شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصاد و دارایی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید، اگر تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه تهران اجرایی شود، قیمت نفت به 160 دلار در هر بشکه خواهد رسید. 


شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت، ایران 33 سال تحریم‌ها را تحمل کرده است و "این موضوع نشان می‌دهد که توان اقتصادی ایران به گونه‌ای است که می‌تواند این تحریم‌ها را تحمل کند و تنها اقتصادی نخواهد بود که از این تحریم‌ها متضرر خواهد شد."

وی تصریح کرد: "هنگامی که درباره درآمدهای نفتی و تحریم‌های علیه فروش نفت صحبت می‌کنیم، باید به دقت توجه کنیم که برندگان و بازندگان چنین تحریم‌هایی چه کسانی هستند."

حسینی گفت که تحریم‌ها به اتحادیه اروپا نیز که اکنون با اقتصاد ضعیف خود دست‌وپنجه نرم می‌کند آسیب خواهند رساند. 

وزیر اقتصاد جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: "در واقع، این مساله خیلی دشوار است، اما نه فقط برای ایران. همه ما می‌توانیم مطمئن باشیم که شاهد افزایش قابل توجه قیمت‌های بین‌المللی خواهیم بود. آیا این بهترین رویکرد است؟" 

حسینی در ادامه افزود، حتی صندوق بین‌المللی پول نیز می‌گوید که "در نتیجه تحریم‌ها، قیمت‌نفت به 160 دلار در هر بشکه خواهد رسید و شناور خواهد بود."

صندوق بین‌المللی پول در ماه مارس هشدار دارد که اگر عرضه نفت ایران با اختلال مواجه شود، قیمت نفت خام شاید تا 30 درصد افزایش یابد و اقتصاد جهانی را دچار شوک کند. 

این در حالی است که در پی توقف فروش نفت ایران به برخی شرکت‌های اروپایی، قیمت‌های جهانی این کالای مهم همواره با افزایش روبه‌رو بوده است.

اتحادیه اروپا سوم بهمن 1390 (23 ژانویه2012) تحریم ‌واردات نفت از ایران و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی در کشورهای عضو این اتحادیه را تصویب کرد. همچنین، اعضای این اتحادیه فروش الماس، طلا و سایر فلزات گران‌بها را به جمهوری اسلامی ایران ممنوع کرده است. گفته می‌شود، این تحریم‌ها از 11 تیر (اول جولای2012) اجرایی خواهد شد.

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا در آخرین روز سال 2011 میلادی تحریم‌های اقتصادی جدید و یک‌جانبه‌ای علیه بانک مرکزی به امضا رساند که بر پایه آن، شرکت‌ها و بانک‌های خارجی که به مبادله مالی با بانک مرکزی ایران اقدام کنند، مشمول مجازات و تحریم‌های واشنگتن خواهند شد.

امریکا و هم‌پیمانان آن به همراه رژیم اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را به انحراف از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود و تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم و از برنامه انرژی هسته‌ای ایران به عنوان بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌های اقتصادی و نفتی علیه تهران استفاده می‌کنند.

این در حالی است که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی تحت نظارت دقیق بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و ایران تاکید می‌کند، به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق توسعه و دستیابی به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار است