سفارش تبلیغ
صبا ویژن
منوی اصلی
مطالب پیشین
آرشیو مطالب
وصیت شهدا
وصیت شهدا
آمار و اطلاعات

بازدید امروز :32
بازدید دیروز :69
کل بازدید :301654
تعداد کل یاد داشت ها : 620
آخرین بازدید : 103/2/20    ساعت : 10:25 ص
درباره وبلاگ
لینک دوستان
ویرایش
ابر برچسب ها
ویرایش
امکانات دیگر

به گزارش پرس تی‌وی، یک تحلیل‌گر برجسته می‌گوید، اسرائیل به دلیل وابستگی به امریکا و برخورداری از "مصونیت کامل"، از مجازات به دلیل موارد نقض مکرر قوانین بین الملل می‌گریزد.



نوام چامسکی، فیلسوف و زبان شناس امریکایی روز چهارشنبه (24 خرداد) در مصاحبه‌ای اختصاصی با پرس تی‌وی گفت: "...اسرائیل یک رژیم وابسته به امریکا است؛ امریکا مصونیت کامل (از مجازات) دارد و این مصونیت به متحدان و وابستگان این کشور به میراث رسیده است."

این اظهارات در حالی بیان می‌شوند که باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا 5 ژوئن بار دیگر از حمایت تزلزل‌ناپذیر این کشور از تل آویو خبر داد و تاکید کرد که اسرائیل به طور قطع بیش از فلسطین مورد توجه واشنگتن است.

اوباما این اظهارات را در نشست بین جک لو، سرپرست کارکنان کاخ سفید و هیاتی از "جامعه یهودیان ارتودکس امریکا" بیان داشت. وی همچنین از حاضرین در این نشست خواست که در مورد وفاداری وی به متحدان اسرائیلی تردیدی به خود راه ندهند.

چامسکی گفت: "این چیزی است که به آن قدرت می‌گوییم. به عنوان مثال نمی‌توان امریکا را در هیچ دادگاه بین المللی محاکمه کرد. اگر کسی اقدام به این کار کند، دیوان بین‌المللی دادگستری و امریکا به سادگی آن را رد می‌کنند."

این شخصیت فرهنگی سرشناس در ادامه خاطر نشان کرد، آنچه که امریکا از عبارت جامعه بین‌المللی هنگام اشاره به آن در نظر دارد، با معنای لغوی و مورد نظر عموم این عبارت متفاوت است.

چامسکی گفت: "هنگامی که غرب از عبارت جامعه جهانی استفاده می‌کند، منظور، امریکا و هر کشوری است که با واشنگتن همسو است. اگر بیشتر کشورهای جهان مخالف امریکا باشند، آن‌ها دیگر بخشی از جامعه جهانی محسوب نمی‌شوند.

منبع:پرس تی وی


      

در آستانه برگزاری انتخابات مهم پارلمانی یونان، مردم این کشور به برداشت موجودی از حساب‎های بانکی خود و انبار کردن مواد غذایی روی آورده‌اند.


بسیاری بر این باورند که برگزاری انتخابات پارلمانی یونان در روز یکشنبه، این کشور را به خروج از حوزه یورو وادار خواهد ساخت.

به گزارش رویترز، بانک‌داران یونانی می‌گویند، روزانه حدود 800 میلیون یورو( یک میلیارد دلار) از بانک‌های مهم کشور برداشت می‌شود.

به گفته خرده فروشان، مردم از بیم رایج شدن دوباره دراخما( واحد پول سابق یونان) و احتمال کمبود مواد غذایی، سرگرم خرید پاستا واقلام غذایی کنسرو شده هستند.

نگرانی از رایج شدن دوباره دراخما، پس از شایعات احتمال انتخاب الکسی تسپیراس، رهبر حزب چپ گرای سیریزا در انتخابات، تشدید شد.

بر اسا س آخرین نظرسنجی‌ها، حزب سیریزا که با دریافت بسته کمک 130 میلیارد یورویی( 160 میلیارد دلاری) مخالف است، با حزب محافظه کار دموکراسی نوین که از دریافت بسته کمکی حمایت می‌کند، در رقابت تنگاتنگ قرار دارد.

