیون‌ها تن از مردم عادی تاثیر منفی گذاشته است.

این اعتراضات پس از آن برگزار شد که دادگاهی در آلمان روز دوشنبه به معترضان اجازه داد تا تظاهرات خود را فقط در روزهای چهارشنبه و شنبه برگزار کنند. این دادگاه برگزاری تظاهرات را در روزهایی به غیر از روزهای مذکور رد کرد.

این درحالی بود که پلیس ضد شورش آلمان روز چهارشنبه با بیرون کشیدن حدود 240 معترض از اردوگاه‌های اعتراضی‌اشان در مقابل مقر بانک مرکزی اروپا در فرانکفورت، 13 معترض را بازداشت کرد.

درهمین حال، در حالی اکه انتظار می‌رود بیش از 4 هزار معترض در تظاهرات ضد سرمایه داری و سیاست ریاضتی روز شنبه مشارکت کنند، اداره پلیس فرانکفورت برای اعزام نیروهای کمکی پلیس از دیگر ایالت‌ها فراخوان داده است.

بنابر این گزارش، قرار است حدود 5 هزار افسر پلیس به منظور کمک به نیروهای پلیس محلی شهر فرانکفورت برای مهار اعتراضات روز شنبه در این شهر مستقر شوند.

منبع:پرس تی وی


      

به گزارش پرس تی‌وی، پکن با تقدیر از نتایج سازنده مذاکرات اخیر ایران و آژانس اتمی، همکاری 2 طرف برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده را خواستار شده است.


هونگ لی روز چهارشنبه (27 اردیبهشت، 16 می) در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد:"تقویت گفت‌وگو و همکاری بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران برای دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک برای مساله انرژی هسته‎ای ایران، مفید است."

وی افزود:"در شرایط کنونی ما از 2 طرف می‌خواهیم برای حل و فصل مسائل باقی مانده به تقویت گفت‌وگو و همکاری بپردازند."

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه (25 اردیبهشت، 14 می) به مدت 2 روز‌در وین، پایتخت اتریش با یکدیگر مذاکره کردند. مذاکرات وین 3 ماه پس از برگزاری آخرین دور گفت‌وگوها در تهران، پایتخت ایران صورت گرفت.

ایران و آژانس اتمی در ماه‌های ژانویه و فوریه در تهران 2 دور با یکدیگر مذاکره کردند. 

دور جدید گفت‌وگوها بین ایران و آژانس اتمی سازمان ملل در حال برگزار شد که تهران و گروه 5+1- انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و امریکا به علاوه آلمان- برای برگزاری نشست آتی در بغداد، پایتخت عراق آماده می‌شوند. این مذاکرات قرار است 23 می برگزار شود.

نخستین دور مذاکرات چند جانبه ایران و 5+1، 14 آوریل در استانبول ترکیه برگزار شد. هر دو طرف این مذاکرات را سازنده ارزیابی کردند.

چین و روسیه، از اعضای دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل بارها از حل و فصل دیپلماتیک مساله انرژی هسته‎ای ایران حمایت کرده‌اند.


      

به گزارش پرس تی‌وی، کارشناس سیاسی گفت پذیرش حقوق اتمی ایران در چارچوب پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی)، تا حد زیادی مذاکرات آتی ایران و گروه 1+5 را تسهیل می‌کند.


محمد مرندی استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پرس تی وی گفت: "اگر کشورهای غربی تمایل به پذیرش حقوق ایران در چارچوب ان پی تی داشته باشند، مسئله قابل حل است."

وی افزود: "در غیر این صورت، اگر آن‌ها بخواهند ایران را به توقف غنی سازی اورانیوم یا تعطیلی سایت فوردو کنند، فکر می‌کنم که این مذاکرات مسلما به جایی نخواهد رسید."

