در آستانه گفت‌وگوی تهران با گروه ‌1+5 در بغداد، سنای امریکا در ادامه مخالفت واشنگتن با برنامه انرژی هسته ای تهران، بسته‌ تازه‌ای از تحریم‌های نفتی و اقتصادی علیه ایران تصویب کرده است. 


هدف از این طرح که روز دوشنبه (1 خرداد، 21 مه) با اکثریت آرا به تصویت نمایندگان سنای امریکا رسید، محدود کردن فعالیت‌های الکترونیکی بانک‌های خارجی با شرکت‌های نفت و کشتیرانی ایران است. 

این طرح همچنین شامل بخش‌هایی برای برطرف کردن نقاط ضعف بالقوه تحریم‌های فعلی است که به گفته نمایندگان امریکایی به ایران امکان ادامه فروش نفت خام را می‌دهد. 

مجلس نمایندگان امریکا دسامبر سال گذشته میلادی (2011) این طرح را به صورت لایحه تصویب کرد و اکنون مجلس سنا و مجلس نمایندگان باید با رفع اختلافات درباره این قانون به توافق برسند. 

به گفته مارک کیئرک، سناتور جمهوری‌خواه و یکی از تنظیم کنندگان این طرح، این اقدام با هدف فشار بر ایران برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای خود انجام شده است. 

این درحالی است که پل پیلار، تحلیل‌گر پیشین حوزه خاور نزدیک و خلیج فارس سازمان مرکزی اطلاعات امریکا و استاد فعلی مطالعات امنیتی دانشگاه جرج‌تاون گفته است تحریم‌های ضد ایرانی می‌توانند بر گفت‌وگوهای بغداد تاثیر عکس داشته باشند. 

این تحلیل‌گر پیشین سیا تصریح کرده است، کنون مهم‌ترین نیاز و ضرورت برای دستیابی به توافق برای تشدید تحریم‌ها نیست، بلکه متقاعد کردن " ایران برای توقف فعالیت‌ها است که در صورت پذیرش ایران "تحریم‌ها رفع خواهند شد."

این اقدام یک‌جانبه امریکا در حالی صورت گرفت که گفت‌گوهای ایران با گروه 1+5 شامل کشورهای امریکا، انگلیس، چین، فرانسه و روسیه به همراه آلمان از 3 خرداد (23 مه) در بغداد، پایتخت عراق از سر گرفته خواهد شد. 

امریکا و هم‌پیمانان آن به همراه رژیم اسرائیل، جمهوری اسلامی ایران را به انحراف از برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای خود و تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزارهای هسته‌ای متهم و از برنامه انرژی هسته‌ای ایران به عنوان بهانه برای اعمال تحریم‌های اقتصادی و نفتی علیه تهران استفاده می‌کنند.

ایران همواره تاکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق توسعه و دستیابی به فن‌آوری صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار است