سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
وصیت شهدا
وصیت شهدا
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :38
بازدید دیروز :69
کل بازدید :301660
تعداد کل یاد داشت ها : 620
آخرین بازدید : 103/2/20    ساعت : 10:58 ص
درباره وبلاگ
لینک دوستان
ویرایش
ابر برچسب ها
ویرایش
امکانات دیگر

بیانات مقام معظم رهبری ایت الله خامنه (مدظله)7 اردیبهشت 1392

نامزد انتخابات اولا بایدبه خدا وبه این انقلاب و به قانون اساسی وبه این مردم ایمان واعتقاد داشته باشد ثانیا دارای روحیه ی مقاوم باشد.این ملت اهداف بلندی دارد کار های بزرگی دارد تسلیم نیست  کسی نمیتواند با این ملت با زبان زور حرف بزند. کسانی که در راس قوه ی اجرایی قرار میگیرند باید کسانی باشند که در مقابل فشار های دشمن مقاوم باشند زود نترسند  زود از میدان خارج نشوند.این یکی از شرط های لازم است. ثالثا انسان ها ی با تدبیری باشند با حکمت باشند . ما در سیاست خارجی گفتیم((عزت و حکمت و مصلحت)) . در اداره ی کشور هم همین جور است در مسایل داخلی هم همین جور است در اقتصاد هم همین جور است باید با برنامه با حکمت با تدبیر با نگاه بلند مدت و همه جانبه با یک هندسه ی صحیح کار هارا مشاهده کنند نگاه کنند وارد میدان شوند.

--------------------------------------------------------

خاطره

 


در مذاکرات قبلی با 1+5 وقتی یکی از طرفهای مذاکره کننده ایران را تهدید میکند و میگوید اگر کوتاه نیایید حمله میکنیم جلیلی پای مصنوعی اش را در می اورد و روی میز میگذارد و میگوید:این پا را در جنگ قبلی دادم و پای دیگرم را هم در جنگ بعدی میدهم.


      

به گزارش مشرق، وحید جلیلی پنجشنبه شب در همایش حامیان سعید جلیلی که در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار شد، با بیان اینکه انتخابات جشن جمهوریت نظام جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران رای همه یکسان است و جمهوریت نظام ما باید گام به گام و بر مبنای اسلام تعمیق شود.

وی ادامه داد: اسلام برای جمهور مردم ارزش قائل است و دینی مردمی است که از حقوق توده‌های مردم دفاع می‌کند و ولایت فقیه نیز ضامن جمهوریت نظام برخاسته از اسلام است.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از بارزترین نمونه‌های دفاع از جمهوریت نظام توسط ولایت فقیه، دوران فتنه 88 است که در آن تمامی استکبار خواستار وتوی رای مردم و نادیده گرفتن نظر مردم بودند اما ولی‌فقیه پای رای مردم ایستاد، چون ولی‌فقیه یکی از وظایف شرعی خود را استیفای حقوق آحاد مردم می‌داند.

جلیلی در ادامه سخنان خود یکی از مهمترین شعارهای سعید جلیلی را آزاد کردن ظرفیت‌های آحاد مردم عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه برخی از دوستان به آقای جلیلی تذکر دادند که در انتخابات باید شعارهای زود بازده و وعده‌های روزمره‌تری را انتخاب کند اما اعتقاد آقای جلیلی این است که اگر گفتمان انقلاب را درست ببینیم و اجرایی کنیم، مشکلات روزمره نیز رفع خواهد شد و اگر در هیجان نتیجه دست به هر روشی بزنیم و هر شعاری بدهیم، حتی در صورت پیروزی نیز شکست خورده‌ایم.

وی اضافه کرد: آقای سعید جلیلی به عنوان کسی که در خط مقدم مواجه با دشمنان انقلاب حضور داشته و سال‌ها نمایندگی ملت ایران را در مواجه با ابرقدرت‌ها بر عهده داشته، مقاومت را تنها راه پیشرفت ملت ایران می‌داند.

شکوفایی استعدادهای جامعه با حاکم شدن فرهنگ مقاومت

این فعال فرهنگی و از حامیان سعید جلیلی مفهوم مقاومت را یک فرهنگ و نه به معنای شعارهای تند توخالی دانست و تصریح کرد: حرف آقای جلیلی این است که ما اگر دشمن ستیز و دشمن شناس هستیم باید در کنار آن دوستان خود را نیز شناسایی کنیم و تاکید دارند که در کنار تهدیدات باید فرصت ‌ها را نیز شناخت و از آن استفاده کرد.

جلیلی ادامه داد: برخی در مقابل تهدیدات و شاخ و شانه کشیدن دشمنان بلافاصله از ضعف‌های کشور حرف می‌زنند اما دکتر جلیلی معتقد است باید در مقابل تهدید به فرصت‌های خود اعتنا کنیم تا این فرصت‌ها شکوفا شوند که نمونه این مسئله در بحث هسته‌ای کشورمان تحقق یافته و شاهد موفقیت‌های بزرگی در این بخش بوده‌ایم.

وی یادآور شد: دشمنان زمانی که ما مدعی دستیابی به غنی سازی 20 درصد اورانیوم شدیم به ما خندیدند و انجام این کار توسط ایران را باور نداشتند اما شهدای هسته ای ما که از علمداران نهضت مقاومت و پیشرفت هستند این کار بزرگ را انجام دادند و این مسئله نیز ناشی از آزاد کردن انرژی ملت ایران در این بخش بود.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه افزود: شهید شهریاری به عنوان یکی از بزرگترین دانشمندان جهان، فردی از جنس شهید همت ها، باکری ها و چمران ها بود که کار بزرگ غنی‌سازی 20 درصد را انجام داد و غربی‌ها از این مسئله کاملا شوکه شدند.

جلیلی با تاکید بر اینکه ما نباید در جنگ اراده‌ها شکست بخوریم، عنوان کرد: با حاکم شدن روحیه و فرهنگ مقاومت در جامعه، انرژی‌های نهفته در مردم آزاد می‌شود و انگیزه‌ها نیز متمرکز می‌شوند و در قرآن کریم نیز بیان شده که در فرهنگ مقاومت حزن و اندوه وجود ندارد، بلکه این راه موجب حرکت و نشاط جامعه می‌شود و با این فرهنگ می‌توان از فرصت های موجود به خوبی استفاده کرد و با نگاهی واقع بینانه مغلوب دشمنان نشد.

وی افزود: در این انتخابات نیز در حالی که نظام جمهوری اسلامی در حال یک جهش بزرگ است، دشمنان سعی در القای ضعف‌ها را دارند و ورود دکتر جلیلی به عرصه انتخابات نیز با هدف دفاع از فرهنگ مقاومت به عنوان رمز پیشرفت کشور صورت گرفته و از اصول اولیه ایشان نیز توجه به تمامی ظرفیت‌های کشور برای فراهم کردن میادین بی تبعیض در تمامی عرصه‌هاست.


برخی افراد فرهنگ مقاومت را برنمی‌تابند

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه سعید جلیلی می‌خواهد ساز و کارهای دولتی تصحیح و زمینه ایجاد جمهوریت و مشارکت مردم در بخش های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز فراهم شود، تصریح کرد: برخی این مسئله را بر نمی‌تابند و نمی خواهند نظام از تمامی ظرفیت‌های جمهوریتی خود استفاده کند، چون این افراد به بهره مندی های طبقات خاص عادت کرده اند و این افراد که معتقد به اشرافی گری هستند و برای خود حقوقی برتر از منافع نظام و مردم قائل هستند، نمی‌توانند با فرهنگ مقاومت کنار بیایند و سخنرانی هایی نیز علیه دکتر جلیلی داشته‌اند.

جلیلی گفت: دکتر سعید جلیلی به دفاع از حقوق مردم در مسیر کمال و رشد معتقد است و دولت خود را موظف به شکوفا کردن استعدادهای آحاد مردم می‌داند و اگر این مبنا پذیرفته شود، ساز و کار آن نیز ایجاد خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالات تعدادی از حاضران در همایش در خصوص رانت‌خواری و فساد اقتصادی، اظهار داشت: در مسئله مقابله با رانت خواری باید ریشه این گونه مسائل را پیدا کنیم و تمامی این مسائل به این دلیل اتفاق می افتد که سیستم اداری ما نتیجه محور نیست بلکه گزارش محور است و در مسئله اختلاس سه هزار میلیاردی نیز پس از بررسی هایی که صورت گرفت دکتر جلیلی معتقد بود که با یک ساز و کار معمولی می‌شد جلوی این اختلاس بزرگ را گرفت.