اظهارات وی پس از آن مطرح شد که ایران و گروه 1+5 متشکل از کشورهای روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، امریکا به علاوه آلمان، اولین دور مذاکرات اخیر را در تاریخ 14 آوریل در شهر استانبول ترکیه برگزار کردند؛ طرفین این مذاکرات را سازنده خوانده‌اند.

دور آتی مذاکرات ایران و گروه 1+5 قرار است 23 می در شهر بغداد پایتخت عراق برگزار ‌شود.

مرندی همچنین خاطر نشان کرد سیاست تهدید و اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، به این مذاکرات کمکی نخواهد کرد.

وی گفت: "برای این که مذاکرات به نتیجه برسد، کشورهای غربی واقعا باید اولین گام را بردارند. آن‌ها باید واقعیت را بپذیرند؛ آن‌ها باید بپذیرند که تحریم‌هایشان علیه ایران کارایی نداشته است."

استاد دانشگاه تهران در پایان گفت: "این (تحریم‌ها) کشورهای غربی را بیش از ایران آزار داده است زیرا کشورهای غربی در بحران اقتصادی به سر می‌برند؛ آن‌ها به تجارت نیاز دارند؛ آن‌ها به شریکان تجاری نیاز دارند؛ آن‌ها نیازمند نفت ارزان قیمت هستند؛ اصولا چیزی که اتفاق افتاده، این است که بازار ایران به دست دیگر کشورها نظیر چین، هند، برزیل و دیگر کشورها افتاده است.


      

رئیس صندوق بین المللی پول با هشدار درباره خروج یونان از منطقه یورو گفته است این مساله هزینه‌های سنگینی را به همراه خواهد داشت.


کریستین لاگارد روز پنجشنبه در گفت و گو با تلویزیون هلند گفت، خروج یونان از منطقه یورو هزینه‌های سنگینی را به دنبال خواهد داشت و این مساله فقط گریبان گیر یونان نخواهد بود.

لاگارد افزود:" به نظر من سناریوی مطلوب این است که ببینیم یونان در اجرای تعهدات‌اش برای ماندن در منطقه یورو که خواسته جمعیت است موفق شده است".

لاگارد روز چهارشنبه از رهبران آتن خواست تا با اجرای قرارداد بسته کمکی پیشنهادی صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا که هزینه سنگینی را به دوش مردم یونان تحمیل کرده است، عزم خود را برای حضور در منطقه یورو ثابت کنند.

یونان در معرض خطر پایان بودجه قرار دارد و رهبران اروپایی از جمله صندوق بین‌المللی پول هشدار می‌دهند که یونان باید تصمیم بگیرد که آیا برای ماندن در این اتحادیه پولی حاضر به اجرای قواعد دریافت بسته کمکی هست یا نه؟

بی‌ثباتی سیاسی در یونان سقوط بازار در بازارهای سراسر اروپا و آسیا را موجب شده است.

در همین حال، احزاب سیاسی یونان روز چهارشنبه(17 اردیبهشت، 16 می ) درباره تشکیل دولتی موقت برای برگزاری دور جدیدی از انتخابات پارلمانی در ماه ژوئن توافق کردند.

این توافق پس از آن انجام شد که هیچ‌کدام ازاحزاب یونان نتوانستند در انتخابات پارلمانی که اوایل ماه می برگزار شد، اکثریت آراء لازم را برای تشکیل دولت از آن خود سازند.

دولت ائتلافی فعلی یونان در تلاش برای حفظ بسته کمکی اضطراری که از صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا دریافت کرده، سیاست کاهش بودجه را درپیش گرفته است.

ناآرامی سیاسی و اقتصادی در یونان نگرانی‌های فزاینده‌ای را در میان وزیران دارائی منطقه یورو موجب شده است. 

وزیران دارائی یورو هشدار داده‌اند که اگر یونان نتواند سیاست ریاضتی را که در قبال تائید دومین بسته کمک مالی به همسایگان اروپایی‌اش وعده کرده اجرا کند، ناگزیر باید از منطقه یورو خارج شود.


