تحلیل‎گر سیاسی به پرس تی‌وی گفته است، تحریم‎های امریکا و متحدانش علیه ایران تاثیر ناخوشایند و مخربی بر تجارت بین‎المللی و اقتصاد جهان خواهد گذاشت.
تحلیل‎گر سیاسی به پرس تی‌وی گفته است، تحریم‎های امریکا و متحدانش علیه ایران تاثیر ناخوشایند و مخربی بر تجارت بین‎المللی و اقتصاد جهان خواهد گذاشت.


منوچهر تکین تحلیل‎گر برجسته مرکز مطالعات جهانی انرژی در لندن، روز سه‎شنبه در گفت و گو با پرس تی‎وی گفت: «تحریم‎ها و تصمیم‎های سیاسی بر تجارت خرید و فروش و حمل و نقل نفت در سراسر جهان، تاثیر گذار خواهند بود.»

تکین تاکید کرد که تحریم‎های تحمیل شده بر صادرات نفت ایران از جانب اتحادیه اروپا و امریکا، بر مشتریان نفت اروپا و مصرف کنندگان نفت در سراسر جهان تاثیر گذار خواهد بود چرا که باعث افزایش قیمت‎ها خواهد شد.

این تحلیل‎گر سیاسی در ادامه افزود: « از نظر فنی خیلی هم ساده نیست که نفت خام (ایران) را در پالایشگاه‎های سراسر جهان با نفت خام دیگری جایگزین کرد.»

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در تاریخ 23 ژانویه به دنبال اعمال فشار امریکا، دور تازه‎ای از تحریم‎ها را علیه صنعت نفت و بخش‎های مالی جمهوری اسلامی مورد تایید قرار دادند.

این تحریم‎ها که اعضای اتحادیه اروپا را از خرید نفت ایران و یا تمدید بیمه برای تانکرهای حامل نفت خام این کشور منع می‏‎کرد از اول ژوئیه به اجرا گذاشته شد.

تحریم‎های غیرقانونی طراحی شده از جانب امریکا بر اساس اتهامات بی‎اساسی مبنی بر این‎که جمهوری اسلامی ایران اهداف نظامی را در برنامه انرژی هسته‎ای خود دنبال می‎کند، به تهران تحمیل شده است.

جمهوری اسلامی ایران با رد این ادعاها و اعلام این موضوع که تهران عضو متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‎ای (ان پی تی) و عضو آژانس بین‎المللی انرژی اتمی است، تاکید دارد که از حق استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‎ای برخوردار است.

منبع:پرس تی وی