برنامه جلیلی برنامه پذیر کردن دولت است

این فعال فرهنگی و بردار سعید جلیلی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه های سعید جلیلی نیز گفت: این روزها شاهد هستیم که نامزدهای مختلف برنامه‌های 400 و یا 500 صفحه‌ای ارائه می دهند و ما هم می‌توانستیم برای جذاب تر شدن تبلیغات خود برنامه 700 صفحه‌ای ارائه دهیم اما باید دید آیا کسی این برنامه‌ها را ورق می‌زند و همچنین توجه داشته باشیم که هنوز دو سال و نیم تا پایان اجرای برنامه پنجم توسعه که مدت ها توسط کارشناسان مختلف بر روی آن کار شده، باقی مانده و رئیس جمهور آینده باید اول تکلیف خود را با برنامه‌های موجود مشخص کند.

جلیلی با بیان اینکه برنامه سعید جلیلی برنامه‌پذیر کردن دولت است، عنوان کرد: در سختار اجرایی کشور ده‌ها هزار کارشناس این برنامه‌ها را تدوین کرده‌اند و بعد عده‌ای بدون توجه به این ساختار و برنامه‌ها، می گویند برنامه جدید داریم و در جامعه پمپاژ وعده می‌کنند و می‌گویند در چند ماه و چند سال مشکلات را حل می‌کنیم و به مردم نیز آدرس غلط می‌دهند که دکتر جلیلی هرگز وارد این عرصه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: تا زمانی که در ساختار اجرایی به نتیجه محوری توجه نمی‌شود، وضع به همین گونه است و باید دستگاه‌های دولتی را برنامه‌پذیر کرد و همچنین دکتر جلیلی ضمن تایید سفرهای استانی معتقد به سفرهای وزارتخانه‌ای نیز است تا مشکلات دستگاه‌های مختلف مشخص شود.

نظر جلیلی در مورد احمدی نژاد

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در خصوص شایعاتی مبنی‌بر حمایت احمدی‌نژاد از سعید جلیلی و رابطه این کاندیدا با جریان انحرافی نیز، بیان داشت: زمانی که یک نامزد مستقل که حتی سابقه یک روز حضور در یک حزب سیاسی را ندارد، وارد عرصه انتخابات می‌شود و طبق نظرسنجی‌ها محبوبیتی کسب می‌کند، این گونه شایعات مطرح و جریانات مختلف به دنبال آن نامزد هستند.

جلیلی ادامه داد: نظر دکتر سعید جلیلی در خصوص آقای احمدی‌نژاد و دولت‌های نهم و دهم از همان ابتدا نظری معتدل و بر پایه اعتدال بوده و ایشان معتقد است که در ارزیابی کارنامه دولت‌های نهم و دهم نباید افراط و تفریط داشته باشیم.

وی تاکید کرد: آقای دکتر سعید جلیلی در سال 84 به آقای احمدی‌نژاد رای نداد و بنده نیز در این سال به آقای احمدی‌نژاد رای ندادم و همان زمان در مجله سوره در خصوص حلقه انحرافی و مشایی و نزدیکی این جریان به احمدی‌نژاد مسائلی را مطرح کرده بودم و تراز دکتر جلیلی بسیار بالاتر از آن است که تهمت‌های سخیف و کثیفی مبنی‌بر ارتباط با جریان انحرافی به ایشان نسبت داده شود.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در ادامه با بیان اینکه سعید جلیلی از پایین‌ترین سطوح مدیریتی و اجرایی کار خود را آغاز کرد، اظهار داشت: مدیریت دکتر جلیلی هیچ گاه اتوبوسی نبوده که در زمان مدیریت یک بخش تمامی افراد آن را تغییر داده و افراد دیگری را جایگزین کند بلکه ایشان همواره اعلام کرده که من برای تحول آمده‌ام و نه تغییر، بر این اساس نیز شاخص‌هایی را برای کار خود تعریف کرده و خودش هم اول از همه پای کار بوده است.

جلیلی در پایان گفت: در حوزه مباحث فرهنگی نیز خود دکتر جلیلی یک متخصص درجه یک در حوزه علوم انسانی است و تعدادی از اهالی فرهنگ و هنر نیز ایشان را مورد حمایت قرار داده‌اند.


      
دکتر جلیلی با اشاره به اینکه اسناد بالادستی کفایت نمی‌کند گفت: اما کسی نمی‌تواند بگوید من برنامه اقتصادی خودم را دارم و کاری به اسناد بالادستی اقتصادی مانند چشم انداز 20ساله، سیاست‌های کلی نظام، برنامه 5ساله و… ندارم. برنامه‌های اقتصاد ما در راستای اسناد بالادستی نظام و جهت تحقق آنهاست.