      

سه افسر اطلاعاتی ارتش اسرائیل در اعتراض به انتصاب‌های ناعادلانه و سوال برانگیز در پست‌های مهم در این یگان استعفا داده‌اند.



این سه سرهنگ اسرائیلی پس از آن استعفا دادند که سرتیپ آویو کواچی رئیس اطلاعات ارتش رژیم اسرائیل،"سرهنگ ام" را به عنوان رئیس عملیات‌های واحد اطلاعات ارتش منصوب کرد.

افسران مستعفی واحد اطلاعات ارتش رژیم اسرائیل استدلال می‌کنند که آن‌ها شایستگی این پست را داشته‌اند و "سرهنگ ام" به دلیل نداشتن تجربه کافی برای این پست حساس، گزینه مناسبی نیست.

به گفته افسران مستعفی، "سرهنگ ام" نه به دلیل توانایی و عملکرداش بلکه صرفا به دلیل زد وبندها به این سمت منصوب شده است.

افسران اسرائیلی، همچنین تحقیقاتی را درباره این انتصاب جنجال برانگیز خواستار شده‌اند.

منبع:presstv.ir


      

در آستانه برگزاری اجلاس مهم ناتو در شیکاگو، گروهی از 99 درصدی‌های معترض امریکایی تظاهرات کرده‌اند.


به گزارش رویترز، معترضان 99 درصدی روز چهارشنبه با راه‌پیمایی به سوی بانک‌ها و دفاتر دولتی توقف یک ساله تخلیه خانه‌های محلی و سلب حق مالکیت را خواستار شدند.

این اعتراض بخشی از سری اعتراضات علیه ناتو در آستانه برگزاری اجلاس این پیمان نظامی در روزهای یکشنبه و دوشنبه در شیکاگو است.

حدود 60 رهبر از جمله سران 28 کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در این اجلاس که انتظار می‌رود در آن درباره بسیاری از مسایل مهم به ویژه آینده افغانستان مذاکره شود، مشارکت خواهند داشت.

معترضان همچنین درجریان این تظاهرات تئاتر خیابانی را اجرا کردند که در آن بانکی که برای بیرون راندن یک خانواده از خانه‌شان در تلاش بود با مقاومت همسایگان این خانواده روبرو شد.

معترضان جنبش تصرف شیکاگو و جوامع متحد علیه سلب مالکیت و تخلیه منازل و گروهی معترض دیگر در این شهر نیز به صف تظاهرکنندگان پیوستند.

شیکاگو از روز دوشنبه تاکنون صحنه تظاهرات علیه بی‌کاری و نابرابری اقتصادی بوده است.

تظاهرات روز چهارشنبه در شیکاگو با بازداشت همراه نبود اما در روزهای گذشته تعدادی 99 درصدی بازداشت شده‌اند.

اوایل هفته جاری، 8 معترض در مقر ستاد انتخاباتی باراک اوباما رئیس جمهوری در شیکاگو بازداشت شدند.

در همین حال انتظار می‌رود با پیوستن هزاران نفر دیگر از خارج شیکاگو به صف معترضان، این شهر در روزهای آتی تظاهرات گسترده‌تری را شاهد باشد.


      

یک قاضی دادگاه منطقه‎ای فدرال در امریکا مجوز شکایت گروهی علیه شیوه تبعیض آمیز اداره پلیس نیویورک در زمینه "توقیف و بازرسی" غیر قانونی افراد را صادر کرده است.


به گزارش گاردین، شیرا سیندلین، قاضی منطقه ای امریکا در این حکم 57 صفحه‎ای که روز چهارشنبه (27 اردیبهشت، 16 می ) صادر شد، به این شیوه به عنوان شیوه‎ای دردسر ساز اشاره کرد و افزود "شواهد بسیاری" وجود دارد که از هزاران مورد توقیف غیرمجاز افراد از سوی پلیس حکایت می‌کند.