این درحالی است که بنابر برخی از "نظرسنجی‌های محرمانه"، حزب سیریزا، پیروزی چشم‌گیری را در این انتخابات کسب خواهد کرد.

الکسی تسپیراس رهبر سیریزا روز سه‌شنبه اعلام کرد که اگر وی در انتخابات آتی (روز یکشنبه) پیروز شود، برنامه دریافت بسته کمک از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول را لغو خواهد کرد.

رهبر سیریزا یادآور شد:" بسته کمک مربوط به گذشته است و این برنامه از روز دوشنبه به تاریخ می‌پیوندد."

یونان کانون بحران بدهی حوزه یورو بوده است و اکنون در پنجمین سال رکود اقتصادی به سر می‌برد. یک پنجم مردم یونان بی‌کار بوده، بانک‌های این کشور متزلزل هستند و همچنین حقوق بازنشستگی و دست‌مزدها تا 40 درصد کاهش پیدا کرده است.

آخرین آمارها حاکی از آن است که اقتصاد یونان در سه ماه اول سال 2012، 6.2 درصد کاهش داشته است. در صورتی که وام دهندگان بین‌المللی از ارائه بسته کمک مالی 130 میلیارد دلاری لازم برای ادامه عضویت یونان در حوزه یورو خودداری کنند، این کشور تا اواخر ماه ژوئن ورشکست خواهد شد.


      

لیو ویمین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در تقابل با تحریم‌های یک جانبه واشنگتن علیه ایران، از خرید نفت این کشور توسط پکن دفاع کرده است.


لیو در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: "چین از طریق مجراهای عادی نفت ایران را وارد می‌کند؛ مجراهایی که شفاف هستند و ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل نبوده و به منافع دیگر کشورها آسیب نمی‌زنند."

تاکید چین بر حفظ روابط اقتصادی عادی با تهران یک روز بعد از این صورت گرفت که واشنگتن هفت کشور دیگر شامل هند، کره جنوبی، سریلانکا، مالزی، تایوان، ترکیه و آفریقای جنوبی را به فهرست کشورهای معاف شده از تحریم‌ها علیه خریداران نفت ایران، افزود.

امریکا در ماه مارس نیز 10 کشور عضو اتحادیه اروپا و ژاپن را نیز مشمول معافیت قرار داد. این معافیت‌ها باید بعد از 180 روز دوباره مورد تمدید احتمالی واقع شوند.

این در حالی است که چین، یکی از بزرگترین واردکنندگان نفت ایران، در فهرست اعلام شده از سوی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا قرار ندارد.

واشنگتن تحریم‌های یک جانبه متعددی را علیه ایران اعمال کرده و دیگر کشورها را نیز تحت فشار قرار داده است تا از این تحریم‌ها پیروی کنند؛ با وجود این، بسیاری از کشورها که در صدر آن‌ها چین و هند قرار دارند، در این باره ابراز تردید کردند.

امریکا، رژیم اسرائیل و بعضی از متحدان آن‌ها ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای‌اش متهم می‌کنند.

ایران ضمن رد این اتهامات، می‌گوید، به عنوان یکی از امضاءکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که حاکی از انحراف برنامه انرژی هسته‌ای ایران به سمت تولید سلاح‌های اتمی باشد، پیدا نکرده‌اند.


      

یک وکیل حقوق بشر می‌گوید خودداری دیوان عالی امریکا از اتخاذ رویکردی جدید درباره حقوق زندانیان خارجی در زندان گوانتانامو ناامید کننده است. 


پاول ولف، وکیل بین‌المللی امریکایی روز سه شنبه (23 خرداد، 12 ژوئن) در گفت‌وگو با بخش امریکای پرس تی‌وی تصریح کرد:"به عقیده من کم‌تر از یک درصد از پرونده هایی که به دیوان عالی ارجاع داده می‌شود مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرند."

