سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
وصیت شهدا
وصیت شهدا
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :44
کل بازدید :300000
تعداد کل یاد داشت ها : 620
آخرین بازدید : 103/1/29    ساعت : 1:50 ص
درباره وبلاگ
لینک دوستان
ویرایش
ابر برچسب ها
ویرایش
امکانات دیگر

 

بر اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه جرمانا در حومه شهر دمشق، پایتخت سوریه، دستکم 6 غیرنظامی کشته و 31 تن دیگر زخمی شده‌اند.


به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه، سانا، این انفجار نزدیک منطقه جرمانا روی داد و تعدادی از زخمیان این انفجار را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

بیشتر ساکنان منطقه جرمانا را دروزی‌ها و مسیحیان تشکیل می‌دهند و گفته می‌شود که اغلب آن‌ها از طرفداران بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به شمار می‌آیند.
در روزهای اخیر این دومین بمب‌گذاری در منطقه جرمانا، در حومه جنوب شرقی شهر دمشق، است.

در تاریخ 28 آگوست بر اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در مراسم تشییع دو تن از هواداران دولت دمشق، دستکم 27 نفر کشته شدند.

همچنین درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و شورشیان تحت حمایت خارجی‌ها در مناطق مختلف سوریه ادامه دارد. به گفته منابع سوری، ارتش در شهرهای حلب، ادلیب، حمص، حماء و درعا، در درگیری با گروه‌های مسلح، شماری از تروریست‌ها را از پای در آورده است.

سوریه از ماه مارس 2011 صحنه ناآرامی است. دمشق می‌گوید قانون‌شکنان، خرابکاران و شورشیان عامل ناآرامی‌های این کشور هستند؛ این در حالی است که مخالفان نیروهای امنیتی را به کشتار معترضان متهم می‌کنند.

دولت سوریه می‌گوید، ناآرامی‌های اخیر از خارج از کشور کنترل می‌شود و گزارش‌های منتشره نیز از حضور شمار زیادی از اتباع خارجی در میان شبه نظامیان مسلج در سوریه خبر می‌دهد.


      

رهبر حزب کادیما، حزب مخالف در اسرائیل از لفاظی‌های جنگ‌طلبانه نخست وزیر این رژیم علیه ایران انتقاد کرده و گفت که نخست وزیر جنگ طلب، «فهم و شعورش را از دست داده است.»


به دنبال دیدار هفته گذشته شائول موفاز با نتانیاهو و گفت‌وگو درباره موضوع ایران، موفاز روز یکشنبه (12 شهریور) اظهار داشت: «به نظر می‌آید وی (نتانیاهو) به جای تفکر و اتخاذ تصمیم‌های مسئولانه، فهم و شعورش را از دست داده است، وی حس بروز جنگی قریب‌الوقوع را القا می‌کند.»

موفاز افزود، نتانیاهو بر سر مسئله ایران، «سراسیمه، مضطرب و غیرمتمرکز» به نظر می‌آید.

موفاز گفت: «نخست وزیر اعتمادش به سران امنیتی، باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا و شیمون پرز رئیس اسرائیل را از دست داده است.»

موفاز تصریح کرد: «وی (نتانیاهو) یک رهبر شکست خورده است.»

وی افزود، رابطه مستقیمی میان لفاظی‌های جنگ‌طلبانه تل آویو علیه ایران و مشکلات اقتصادی در اسرائیل وجود دارد.

موفاز گفت: «نمی توان کشور را در آشوب جنگ قرار داد. رابطه مستقیمی میان صحبت از جنگ، شرایط اقتصادی و نومیدی مردم وجود دارد.»

هزاران اسرائیلی اخیرا با برگزاری اجتماعی در تل آویو، علیه نابرابری‌های اجتماعی و سیاست‌های ریاضتی دولت تظاهرات کرده‌اند.

معترضان اسرائیلی که درباره حمله احتمالی تل آویو به تهران نگران و خشمگین بودند، همچنین علیه سیاست‌های جنگ‌طلبانه رژیم اسرائیل در ماه‌های اخیر، تظاهرات کردند.