داریوس چارنی، وکیل "مرکز حقوق قانون اساسی" که این شکایت‌نامه را تنظیم کرده است تصریح کرد:"دادگاه به درستی تشخیص داد که توقیف و بازرسی‌های غیرقانونی به تعداد اندکی از ماموران پلیس محدود نمی‌شود بلکه نتیجه برنامه‎ای است که برای بالاترین سطوح اداره پلیس طراحی شده و بر صدها هزار نفر تاثیر می‌گذارد."

به گفته این قاضی جلسه رسیدگی به این پرونده 29 می برگزار خواهد شد.

طبق این حکم، طبقه مورد نظر شامل "تمامی افرادی می‌شود که بر اساس سیاه‎پوست یا لاتین‎تبار بودن، توقیف می‌شوند و یا علاوه بر توقیف شدن مورد بازرسی و تفتیش قرار می‌‌گیرند."

بر اساس مستنداتی که در این حکم به آن‎ها اشاره شده است؛ در صورتی‌که ماموران پلیس به طور منظم از این شیوه توقیف و بازرسی افراد استفاده نکنند اداره پلیس نیویورک آن‌ها را مجازات خواهد کرد.

بر اساس اعلام اداره پلیس نیویورک، ماموران این اداره از ژانویه تا آوریل سال جاری میلادی بیش از 200 هزار نفر را در خیابان توقیف کرده‎اند. این آمار نسبت به دوره مشابه در سال گذشته میلادی 25 درصد افزایش یافته است.

پلیس نیویورک و مایکل بلومبرگ، شهردار این شهر از این شیوه دفاع کرده‌اند. به گفته آن‌های این روش ضمن کاهش چشم‎گیر میزان جرایم از مرگ هزاران نفر نیز جلوگیری می‌کند.


      

اتحادیه اروپا از رژیم اسرائیل به دلیل افزایش فعالیت‌های شهرک سازی در اراضی اشغالی و بدرفتاری با فلسطینیان انتقاد کرده است.


وزیران امور خارجه اروپا روز دوشنبه با صدور بیانیه شدید الحنی رژیم تل آویو را به دلیل تهدید راه حل تشکیل دو کشور که هدف آن پایان دادن به دهه‌ها مناقشه میان فلسطین و اسرائیل است، مقصر دانستند.

این بیانیه خودداری رژیم اسرائیل درپایان دادن به ساخت و سازهای غیر قانونی در اراضی اشغالی، افراطی‌گری شهرک نشینان و بدرفتاری با مردم فلسطین را تهدیدی علیه راه حل تشکیل دو کشور تلقی کرده است. 

این بیانیه می‌افزاید:" اتحادیه اروپا از تحولات در این زمینه که می‌تواند راه حل تشکیل دو کشور را تهدید کند، عمیقا نگران است." 

وزیران خارجه اتحادیه 27 عضوی اروپا دراین بیانیه سه صفحه‌ای که در جریان مذاکرات آن‌ها در بروکسل صادر شد، همچنین تصریح کردند که مطابق با قوانین بین‌المللی شهرک‌های یهودی‌نشین در اراضی اشغالی غیر قانونی هستند.

وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا همچنین تخریب منازل فلسطینیان در شرق قدس(بیت المقدس) در اراضی اشغالی و اخراج آن‌ها و جلوگیری از فعالیت‌های صلح آمیز فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسی فلسطینیان را در کرانه باختری محکوم کرده‌اند.

وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا همچنین از تل آویو خواستند تا روند اعطای مجوز ساخت و ساز به فلسطینی‌ها را تسهیل کند.

بیانیه اتحادیه اروپا پس از آن صادر شد که یک سازمان غیر دولتی اعلام کرد رژیم اسرائیل ده‌ها واحد مسکونی فلسطینیان، مخازن آب و زیرساخت‌های کشاورزی آن‌ها را که سال گذشته میلادی با بودجه کشورهای اروپایی ساخته شده بود را تخریب کرده است. 

