به گزارش پرس تی‌وی، پلیس ایتالیا با معترضان مخالف اقدامات ریاضتی در شهر ناپل در جنوب این کشور وارد درگیری شده است.



این درگیری‌ها روز جمعه (23 اردیبهشت) هنگامی روی داد که گروهی از اعضای اتحادیه‌ها و دانشجویان که نسبت به سیاست‌های مالیاتی دولت خشمگین بودند، مقابل اداره مالیات تجمع کردند.

پلیس به معترضان با باتوم حمله ور شد و مقابل تظاهرکنندگان نیز به سمت نیروهای امنیتی تخم مرغ و بطری پرتاب کردند.

از سوی دیگر، یک اعتصاب 24 ساعته در بخش حمل و نقل شهر رم، پایتخت ایتالیا در اعتراض به اصلاحات اقتصادی دولت، برای میلیون‌ها مسافر شهری مشکل و هرج و مرج به وجود آورد.

کارگران حمل و نقل مخالف اصلاحات اقتصادی دولت هستند؛ این اصلاحات قوانین کار را تغییر داده و سن بازنشستگی را دو سال افزایش می‌دهد.

اعتصاب کنندگان می‌گویند، اقدامات سخت دولت زندگی میلیون‌ها ایتالیایی بیکار و فقیر را تحت تاثیر قرار داده است.

اتحادیه کارگران ایتالیا تظاهرات و اعتصاب‌های گسترده‌ای را در اعتراض به برنامه اصلاحی ماریو مونتی نخست وزیر این کشور برگزار کردند.

به موجب این طرح، سن بازنشستگی افزایش یافته و کارگران جوان حقوق بازنشستگی کمتری نسبت به پدران و مادران خود دریافت می‌کنند.

طرح مونتی بخشی از بسته ریاضتی چند میلیارد دلاری ایتالیا است که در ماه ژانویه تصویب شد تا کشور ایتالیا از ورشکستگی نجات یابد. این بسته رشد و ریاضتی شامل کاهش بودجه، اصلاحات در نظام بازنشستگی و همچنین افزایش مالیات به ارزش 30 میلیارد یورو می‌شود.

سن بیکاری برای زنان از آغاز سال جاری میلادی از 60 سالگی به 62 سالگی می‌رسد و مردان نیز باید برای دریافت حقوق کامل بازنشستگی به جای 40 سال 42 سال کار کنند.

از سوی دیگر، مالیات بر ارزش افزوده در سه ماهه دوم سال 2012 میلادی، به 23 درصد افزایش خواهد یافت.

بر پایه این گزارش، رم برای دادن اطمینان خاطر به سرمایه گذاران که نگران حجم عظیم بدهی آن هستند، تحت فشار قرار گرفته است که دست به اصلاحات اقتصادی و اقدامات در راستای کاهش بودجه بزند. ایتالیا بعد از یونان دارای بیشترین میزان حجم بدهی در حوزه یورو است.

تحلیلگران می‌گویند، قصور ایتالیا در پرداخت بدهی هایش برای اروپا امری فاجعه بار خواهد بود.

ایتالیا که یکی از بزرگترین اقتصادهای حوزه یورو است، بعد از این که اقتصادش در سه ماه سوم سال 2011 میلادی 0.2 درصد کوچک شد و همچنین در سه ماهه چهارم همان سال نیز با انقباض 0.7 درصدی روبرو شد، وارد بحران اقتصادی شد.

بحران فزاینده بدهی کشورهای اتحادیه اروپا را بر این داشته است اقدامات سخت ریاضتی و اصلاحات سنگین اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهند. این اقدامات موجی از اعتراضات گسترده و ناآرامی‌های اجتماعی را در بسیاری از کشورهای اروپایی در پی داشته است

منبع:پرس تی وی