وی افزود، این حقیقت که دیوان عالی امریکا به این پرونده ها توجه نمی‌کند ناامید کننده است ولی تعجب آور نیست. 

دیوان عالی امریکا روز دوشنبه (22 خرداد، 11 ژوئن) با جانبداری از دولت اوباما، درخواست‌های فرجام خواهی 7 زندانی گوانتانامو را رد کرد؛ زندانیانی که تلاش‌های‌شان برای آزادی از طریق پرونده های ارائه شده به قضات فدرال امریکا در واشنگتن با شکست مواجه شده بود. 

اوباما ژانویه 2008 و به عنوان یکی از نخستین اقداماتی که پس از تصدی ریاست جمهوری امریکا انجام داد وعده تعطیلی زندان گوانتانامو ظرف یک سال را مطرح کرد، وعده ای که با محکومیت بین‌المللی گسترده از سوی متحدان امریکا مواجه شد.

زندان گوانتانامو ژانویه 2002 به منظور نگهداری مظنونان به تروریسم که پس از حملات 11 سپتامبر 2001 به ویژه در افغانستان دستگیر می‌شدند در خلیج کوبا تاسیس شد. در دوره ای در زمان ریاست جمهوری جرج بوش، رئیس جمهوری سابق امریکا این زندان حدود 800 مظنون به شرکت در عملیات‌های القاعده و طالبان را در خود جای داده بود. در حال حاضر 169 مظنون در گوانتانامو زندانی هستند


      

در اثر موجی از بمب گذاری‌ها و تیراندازی در شهرهای بغداد و حله در عراق، دست کم 54 نفر کشته و بیش از 100 نفر مجروح شده‌اند.


انفجار دو بمب در روز چهارشنبه (24 خرداد، 13 ژوئن) در شهر مرکزی حله جان 22 نفر را گرفت. 

این در حالی است که بنا بر اظهارات یک مقام وزارت کشور، 4 بمب گذاری و 2 حادثه تیراندازی در بغداد روی داد.

از سوی دیگر، در پی انفجار چهار خودرو در میان زائران شیعه در اوایل روز چهارشنبه در بغداد، 18 نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند. 

بنابر اعلام مقامات پلیس، اولین انفجار بمب در بغداد حدود 5 صبح در مجاورت شهر تاجی جمعیت زائران را مورد هدف قرار داد. 

بخش های مختلف شهر در عرض چند ساعت هدف سه انفجار دیگر قرار گرفت.

همچنین در اثر انفجار 2 خودروی دیگر در شهر بلد، چهار نفر کشته شدند. 

هنوز جزئیاتی در رابطه با دیگر افراد کشته شده در این حوادث ارائه نشده است. 

انتظار می‌رود آمار تلفات این حادثه افزایش یابد.

حملات تروریستی در عراق رو به افزایش است اما انفجار و تیراندازی در سراسر این کشور به صورت روزانه روی می‌دهد و مناطق شیعه‌نشین و نیروهای امنیتی محلی اغلب هدف این حملات قرار می‌گیرند.

بنا بر آمار رسمی وزارت کشور عراق، 132 نفر در ماه می کشته شدند.


      

بر اساس یک گزارش، آلمان به رغم آگاهی از برنامه نظامی هسته ای رژیم اسرائیل به ارائه زیردریایی‌های دارای توانمندی هسته‎ای به تل آویو ادامه می‌دهد.


آلمان تا کنون 3 زیردریایی دارای قابلیت هسته‎ای برای اسرائیل ساخته است و 3 زیردریایی دیگر را نیز قرار است تا سال 2017 به تل آویو تحویل دهد این در حالی است که اسرائیل، سفارش ساخت تعداد بیش‌تری از این زیردریایی‌ها را بررسی می‌کند. 

بر اساس گزارشی که روز یک‌شنبه (14 خرداد، 3 ژوئن) در هفته نامه آلمانی Der Spiegel منتشر شد، رژیم اسرائیل این زیردریایی‌ها را به موشک‌های کروز دارای کلاهک هسته‎ای مجهز می‌کند. 