مردم فلسطین و جامعه بین‌المللی بارها فعالیت‌های شهرک سازی رژیم اسرائیل را در اراضی اشغالی محکوم و از آن به عنوان مانع اصلی در روند تلاش‌ها برای پایان دادن به مناقشه میان فلسطینیان و اسرائیل نام برده‌اند.

مردم فلسطین بر این باورند که توسعه شهرک‎های یهودی نشین تشکیل کشور آتی فلسطینی را غیر ممکن می‌سازد. فلسطینینان، شرق قدس (بیت‌المقدس ) را پایتخت کشور مستقل آتی خود می‌دانند.

رژیم اسرائیل در جریان جنگ شش روزه در سال 1967 میلادی، شرق قدس و کرانه باختری را اشغال و سپس در سال 1981 به دیگر مناطق تحت اشغال این رژیم ضمیمه کرد. این درحالی است که مطابق با قوانین بین‌المللی، این منطقه منطقه‌ای اشغال شده محسوب می‌شود و شهرک سازی اسرائیل نیز در آن غیر قانونی است.


      

روسیه، حمایت قوی نظامی و مالی خارجی را عامل جسور شدن مخالفان سوری در ادامه فعالیت تروریستی در سوریه دانسته است.


به گزارش رویترز، گنادی گاتیلوف معاون وزیر امورخارجه روسیه گروه‌های تروریستی از جمله القاعده را به دخالت در موج بمب گذاری‌های مرگ‌بار در سوریه متهم کرد.

این مقام روسی افزود :" گروه‌های تروریستی از جمله القاعده در پشت پرده حملات تروریستی اخیر در سوریه قرار دارند ... شواهد تائید می‌کند که مزدورانی از لیبی و دیگر کشورهای عربی درمیان گروه‌های مسلح سوری هستند."

گاتیلوف تصویر مبهمی را برای آینده سوریه متصور شد و افزود این مساله امیدها را برای شروع مذاکرات کاهش می‌دهد.

معاون وزیر امورخارجه روسیه تصریح کرد، مادامی که کشورهای عربی و غربی به حمایت از گروه‌های مخالف ادامه دهند به سختی می‌توان پایانی را برای این درگیری متصور بود.

این مقام روسی ادامه داد که ادامه کمک خارجی به گروه‌های مسلح سوریه، مسکو را ملزم می‌کند تا از متحد سنتی و دیرینه خود در دوران سختی حمایت کند.

پیش‌تر، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز به پریشتینا درباره آموزش شبه نظامیان سوری در خاک کوزوو هشدار داده بود.

ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل از کوزوو به دلیل "برقراری تماس با مخالفان سوری برای آموزش گروه‎های مسلح" انتقاد و از آن به عنوان " اطلاعات نگران کننده" یا کرد.

سوریه از اواسط مارس 2011 صحنه ناآرامی‌هایی بوده است و شماری از مردم این کشور در این ناآرامی‌ها جان خود را از دست داده‌اند. 

گروه‌های مخالف و کشورهای غربی، کشتارهای اخیر در ناآرامی­های سوریه را به نیروهای مسلح این کشور نسبت می­دهند، در حالی که دمشق شورشیان، خراب‎کاران و گروه‌های تروریستی را عامل خشونت‌های خونین این کشور می­داند و تاکید می‌کند این ناآرامی‌ها از خارج سازمان‌دهی می‌شوند.

ناظران سازمان ملل همچنان به نظارت بر روند آتش بس که به طور رسمی بیش از سه هفته است به مرحله اجرا درآمده، ادامه می‌دهند.

این آتش‌بس بخشی از طرح صلح ارائه شده کوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در ماه مارس است.

اولین گروه از ناظران سازمان ملل 15 آوریل، مطابق با قطعنامه 2042 شورای امنیت این سازمان که 14 آوریل به تصویب رسید، وارد دمشق شدند.

شورای امنیت 21 آوریل قطعنامه 2043 را تصویب کرد که بر اساس آن هیاتی متشکل از 300 ناظر مجوز ورود به سوریه را دریافت کردند


      
   1   2   3   4      >