موفاز همچنین از اظهارات صبح یکشنبه الیاهو وینوگراد، قاضی پیشین دادگاه عالی اسرائیل که اظهارات نتانیاهو و ایهود باراک وزیر نیروهای مسلح رژیم اسرائیل درباره تجاوز به ایران را «کاملا غیرمسئولانه» خوانده بود، حمایت کرده است.

به گفته موفاز، وینوگراد نیز به «فهرست بلند افرادی پیوست» که با حمله احتمالی اسرائیل علیه جمهوری اسلامی به شدت مخالفت کرده‌اند.

موفاز گفت: «بحث اولیه وینوگراد علیه حمله، پیش‌تر از سوی همه سران تاسیسات دفاعی، رئیس جمهور امریکا مطرح شده بود.»

امریکا، اسرائیل و برخی از متحدان شان تهران را دنبال کردن اهداف نظامی در برنامه انرژی اتمی‌اش متهم می‌کنند و تل آویو بارها تهران را به تهاجم نظامی تهدید کرده است.

ایران ضمن رد این ادعاها، تاکید دارد که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان پی تی) و یکی از اعضای متعهد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق توسعه و دستیابی به فن‌آوری اتمی برای اهداف صلح‌آمیز را دارد.

مقامات ایرانی همچنین گفته‌اند، هر گونه تجاوز نظامی به کشور، با پاسخی دندان‌شکن روبرو خواهد شد.

منبع:پرس تی وی


      

واشنگتن تایمز با اشاره به برگزاری اجلاس سران کشورهای غیر متعهد در تهران نوشت:‌در مسابقه محبوبیت جهانی بین باراک اوباما و آیت‌الله خامنه‌ای، ‌آیت‌الله خامنه‌ای برنده است.
به گزارش مشرق به نقل از جام‌نیوز، روزنامه واشنگتن تایمز (Washington Times) با اشاره به برگزاری شانزدهمین اجلاس غیر متعهد ها در تهران و حضور سران اکثر کشورهای جهان و به ویژه بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، در این نشست نوشت: «اوباما نه تنها دیگر در جهان محبوب نیست بلکه دیگر کسی از او نمی ترسد. چند روز قبل یکی از اتفاقات بسیار مهم در حوزه سیاست خارجی آمریکا رخ داد و آن اعلام سفر بان کی مون به تهران بود.»


این روزنامه آمریکایی ادامه داد: «همزمان با برگزاری جنبش غیر متعهدها در ایران، دولت آمریکا از دبیر کل سازمان ملل خواسته بود تا در این اجلاس حاضر نشود اما او توجهی نکرد و اعلام کرد به تهران خواهد رفت. در حال حاضر در زمینه محبوبیت جهانی، رقابتی میان [آیت الله] خامنه ای و باراک اوباما ایجاد شده است که تاکنون [آیت الله] خامنه ای پیروزی این رقابت بوده است.»



شبکه روسی "راشاتودی" روز گذشته با اشاره به اهمیت اجلاس غیر متعهد ها در تهران گفت: «اجلاسیه غیر متعهد ها در تهران و حضور اکثر کشورها در آن و از همه مهمتر حضور اولین رهبر مصر پس از 32 سال در این کشور بزرگ ترین مانور سیاسی برای ایران است که نشان می دهد تحریم ها ضد این کشور هیچ ارزش و توانی نداشته است.»



این شبکه افزود: «تنها نگاهی به نقشه جهان بیاندازید اجلاسیه تهران یک کنفرانس بزرگ بین المللی است و تلاش غرب و آمریکا برای ضعیف جلوه دادن آن کاملا ناکام بوده است.»


      

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه اتباع ربوده شده ایرانی در سوریه در سلامت کامل هستند، گفت:ایران با صدای بلند از مردم سوریه و محور بشاراسد حمایت می‌کند .
به گزارش مشرق به نقل مهر، حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه در حاشیه شانزدهمین نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در جمع خبرنگاران درباره وضعیت اتباع ربوده شده ایرانی در سوریه گفت: بر اساس اخباری که داریم سلامتی همه آنها قطعی است.
وی با اشاره به اینکه گروه موسوم به ارتش آزاد که یک گروه شناخته شده است، مسئولینت این ربایش را به عهده داشته است، بیان کرد: این گروه در یکی از کشورهای همسایه پایگاه داشته و در آنجا آموزش می‌بیند.