جلسه دکتر جلیلی

به گزارش ستاد حیات طیبه، دکتر سعید جلیلی روز دوشنبه با جمعی از اساتید دانشگاه امام صادق علیه‌السلام دیدار کرد و با آنها به گفت‌وگو پرداخت.

جلیلی گفت:? جایگاه رهبری بسیار بالاتر از آن است که کسی کاندیدای او باشد. ولی این نکته دلیل نمی‌شود بنده بدون استیذان وارد شده باشم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال که «چرا مانند سایرین از ماه‌ها و سال‌های قبل شروع به تبلیغات نکردید؟» گفت:? کسانی که ادعای قانون و گفتمان می‌کنند، بر مبنای قانون عمل می‌کنند. بنده نیز به همین خاطر زودتر شروع نکردم. اینکه کسی از قبل زمان تعیین شده شروع به تبلیغات کند و بعد هم برای آن توجیه بیاورد مبنای قانون‌شکنی‌های بعدی است.

دکتر جلیلی با اشاره به اینکه اسناد بالادستی کفایت نمی‌کند گفت: اما کسی نمی‌تواند بگوید من برنامه اقتصادی خودم را دارم و کاری به اسناد بالادستی اقتصادی مانند چشم انداز 20ساله، سیاست‌های کلی نظام، برنامه 5ساله و… ندارم. برنامه‌های اقتصاد ما در راستای اسناد بالادستی نظام و جهت تحقق آنهاست.


      


دکتر جلیلی را بیشتر بشناسی

برای دیدن کلیپ بر روی تصویر کلیک کنید


      

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی تبیین اقناعی گفتمان انقلاب اسلامی را به عنوان راهکار تعالی و تکامل جامعه حائز اهمیت دانست.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) علی باقری در جمع دانشجویان امام صادق طی سخنانی با عنوان «گفتمان کارآمدی، گفتمان انقلاب اسلامی» استکبار ستیزی را یکی از اصول مهم گفتمان انقلاب اسلامی معرفی کرد و در این خصوص مواضع سازش‌کارانه برخی افراد را نقد کرد و چنین مواضعی را ناشی از نشناختن ظرفیت‌های عمیق انقلاب اسلامی و احساس ضعف در برابر دشمنان دانست.

یکی دیگر از اصول گفتمان انقلاب اسلامی ساده‌زیستی حاکمان و مجموعه‌های حکومتی است که از سیره معصومین استنباط می‌شود و حاکم باید در حد اضعف مردم جامعه اش زندگی کند.

وی ادامه داد که بسیاری از مسوولین ما ساده زیست هستند اما این ساده‌زیستی را در نهاد زیرمجموعه‌شان به صورت مشی عمومی درنیاورده‌اند. سادهه زیستی فردی هرچند ارزشمند است، اما این ساده‌زیستی باید به ساده‌زیستی تشکیلاتی تبدیل شود.

وی با بیان این‌که «یکی از ویژگی‌های مثبت دکتر جلیلی سازمانی کردن این امر است» ادامه داد: ایشان تلاش کرده‌اند که در مجموعه خودشان ساده‌زیستی، پرهیز از اسراف و اصلاح بسیاری قواعد خودساخته‌ اشتباه را نهادینه کنند. برای نمونه همین قاعده‌ اشتباهی که در کشور مرسوم است که هر کدام از مدیران به میزان بالاتر بودن مقام‌شان باید جای بهتری از هواپیما را به خود اختصاص دهند و این امر برای دولت هزینه‌ساز است را اصلاح کردند، یا این‌که ماشین سازمانی باید حتما مدل بالا باشد.

باقری با انتقاد از کسانی که موضوع ساده‌زیستی را به تمسخر می‌گیرند، گفت: این‌که حاکم باید ساده‌زیست باشد از سفارش‌های موکد امیرالمومنین(ع) به والیان و از موضوعات مورد تاکید امام و رهبری و اصول گفتمان انقلاب اسلامی است و این امر نباید مایه تمسخر عده‌ای قرار گیرد.

وی «اهمیت کار و پرهیز از تنبلی» را نیز از ملزومات پیشرفت کشور دانست و گفت: این موضوع باید در میان همه‌ مردم نهادینه شود زیرا در صورت تلاش همگانی است که به اهداف می‌رسیم.

