هم‌زمان با انتشار گزارش‌ها درباره آمار کشته شدن ده‌ها غیر نظامی درحملات ناتو در لیبی، این سازمان از حملات مرگ‌بار خود دفاع کرده است.



دیده بان حقوق بشر با انتشار گزارشی اعلام کرد که درجریان حملات 7 ماهه ناتو در لیبی، فقط در 8 مورد حمله از سری حملات این سازمان، ده‌ها غیر نظامی کشته شده‌اند. 

اوانا لونگیسکو سخنگوی ناتو روز دوشنبه در بیانیه‌ای در بروکسل ، صرفا گفت :" ما قویا از تلفات در عملیاتی که ما مسئول آن بوده‌ایم ، متاسفیم."

سخنگوی ناتو با اشاره به این که این حملات با" مراقبت و دقت بی‌سابقه‌ای" اجرا شدند، ادعا کرد که ناتو هرآن‌چه را که می‌توانسته در زمینه به حداقل رساندن تلفات غیر نظامیان انجام داده است.

این مقام ناتو ادامه داد که در یک عملیات نظامی پیچیده، خطر هرگز نمی‌تواند به صفر برسد.

وانا لونگیسکو همچنین گفت که ناتو نمی‌تواند آمار ارائه شده از سوی دیده بان حقوق بشر را تائید کند.

جنگنده‌های ناتو، فقط از مارس 2011 تا اکتبر 2011 میلادی، 26 هزار و 500 سورتی پرواز از جمله 9 هزار و 700 ماموریت بمباران در لیبی انجام دادند.

به گفته مصطفی عبدالجلیل رئیس شورای ملی انتقالی لیبی، از فوریه 2011 تا اکتبر 2011 میلادی، حدود 25 هزار تن از مردم کشته و 50 هزار نفردیگر زخمی شده‌اند.

دیده بان حقوق بشر بامداد دوشنبه در گزارشی اعلام کرد که بنابر تحقیقات این گروه فقط در 8 مورد حمله ناتو، 72 غیر نظامی کشته شده‌اند و این ائتلاف نظامی باید مسئولیت این تلفات را برعهده بگیرد.

دیده بان حقوق بشر همچنین در این گزارش 76 صفحه‌ای از ناتو خواست تا به خانواده‌های غیر نظامیانی که در حملات این سازمان نظامی کشته و یا زخمی شده و یا خسارت مالی دیده‌اند، غرامت پرداخت کند.

بازرسان دیده بان حقوق بشر در بازرسی‌های خود از محل حملات هوایی ناتو، کشته‌شدن 72 غیر نظامی از جمله 20 زن و 24 کودک را تایید کرده‌اند.

این گروه حقوق بشری مستقر در نیویورک افزود:" تا به امروز، ناتو از تائید تلفات و یا توضیح درباره چگونگی و علت مرگ این افراد خودداری کرده است."

وزارت بهداشت لیبی می‌گوید که بیش از 850 غیر نظامی در حملات ناتو علیه رژیم دیکتاتوری معمر قذافی کشته شدند.

عفو بین‌الملل نیز در ماه مارس اعلام کرد که این سازمان مرگ 55 غیرنظامی از جمله 16 کودک و 14 زن را در حملات هوایی ناتو در لیبی ثبت کرده است.

منبع:پرس تی وی