حیان حیدر، تحلیل‌گر مسائل سیاسی از بیروت در گفت‌وگو با پرس تی‌وی بهترین راه درباره طرح ادغام عربستان و بحرین را برگزاری یک همه پرسی و ارجاع آن به مردم بحرینی دانسته است.


این تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: "به نظر من بهترین راه این است که یک همه پرسی برگزار شود و از مردم سوال شود آیا با این نوع اتحاد و یکپارچگی و فدراسیون یا چیزی از این دست موافقند یا نه."

حیدر در ادامه این سوال را مطرح کرد که "وقتی وزارت اطلاع‌رسانی بحرین می‌گوید بحرینی‌ها از این طرح ادغام حمایت می‌کنند، پس دموکراسی چه می‌‍شود؟ آن‌ها دولت ندارند، پارلمان ندارند، همه پرسی ندارند و از مردم نمی پرسند این موضوع را می‌خواهند یا نه؟"

وی افزود: "بحرین از یک سال و چند ماه پیش با مشکل روبرو شده است و این رژیم از کشورهای حاشیه خلیج فارس و به ویژه عربستان کمک خواست و آن‌ها هم به این کشور نیرو اعزام کردند."

حیدر ادامه داد: "به نظر می‌رسد رژیم منامه دیگر قادر به کنترل این قضیه نیست. آن‌ها محکومیت خشونت و رویه غیردموکراتیک این رژیم از سوی شمار زیادی از سازمان‌های بین‌المللی را شاهدند. بنابراین این اقدام یک گام به جلو محسوب می‌شود."

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به وجود بزرگترین پایگاه دریایی امریکا در بحرین گفت که کاخ سفید اعلام کرده است، تحویل سلاح به بحرین را که منامه سال گذشته از امریکا خریده بود، از سر می‌گیرد و افزود: "این امر به دلیل گلایه‌های سازمان‌های بین‌المللی متوقف شده بود. امریکا به خوبی می‌داند که چه چیزی در آن‌جا در جریان است."

گزارش‌ها از تلاش عربستان سعودی برای ادغام با بحرین در راستای طرحی برای اتحاد شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس حکایت می‌کند.

اعضای شورای همکاری خلیج فارس که شامل کشورهای عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر، امارات و عمان می‌شود، قرار است 14 می به منظور بحث و تبادل نظر درباره یکپارچگی بیش‌تر میان شش عضو این شورا با یکدیگر دیدار کنند.

این در حالی است که شماری از اعضای این شورا از سلطه احتمالی عربستان سعودی بر پنج کشور دیگر در صورت متحد شدن کشورهای عضو این شورا ابراز نگرانی کرده‌اند.

ده‌ها هزار بحرینی روز شنبه (30 اردیبهشت) با برپایی تظاهراتی، طرح پیشنهادی عربستان را برای ادغام با بحرین به چالش کشیده‌اند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که روز جمعه و تحت عنوان شعار"آری به ملت ما" برگزار شد، با مسدود کردن بزرگ‌راهی اصلی در غرب منامه، مراتب خشم خود را از تلاش عربستان برای ادغام با بحرین به نمایش گذاشتند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات فریاد می‌زدند که کشورشان به حراج گذاشته نشده است.

معترضان بحرینی همچنین شعارهایی را علیه حمد بن عیسی آل خلیفه حاکم بحرین سردادند.

تظاهرات اعتراض‌آمیز مشابهی نیز در ستره، بلادالقدیم برگزار شد. این درحالی بود که این اعتراضات پس از مداخله نیروهای بحرینی و شلیک گاز اشک‌آور به سوی معترضان به خشونت کشیده شد.

مخالفان بحرینی طرح پیشنهادی ادغام را چوب حراجی علیه استقلال کشورشان و تلاشی برای تقویت مداخله نیروهای امنیتی عربستان در سرکوب معترضان بحرینی توصیف کرده‌اند.