وی با انتقاد از برنامه‌هایی مبنی بر دادن پول به مردم اظهار کرد: این‌که ما بگوییم 50 هزار، دیگری بگوید 200 هزار تومان به مردم بدهیم تنبل کردن مردم است، کشور با کار نکردن و خوابیدن پیشرفت نمی‌کند، ثانیا این پول‌ها را از کجا می‌خواهید بیاورید؟

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: فرهنگ کار و تلاش چیزی است که دکتر جلیلی آن را در مجموعه هایی که تاکنون در آن‌ها مسوولیت داشته به صورت سازمانی و فرهنگ عمومی درآورده و خود ایشان هم در این مورد الگوی بقیه بوده‌اند به گونه ای که در موارد زیادی در شورا از ساعت هفت یا شش و نیم که شروع می‌کنیم ایشان تا شب سه، چهار جلسه را بدون خستگی اداره می‌کنند و اداره کردن جلسه متفاوت از شرکت در جلسه است.

به گزارش ایسنا به نقل از به نقل از «حیات طیبه» وی در پاسخ به این سوال که آیا جلیلی تجربه‌ اجرایی مطلوب برای ریاست جمهوری را دارد؟ اظهار کرد که تجربه باید در عمل بکار آید و هم‌چنین شورای عالی امنیت ملی نهادی است که به بسیاری از مسائل مهم اجرایی می‌پردازد و ایشان در شورایعالی امنیت ملی با بسیاری از وزرا رابطه مستقیم دارند و در حوزه اجرایی نقش ایفا می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه‌های جلیلی برای اداره کشور گفت: ما در کشور دارای برنامه‌ها و اسناد بالادستی‌ای هستیم که مسیر حرکت ما را در یک چشم‌انداز بلندمدت روشن کرده و قوه مجریه باید تلاش کند تا این برنامه‌ها را عملی ساخته و به اهداف مدنظر دست یابد و این رویه‌ صحیحی نیست که هر دولتی که بر سر کار آمد بگوید من این‌ها را قبول ندارم و برنامه‌های خودش را بدهد پس در این صورت این برنامه‌ها را چه کسی می‌خواهد اجرا کند؟ دولت در واقع امر «قوه مجریه» است و باید به اسناد بالادستی عمل کند نه این‌که با بر هم زدن ساختار برنامه‌ریزی کشور به اسم برنامه‌ریزی، همه برنامه‌ها و اسناد بالادستی را دچار اختلال کنیم.

باقری در پاسخ به این سوال که آیا جلیلی تیمی برای اداره کشور دارد؟ خاطرنشان کرد: تیم داشتن با باند داشتن بسیار متفاوت است و آقای دکتر جلیلی اهل باند بازی نیستند اما ایشان به علت سابقه اجرایی‌ای که داشته‌اند افراد لایق نهادهای مختلف را می‌شناسند و در سابقه خود با بسیاری از افراد کارآمد دانشگاهی و اجرایی کار کرده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا شخصیت و دید امنیتی جلیلی ممکن نیست در مقام ریاست جمهوری مسبب مشکلاتی شود؟ تاکید کرد:

چه کسی گفته که ایشان دارای دید امنیتی هستند؟ تنها مسوولیت امنیتی ایشان دبیری شورای امنیت ملی است و پست‌های قبلی ایشان اصلا امنیتی نبوده است. در امنیتی نبودن شخصیت ایشان همین بس که بر اساس قانون ایشان می‌تواند 22 محافظ داشته باشد در حالی که ایشان فقط یک راننده دارند.

وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که چرا جلیلی در دیدار با علمای قم، به دیدار مصباح‌یزدی نرفت؟ گفت: دیدار با حضرت آیت‌الله مصباح جزء برنامه‌های سفر دکتر جلیلی به قم بود، اما ایشان در قم تشریف نداشتند و دیدار با این بزرگوار در برنامه‌های آینده دکتر جلیلی قرار دارد.


      

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت:امروز ساختار اجرایی و اداره کشور ناتوان و فرسوده شده است. به گزارش مشرق، سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نشستی که شب گذشته در ستاد مردمی وی در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه تشکیل شد، پس از شنیدن پرسش‌های کتبی و شفاهی حاضران از جلیلی به سخنرانی پرداخت. وی با تأکید بر پرهیز کردن از ورود به جریانات حاشیه‌ای در انتخابات، ابراز کرد: ورود به عرصه انتخابات یک امر جدی است و باید در این امر مرتب دقت کرد و توجه داشت که ورود به این عرصه برای دست‌یابی به قدرت نباشد. نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این‌که برخی‌ها گفته‌اند که چرا زودتر اعلام کاندیداتوری نکردید یا به تبلیغ برای خودتان نپرداختید، ادامه داد: از کسانی که این کار را انجام داده‌اند باید پرسید که چرا پیش از موعد به تبلیغ پرداخته‌اند و این روش ما نبوده است. وی اظهار کرد: باید این گفتمان را مطرح کرد که دین علاوه بر مقاومت پیشرفت نیز می‌تواند بیاورد و هر کس در این زمینه کار خاص خودش را باید انجام دهد، در ورود به انتخابات هیچ‌کس نباید احساس ضمانت و گارانتی بکند بنابراین باید نظارت دقیق و ساز و کارهای ویژه‌ای باشد. جلیلی ادامه داد: آن‌چه که برای ما اهمیت دارد، اسلام نابی است که امام(ره) بنا نهادند و رهبر معظم انقلاب آن را ادامه می‌دهند و هر کس اگر با این اسلام ناب اختلاف پیدا کرد، حتی اگر من باشم، نیز انحراف می‌‌یابد. وی به جریانات سال 88 اشاره و تصریح کرد: در سال 88 ظلم بزرگی به نظام اسلامی اتفاق افتاد و رهبر معظم انقلاب جریانات مختلف فتنه‌گر را مدیریت کردند و کشور را به سلامت از فتنه 88 گذراندند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری ابراز کرد: در گفت‌وگوهای هسته‌ای در سال گذشته 9 ماه تعلل کردند و به این دلیل بود که امید داشتند، فشارهای اقتصادی بر روی گفت‌وگوها تأثیر بگذارد، از سال گذشته کمیته اقتصادی در شورای امنیت ملی شکل گرفت و ظرفیت‌ها و تهدیدها بررسی شد و در آلماتی 1 نتیجه موفقیت‌آمیزی کسب شد. ایران در جنگ اراده‌ها به پیروزی رسید وی ادامه داد: امروز در قضیه سوریه بسیاری از قدرت‌ها در برابر ایران قرار گرفتند و در این جنگ اراده‌ها ایران به پیروزی رسید و امروز اعلام می‌کنند که کنفرانس ژنو 2 بدون حضور جمهوری اسلامی ایران اثری ندارد. وی اظهار کرد: برخی نامزدها گفتند که باید دنبال تنش‌زدایی برویم و مگر ما دنبال تنش بودیم و مگر تنش‌زدایی خط قرمز است، من مخالف صددرصد تنش‌زدایی هستم و اگر چیزی مبنی بر موافق بودن من به تنش‌زدایی به من منسوب است، اشتباه است. جلیلی اظهار کرد: اگر جریان و گفتمانی بیاید و مدعی شود که مقاومت سبب هزینه برای کشور است و مصالحه را راه حل معرفی کند این امر اشتباه و با شواهد فراوانی قابل رد کردن است، ما باید برای اندیشه دینی در همه شؤون مدل‌سازی و ارائه طرح اجرایی کنیم. وی به جریانات سال 88 اشاره و تصریح کرد: در سال 88 ظلم بزرگی به نظام اسلامی اتفاق افتاد و رهبر معظم انقلاب جریانات مختلف فتنه‌گر را مدیریت کردند و کشور را به سلامت از فتنه 88 گذراندند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری ابراز کرد: در گفت‌وگوهای هسته‌ای در سال گذشته 9 ماه تعلل کردند و به این دلیل بود که امید داشتند، فشارهای اقتصادی بر روی گفت‌وگوها تأثیر بگذارد، از سال گذشته کمیته اقتصادی در شورای امنیت ملی شکل گرفت و ظرفیت‌ها و تهدیدها بررسی شد و در آلماتی 1 نتیجه موفقیت‌آمیزی کسب شد. نباید با از بین بردن ظرفیت‌های به وجود آمده عقب‌گرد کنیم وی ادامه داد: امروز در قضیه سوریه بسیاری از قدرت‌ها در برابر ایران قرار گرفتند و در این جنگ اراده‌ها ایران به پیروزی رسید و امروز اعلام می‌کنند که کنفرانس ژنف 2 بدون حضور جمهوری اسلامی ایران اثری ندارد. دبیر شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر این‌که نباید این ظرفیت به وجود آمده را از بین ببریم، خاطرنشان کرد: اگر ما به پشت خیمه‌های دشمن رسیدیم نباید، بازگردیم و این بازگشتن گاه با شبهه در اندیشه و شبهه در دیدگاه صورت می‌گیرد که حوزه علمیه می‌تواند پاسخ‌گو باشد. وی به نقش حوزه‌های علمیه اشاره کرد و ادامه داد: ساز و کاری باید اندیشیده شود که اسلام در اقتصاد، فرهنگ و عرصه‌های مختلف ظهور و بروز بیابد و حوزه علمیه باید به این امر کمک کند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به این‌که ما در تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت کاستی‌هایی داریم، ادامه داد: در بسیاری از عرصه‌ها کارهای اساسی مانند شکل‌گیری قانون اساسی شده که تبدیل به سند شده است. وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در جایگاه ولایت فقیه و به عنوان یک کارشناس دین مجموعه رهنمودهای ارزشمندی را ارائه کرده‌اند که این ظرفیت همچنان به خوبی استفاده نشده است، کارهایی که برای به ظهور رساندن اسلام در عرصه‌های مختلف شده است باید مورد استفاده قرار گیرد. ساز و کاری اجرایی و اداره کشور فرسوده شده است جلیلی ادامه داد: امروز ساختار اجرایی و اداره کشور ما نه تنها برای به انجام رساندن گفتمان انقلاب ناتوان است بلکه در اجرایی کردن همین ساختارهای لیبرالی و غربی نیز ناتوان و فرسوده شده است و یکی از دلایلش عدم ارتباط با حوزه علمیه است. وی به بیان مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: اگر دولت را یک ماشین بزرگ مانند تریلی در نظر بگیریم،‌ باید اولویت اول خود را این قرار بدهیم تا این ماشین را راه بیندازیم و در ثانی ساز و کار اندیشه دینی را بر آن حاکم کنیم و اگر این گونه نباشد به تبع نمی‌توانیم در عرصه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی دستاورد لازم را داشته باشیم. نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم برخی شکست‌های ابتدایی در جنگ تحمیلی را ناشی از نبود ساز و کار متناسب با انقلاب دانست و بیان کرد: دلیل پیروزی ما این بود که ساز و کارهایی متناسب با نظام اسلامی ایجاد کردیم، که می‌توان به وارد شدن عنصر شهادت طلبی و حضور فرماندهان در میان رزمندگان اشاره کرد. وی بیان کرد: اکنون در عرصه اقتصادی دشمن خارجی و سؤاستفاده‌کن داخلی از ساز و کار ناکارآمد اجرایی سوءاستفاده می‌کند و به تخریب اقتصاد کشور می‌پردازد و تا زمانی که این ساز و کار تغییر نیابد، نمی‌توان از خطرات دشمن ایمن بود و در عرصه‌های دیگر مانند فرهنگ نیز این‌گونه است. جلیلی اظهار کرد: هر کس که منتخب مردم شد باید تغییر ساز و کار کشور اولویت اساسی وی باشد و حل برخی از مشکلات زمان‌بر است به همین دلیل برخی‌ها به دنبال کارهایی هستند که زودبازده شوند و از اولویت‌ها غافل می‌شوند. ساز و کاری برای شناسایی و به کارگیری نیروها تعریف شود وی گفت: سفرهای استانی از این نمونه است، چون ماشین دولت به خودی خود حرکت نمی‌کرد، رییس‌جمهور با طریق دیگری به خدمات‌رسانی می‌پرداخت، به عنوان مثال باید سفرهای وزارت‌خانه‌ای داشته باشی و باید وزارت‌خانه‌ها را از این بی‌عملی درآورد. جلیلی بیان کرد: سفرهای استانی یا شکل‌گیری ستادهای استانی ممکن است به عنوان ضرورت صحیح باشد، اما باید این ظرفیت‌ها را به گونه‌ای شکل داد که بتوانیم کار را به طور اساسی و ریشه‌ای دنبال کنیم. دبیر شورای عالی امنیت ملی نیروی انسانی را بسیار با اهمیت خواند و افزود: باید ساز و کاری برای یافتن نیروهای مختلف در پست‌ها را یافت، بحث بر سر این نیست که افراد خاصی جزو تیم من هستند یا نیستند، بلکه باید ساز و کاری برای شناسایی نیرو و قراردادن آن فرد در جایگاه خودش به دست آورد. وی اظهار کرد: ساز و کار شناسایی نیروها و به کار گیری آن در دفاع مقدس یکی از کارآمدترین ساز و کارها بود، به این دلیل که اندیشه دینی بر آن حاکم بود و آرمان در آن غالب بود