به گزارش پرس تی‌وی، پکن با تقدیر از نتایج سازنده مذاکرات اخیر ایران و آژانس اتمی، همکاری 2 طرف برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده را خواستار شده است.


هونگ لی روز چهارشنبه (27 اردیبهشت، 16 می) در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد:"تقویت گفت‌وگو و همکاری بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران برای دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک برای مساله انرژی هسته‎ای ایران، مفید است."

وی افزود:"در شرایط کنونی ما از 2 طرف می‌خواهیم برای حل و فصل مسائل باقی مانده به تقویت گفت‌وگو و همکاری بپردازند."

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه (25 اردیبهشت، 14 می) به مدت 2 روز‌در وین، پایتخت اتریش با یکدیگر مذاکره کردند. مذاکرات وین 3 ماه پس از برگزاری آخرین دور گفت‌وگوها در تهران، پایتخت ایران صورت گرفت.

ایران و آژانس اتمی در ماه‌های ژانویه و فوریه در تهران 2 دور با یکدیگر مذاکره کردند. 

دور جدید گفت‌وگوها بین ایران و آژانس اتمی سازمان ملل در حال برگزار شد که تهران و گروه 5+1- انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و امریکا به علاوه آلمان- برای برگزاری نشست آتی در بغداد، پایتخت عراق آماده می‌شوند. این مذاکرات قرار است 23 می برگزار شود.

نخستین دور مذاکرات چند جانبه ایران و 5+1، 14 آوریل در استانبول ترکیه برگزار شد. هر دو طرف این مذاکرات را سازنده ارزیابی کردند.

چین و روسیه، از اعضای دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل بارها از حل و فصل دیپلماتیک مساله انرژی هسته‎ای ایران حمایت کرده‌اند.