رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی که از نامزدهای احتمالی انتخابات آتی ریاست جمهوری مصر بود،‌ با انتقاد از شورای نظامی اعلام کرد در این انتخابات شرکت نمی‌کند.

 

به گزارش خبرنگار حوزه بین الملل «خبرگزاری دانشجو» به نقل از بی بی سی، محمد البرادعی، رئیس پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی که از برجسته ترین نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری مصراست،‌ اعلام کرد: در انتخابات آتی ریاست جمهوری مصر شرکت نمی کند.

دفتر البرادعی با صدور بیانیه ای با انتقاد از عملکرد شورای نظامی حاکم بر مصر،‌ گفته است که سوء عملکرد این شورا مصر را از اهداف انقلاب دور کرده و رژیم سابق در واقع از میان نرفته و همچنان در صحنه سیاسی مصر حضور دارد.

وی همچنین اعلام کرده است: در صورت ادامه روند فعلی هیچ مسئولیت رسمی ای را به عهده نخواهد گرفت.

عمرو موسی، دبیرکل سابق اتحادیه عرب که وی نیز از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری مصر است، از این موضع البرادعی ابراز تأسف کرده و خواستار تجدید نظر وی در تصمیم خود شده است.
روزنامه الاهرام، چاپ قاهره در شماره امروز خود از قول برخی از سیاسیون مصری نوشته است که البرادعی شرایط کنونی مصر را برای عملی کردن برنامه های خود مناسب نمی بیند.

اما برخی کارشناسان با انتقاد از موضع البرادعی می گویند مرحله گذار در مصر زمان زیادی می خواهد و زمان کنونی برای چنین موضع گیری هایی بسیار زود است.

طی هفته های اخیر و با پایان یافتن انتخابات پارلمان مصر که منجر به پیروزی قاطع اسلام گرایان شد، محافل داخلی مصر و همچنین محافل سیاسی بین المللی، با توجه به اهمیت استراتژیک مصر در منطقه، در حال پیش بینی و گمانه زنی درباره تحولات آتی مصر در سایه انتخابات ریاست جمهوری این کشور هستند.