امیر عبدالهیان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به این گروه ارتش آزاد پیام قوی داده است که مسئولیت جان این افراد با آنهاست و همچنین به کشورهای حامی این گروه نیز چنین پیامی داده شده است.

وی همچنین درباره درخواستی که این افراد در مقابل آزادی اتباع ایرانی دارند نیز اظهار داشت: ربایندگان در خواستی را مطرح نکرده اند و تا کنون تمام تلاش ما معطوف به آزادی آنها بوده.

معاون عربی آفریقایی وزارت امور خارجه تصریح کرد: مواردی که مطرح می‌شود بیشتر رسانه‌ای بوده و جمهوری اسلامی به عنوان درخواست رسمی چیزی دریافت نکرده است.

وی درباره همکاری ارتش آزاد سوریه با برخی کشورهای همسایه گفت: رایزنی با آنها برای آزادی اتباعمان ادامه دارد.

امیر عبدالهیان ادامه داد: گروه موسوم به ارتش آزادی در سوریه خود را یک گروه معارض می‌داند اما علاوه بر رویکرد نظامی فعالیت‌های تروریستی و آدم‌ربایی نیز دارد و سؤال اینجاست که چگونه چنین گروه‌هایی می‌توانند ادعا کنند جایگزین نظام سیاسی سوریه می‌شوند.

معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه با اشاره به اینکه معارضه در هر کشوری مبارزه سیاسی را در پیش می‌گیرد ، گفت: اینکه معارضان سوریه به جای پیگیری سیاسی به دنبال آدم‌ربایی و قتل عام هستند جای سؤال است.

وی در باره اظهارات داود اغلو وزیر خارجه ترکیه که از سیاست‌های ایران در قبال سوریه انتقاد کرده بود یادآور شد: ایران با صدای بلند از مردم سوریه و محور بشاراسد حمایت می‌کند و معتقدیم راهکار در سوریه سیاسی و مبتنی بر گفت‌وگو است.

 


      

منابع انگلیسی از ورود نزدیک به 200 کماندوی نیروهای ویژه انگلیس و چند کشور دیگر به عمق خاک سوریه به بهانه جمع‌آوری اطلاعات درباره تسلیحات شیمیایی خبر دادند.
به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، روزنامه دیلی استار به نقل از یک کارشناس نظامی انگلیسی که خواست نامش فاش نشود، نوشت: مقام‌های انگلیسی نزدیک به 200 کماندوی نیروهای ویژه را به عمق خاک سوریه اعزام کرده‌اند که این نیروها علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات وظیفه دارند سلاح‌های شیمیایی که از کنترل دولت سوریه خارج می‌شود را تحت نظر گرفته و در صورت امکان آن‌ها را منهدم کنند.

به گفته این منبع انگلیسی علاوه بر نیروهای ویژه انگلیسی سازمان اطلاعات خارجی انگلیس (MI 6) نیز نیروهایی را به داخل سوریه اعزام کرده که این نیروها نیز کار جمع‌آوری اطلاعات در سوریه را برعهده دارند.

به نوشته این روزنامه، سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) و سازمان اطلاعات فرانسه نیز نیروهایی را به منظور رصد اوضاع داخلی سوریه و درگیری‌های جاری به این کشور اعزام کرده‌اند.

به نوشته دیلی استار، هدف اصلی اعزام این نیروها به سوریه مراقبت از سلاح‌های شیمیایی و "غیر متعارف" سوریه است تا در صورتی که از کنترل دولت خارج شدند، از دستیابی گروه‌های مسلح به آنها جلوگیری شود.

این در حالی است که کارشناسان نظامی عقیده دارند هدف اصلی از اعزام این نیروها بررسی توان نظامی مخالفان و دولت سوریه برای کمک به مخالفان است.


      
<      1   2