به گزارش پرس تی‌وی، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور منتخب فرانسه می‌گوید به تعهد خود در رابطه با خروج نیروهای فرانسوی از افغانستان پایدار خواهد ماند. 



اولاند روز دوشنبه (1 خرداد، 21 می) در پایان بیست و پنجمین اجلاس ناتو در گفت‌و‌گو با خبرنگاران تاکید کرد نیروهای رزمی در افغانستان بلافاصله به کشور خود باز می گردند.

وی گفت: "خروج نیروهای رزمی از افغانستان از هم اکنون آغاز خواهد شد و تا پایان سال ادامه خواهد داشت. در سال 2013 فقط مربیان نظامی در آن‌جا خواهند ماند. من به همکارانم گفتم این یک موضوع قابل مذاکره نیست." 

اولاند افزود: "ما بیشتر از وظیفه‌مان انجام دادیم."

سیاست سختگیرانه اولاند با سیاست نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهور پیشین این کشور که حضور فرانسه در افغانستان را از یک تیم فنی 600 عضوی به 3600 سرباز افزایش داد، کاملا متفاوت است. 

بنابر اظهارات اولاند، دست کم 3 هزار و 500 سرباز فرانسوی با مشورت با نیروهای چند ملیتی ایساف از این کشور خارج خواهند شد. 

خروج نیروهای فرانسه از افغانستان تا پایان سال جاری یکی از وعده‌های انتخاباتی فرانسوا اولاند بوده است و به نظر می‌رسد همین امر به وی کمک کرده تا نیکلا سارکوزی را شکست دهد.

بنابر آمار رسمی اعلام شده، 83 سرباز فرانسوی از اکتبر 2001 و در پی آغاز جنگ افغانستان و ادامه حضور نیروهای تحت امر امریکا در این کشور کشته شده‌اند. سال 2011 مرگبارترین سال برای سربازان فرانسوی محسوب می‌شود. 

فرانسوی‌ها مخالف جنگ طولانی مدت افغانستان هستند و نظرسنجی‌های امسال (2012 میلادی) حاکی از این است که 84 درصد از آن‌ها خواستار خروج زودهنگام از این کشور جنگ‌زده هستند

منبع:پرس تی وی