رئیس جمهور روسیه به وزارت خارجه این کشور دستور داده است، روش‌هایی را برای حل و فصل منحصرا دیپلماتیک مناقشه بر سر برنامه انرژی هسته‌ای ایران پیدا و بررسی کند.


بنا بر حکم ریاست جمهوری روسیه، در رابطه با اقداماتی برای تحقق خط مشی سیاست خارجی فدراسیون روسیه که به امضای پوتین رسید، وزارت خارجه روسیه دستور دارد به دنبال حل‌و‌فصل مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران با تکیه بر ابزار دیپلماتیک و سیاسی باشد. 

بنابر اعلام وب‌سایت رسمی رئیس‌جمهور روسیه، هدف از این دستور اجرایی "اجرای خط مشی منسجم فدراسیون روسیه است که از منافع ملی‌اش حمایت می‌کند."

این تحول در حالی است که ایران و گروه 1+5 متشکل از کشور‌های انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و امریکا به علاوه آلمان در این مذاکرات شرکت کرده‌اند.

آخرین دور مذاکرات بین ایران و گروه 1+5 در استانبول، پایتخت ترکیه در چهاردهم آوریل برگزار شد. هر دو طرف، این گفت‌و‌گو‌ها را مثبت و سازنده خواندند.

قرار است دور بعدی مذاکرات در بغداد، پایتخت عراق در 23 می 2012 برگزار شود.

امریکا، رژیم اسرائیل و بعضی از متحدان آن‌ها تهران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند. واشنگتن و تل آویو همواره تهران را با "گزینه" حمله نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای غیرنظامی این کشور تهدید کرده‌اند.

ایران ضمن رد این اتهامات تاکید می‌کند، به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از حق توسعه و دستیابی به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وجود انجام بازرسی‌های متعدد از تاسیسات هسته‌ای ایران تا کنون مدرکی دال بر انحراف در برنامه انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور نیافته است