اسرائیل با داشتن زرادخانه‎ای که بر اساس برآوردها حدود 200 تا 300 کلاهک هسته‎ای در آن مستقر است، به عنوان تنها دارنده سلاح‌های هسته‎ای در خاورمیانه شناخته می‌شود.

بر اساس این گزارش، آلمان با وجودی که چند دهه است از فعالیت‌های نظامی هسته‎ای تل آویو اطلاع دارد به ارائه این زیردریایی‌ها به اسرائیل ادامه داده است.

در ادامه این گزارش آمده است آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان امتیازات زیادی به رژیم اسرائیل داده است. این در حالی است که بخش عمده‎ای از کمک نظامی برلین به تل آویو از طریق پول مالیات دهندگان آلمانی تامین می‌شود.

بر اساس تحقیقی که موسسه نظرسنجی Infratest dimap هفدهم و هجدهم آوریل انجام داد مشخص شد حدود 48 درصد از هزار شرکت کننده در این نظرسنجی به اسرائیل به عنوان تهدیدی جدی برای صلح و امنیت جهانی می‌نگرند. این موسسه تحقیقاتی در برلین مستقر است.

با این وجود، ایهود باراک وزیر امور نظامی رژیم اسرائیل در مصاحبه با این هفته نامه آلمانی گفته بود، آلمانی‌ها از این‌که "برای سال‌های متمادی" موجودیت رژیم اسرائیل را تضمین کرده‎اند باید به خود افتخار کنند


      

امریکا می‌گوید هر گونه راه‌حل سیاسی در سوریه باید به سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهور این کشور منجر شود. 


به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا روز یک‌شنبه (14 خرداد، 3 ژوئن) در یک نشست خبری در استکهلم، پایتخت سوئد گفت: "کناره‌‎گیری اسد [از قدرت] نباید یک پیش شرط باشد، بلکه باید پیامد" هر گونه راه‌حل سیاسی باشد.

وی این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که بشار اسد در سخنرانی خود خطاب به پارلمان سوریه گفت، دمشق به مبارزه با گروه‌های تبهکار مسلح مخل امنیت در این کشور ادامه خواهد داد و همچنان برای گفت‌وگو با مخالفان آماده است. 

کلینتون همچنین از روسیه خواسته است در راستای تلاش‌های بین‌المللی برای افزایش فشارها بر بشار اسد گام بردارد. وی این اظهارات را در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، بیان داشت. 

وی گفت: "پیام من به وزیر خارجه روسیه بسیار ساده و بی‌پرده بود." کلینتون در همین خصوص تصریح کرد: "همه ما باید به تلاش‌های خود برای نیل به گذار سیاسی شدت بخشیم و روسیه باید برای تحقق چنین امری یاری رساند."

مسکو مخالفت خود را با مداخله خارجی در سوریه اعلام و تا کنون به عنوان یکی از اعضا دائم شورای امنیت سازمان ملل دو قطعنامه این شورا را برای محکوم کردن دولت بشار اسد وتو کرده است. ‌

سوریه از اواسط ماه مارس سال گذشته میلادی (2011) صحنه ناآرامی‌های داخلی بوده است . 

در حالی که غرب و مخالفان، دولت دمشق را عامل کشتارها می‌دانند، دولت سوریه "قانون شکنان، خراب‎کاران و گروه‌های تروریستی مسلح" را مسئول ناآرامی‌ها دانسته و تاکید می‌کند که این ناآرامی‌ها از خارج سازمان‌دهی می‌شوند.


      


      

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید، مخالفان سوری به دنبال مداخله نظامی خارجی و محرک وقوع جنگی داخلی در این کشور عربی هستند.


لاوروف روز سه‌شنبه (9 خرداد، 29 می) در نشستی خبری در مسکو گفت که برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه از "همه نیروهای مخالف سوری خواست آنچه را که مبارزه برای آزادی تا زمان موافقت شورای امنیت سازمان ملل با مداخله نظامی خوانده، ادامه دهند. این کار تحریک مستقیم جنگ داخلی است."