و این گونه نبود که هر کس با مقاصد خاص در آن حضور بیابد. جلیلی وظیفه شورای عالی امنیت ملی را بررسی تهدیدها و فرصت‌ها در حوزه امنیت ملی دانست و افزود: تنها مسأله به تهدید نظام ختم نمی‌شود، یکی از بسترهای تهدید اقتصاد یا فرهنگ است، ما هر روز با بمباران رسانه‌ای مواجه هستیم و برای این عرصه‌ها باید کار راهبردی کرد. زرادخانه هسته‌ای ایران اسلامی در قم است وی در ابتدا با بیان خاطره‌ای درباره حوزه علمیه پرداخت و گفت: در دیداری که با آقای سولانا داشتیم و در میز ناهار با یکدیگر گفت‌وگو می‌کردیم، ایشان علاقه‌مند بود به موضوعات خارج از بحث هسته‌ای که از آن سؤال می‌کرد که درباره نظام حکومتی ایران و ساختار حکومتی ایران سؤالاتی کرد، غربی‌ها اعتراف می‌کنند که نظام جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته‌ای ندارد و حرفشان این است که ما می‌خواهیم پیش‌گیری کنیم، من از ایشان سؤال کردم که شما سی سال است علیه ایران فعالیت می‌کنید و چرا موفق نشدید؟ سولانا گفت خود شما پاسخ را بدهید، من گفتم باید دو نکته را در نظر داشت، یکی این‌که شما با نظامی روبرو هستید که مستظهر به پشتیبانی مردم است، همچنین این نظام مبتنی بر یک اندیشه دینی است و این ادعا را دارد که جامع است و برای همه عرصه‌ها مانند اقتصاد، سیاست و فرهنگ حرف دارد و مردمی که پشتیبان این نظام هستند تنها دفاع نمی‌کنند از این نظام بلکه حاضر هستند جان خود را برای نظام بدهند و این امر به دلیل غنای اندیشه اسلامی است، من به ایشان گفتم شما بیخود دنبال نطنز و اصفهان هستید بلکه زاردخانه ما در قم است و شما باید جلوی آن‌جا را بگیرید. نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که امروز ده‌ها مثال تجربی و عملی از کارآمد بودن نظام دینی داریم، خاطرنشان کرد: ما حیات‌بخشی دین در عرصه اجتماعی و فردی را تجربه کردیم و آن‌چه که امام خمینی(ره) برای ما به ارمغان آورد یک حیات جدید بود. وی خاطرنشان کرد: اگر انسان ایمان و عمل صالح را مبنا قرار داد و در عرصه اجتماعی ظهور کرد یک حیات طیبه را برای انسان به ارمغان می‌آورد، این اندیشه یک اندیشه جدی است و هر کسی نمی‌تواند درباره آن نظر بدهد. جلیلی ادامه داد: عرصه دینی یک عرصه جدی است و هر کس نمی‌تواند درباره آن نظر بدهد، اگر هم مطلبی درباره این‌که من قدرت استنباط دینی در هر یک از موضوعات را دارم، گفته شده است اشتباه است. تثبیت جایگاه ولایت فقیه ضرورتی برای دولت یازدهم وی تثبت نظریه ولایت فقیه و جایگاه ولایت فقیه را یکی از ضرورت‌های دولت آینده دانست و ابراز کرد: رییس‌جمهور آینده باید در عرصه عملی تابع ولایت فقیه باشد، در نظام اسلامی ولایت مطلقه فقیه حاکم است که فصل‌الخطاب در همه عرصه‌ها است بنابراین دیگر بحث اختلاف با رهبری به وجود نمی‌آید. دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: این نظام بعد از گذشت 34 سال توانسته است نظامی را برپا کند که ویژگی‌های قابل توجهی داشته باشد، انقلاب کوبا تئوری کمونیستی خود را حفظ کرده اما در کشور خود پیشرفت نداشته است. وی با تأکید بر این‌که انقلاب اسلامی ایران نه تنها مقاومت کرده است، بلکه پیشرفت سریعی داشته است، خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران ظرفیت بسیاری بر مبنای اندیشه دینی داشته است و این امر در عرصه‌های مختلف برای نظام تولید ظرفیت کرده است. جلیلی بیان کرد: ایران زمانی نوکر آمریکا بود، اما امروز نقشش ارتقا پیدا کرده است و این امر نه تنها در سطح منطقه‌ای بلکه در سطح جهانی است، شش قدرت جهانی یک طرف می‌نشینند و جمهوری اسلامی ایران در یک عرصه می‌نشیند. وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی و بعد از تثبیت انقلاب اسلامی دوران شکست‌های استکبار شروع می‌شود و پیروزی‌های پی‌درپی انقلاب اسلامی آغاز می‌شود، گفتمان امام(ره) و رهبر معظم انقلاب برای ما یک ظرفیت ایجاد کرده است.


      
<      1   2