دولت سوریه،اسامی 26 تروریست خارجی را که در خشونت‌های اخیر در این کشور دخالت داشته‌اند به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، بشار جعفری نماینده سوریه در سازمان ملل روز پنجشنبه به شورای امنیت سازمان ملل گفت 26 نفر که تعدادی از آن‌ها وابسته به القاعده هستند اعتراف کرده‌اند که تروریستند و برای اجرای حملات تروریستی وارد سوریه شده‌اند.

وی افزود: "در عملیات تروریستی در سوریه اثر انگشت القاعده به چشم می‌خورد."

 الجعفری یادآور شد تروریست‌ها در بازداشت دولت سوریه هستند و اعترافات آن‌ها از تلویزیون سوریه پخش خواهد شد.

وی افزود 12 تروریست خارجی نیز در درگیری‌های اخیر با نیروهای امنیتی سوریه کشته شده‌اند.

بشار جعفری به شورای امنیت گفت:" ما فهرستی داریم که اسامی 12 تروریستی خارجی که درسوریه کشته شدند از جمله یک شهروند فرانسوی، یک شهروند انگلیسی و یک شهروند بلژیکی را در بر می‌گیرد."

نماینده سوریه در سازمان ملل همچنین "برخی از" کشورهای منطقه‌ای و بین‌المللی " را به اعزام شبه نظامیان، تامین مالی و تسلیحاتی "گروه‌های تروریستی" در سوریه متهم کرد.

جعفری همچنین از شورای امنیت سازمان ملل خواست برای جلوگیری از تمامی فعالیت‌های تروریستی در سوریه و اعمال فشار بر کشورهایی که تروریست‌ها را تحریک و آن‌ها را تامین مالی می‌کنند، تدابیر فوری و ضروری اتخاذ کند.

در حملات انفجاری که اوایل روز پنج شنبه در منطقه القزاز در دمشق روی داد، 55 نفر کشته و نزدیک به 400 نفر دیگر زخمی شدند.

شورای امنیت سازمان ملل نیز با محکوم کردن این حملات، تمامی طرف‌ها را به اجرای فوری و فراگیر طرح صلح شش ماده‌ای کوفی عنان فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب فراخواند. 

روز چهارشنبه ( 9 می) نیز یک کامیون نظامی سوریه که کاروان ناظران سازمان ملل را اسکورت می‌کرد، در نزدیکی شهر درعا در جنوب غرب سوریه هدف بمب‌گذاری قرار گرفت. شش سرباز نیز در این حمله زخمی شدند. 

سرلشگر رابرت مود، رئیس هیات اعزامی سازمان ملل به سوریه نیز از اعضای این کاروان بود اما در این حمله به او و ناظران آسیبی نرسید.

تعدادی از ناظران سازمان ملل در حال حاضر بر روند اجرای آتش‌بس در سوریه نظارت می‌کنند. سوریه از 12 آوریل آتش‌بس را به اجرا گذاشته است. 

اجرای آتش بس در سوریه، بخشی از طرح صلح شش ماده‌ای کوفی عنان، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در ماه مارس است. 

نخستین گروه از ناظران سازمان ملل 15 آوریل به دمشق وارد شدند. ماموریت این ناظران بر اساس قطعنامه 2042 شورای امنیت سازمان ملل که 14 آوریل تصویب شد، مورد تایید قرار گرفت.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل 21 آوریل به اتفاق آرا، قطعنامه 2943 را تصویب و با اعزام 300 ناظر به سوریه موافقت کردند