وزیر امور خارجی روسیه همچنین برخی کشورها را به تلاش برای کارشکنی در اجرای طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب متهم کرد.

لاوروف گفت: "برخی کشورها، از این حوادث؛ حوادث 25 می (کشتار حوله) به عنوان بهانه‌ای برای مطرح کردن ضرورت اقدام نظامی استفاده می‌کنند؛ گویی که شورای امنیت خواستار تحقیق و بررسی (در مورد حوادث) نشده است."

درگیری‌های مرگباری روز جمعه میان نیروهای سوری و گروه‌های مسلح در حوله رخ داد.

ژنرال رابرت مود، رئیس هیات ناظران اعزامی سازمان ملل به سوریه روز یکشنبه در سخنانی گفت، ناظران سازمان ملل تعداد کشته‌ها در حوله را 108 نفر از جمله 49 کودک و 34 زن برآورد کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل در جلسه اضطراری این شورا خشونت در حوله را محکوم کرد و گفت که در جریان این درگیری‌ها "یک سری حملات توپخانه‌ای و تانکی به یک منطقه مسکونی" صورت گرفته است.

در همین حال، بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل از "سونامی دروغ‌هایی" که به گفته وی از سوی شماری از اعضای شورای امنیت مطرح شده، انتقاد کرد و افزود نیروهای سوری مسئول این خشونت‌ها نیستند.


      

با وجود تحریم‌های نفتی عیله تهران، آمارها نشان می‌دهد که میزان واردات نفت خام کره‌جنوبی از ایران در ماه آوریل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 42 درصد افزایش داشته است. 


به گزارش خبرگزاری رویترز، آمارهایی که روز سه‌شنبه (9 خرداد،29 می ) شرکت ملی نفت کره منتشر کرد نشان می‌دهند که این کشور در ماه آوریل هفت میلیون و پانصد هزار بشکه، معادل 250 هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرد. این در حالی است که بر اساس توافق‌نامه دو طرف، قرار بود که کره جنوبی روزانه200 هزار بشکه نفت از ایران وارد کند. 

همچنین، داده‌ها نشان می‌دهند که سئول از ژانویه تا آوریل سال جاری میلادی در مجموع25 میلیون و250 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرد. کره‌جنوبی در ماه مارس روزانه 155 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرد. 

مقام‌های دولتی و مقام‌های پالایشگاه‌های اس‌کی انرژی و هیوندای اویل‌بانک کره جنوبی می‌گویند که این دو پالایشگاه قراردادهای سالانه‌ای را با ایران امضا کردند تا در سال جاری میلادی واردات نفت خام را از حدود 190 هزار بشکه در روز که مربوط به سال 2011 است، افزایش دهند.

اتحادیه اروپا سوم بهمن 90 (23 ژانویه 2012) تحریم ‌واردات نفت از ایران و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی در کشورهای عضو این اتحادیه را تصویب کرد. این تحریم‌ها از11 تیر (اول جولای) اجرایی خواهد شد.

افزون بر آن، بر اساس این تحریم‌ها، ‌شرکت‌های اروپایی از حمل‌ونقل، خرید یا بیمه‌کردن نفت خام و سوختی که از ایران به هر کجای دنیا فرستاده می‌شود، منع می‌شوند. 

امریکا و اتحادیه اروپا با آغاز سال 2012 میلادی بار دیگر از برنامه انرژی هسته‌ای ایران به عنوان بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌های اقتصادی و نفتی علیه تهران استفاده کرده‌اند و ادعا می‌کنند که برنامه انرژی هسته‌ای این کشور جنبه نظامی دارد.

تهران نیز با رد این ادعاها، یادآوری می‌کند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازرسی‌های مکرر خود هرگز سندی دال بر انحراف برنامه انرژی هسته‌ای ایران به سوی اهداف نظامی نیافته است


      
<      1   2   3   4   5      >