یک کارشناس برجسته روابط بین الملل از امریکا می‌گوید، مذاکرات ایران و گروه 1+5 در بغداد به دلیل موضع متکبرانه و افراطی غرب نتوانست "دستاوردی حاصل کند."


استفن ام والت در مقاله‌ای که در وب سایت فارن پالیسی (Foreign Policy) منتشر شد نوشت، علت اصلی که مذاکرات "دستاوردی در پی نداشت"، موضع افراطی امریکا و متحدان آن و به ویژه مخالفت با هر گونه لغو تحریم علیه ایران بود.

ایران و 1+5 (انگلیس، چین، فرانسه، روسیه، امریکا به علاوه آلمان) نشست خود را روز پنج شنبه ( 24 می) در بغداد، به پایان رساندند.

والت در ادامه به برخی از "واقعیات اساسی" در رابطه با غرب و ایران اشاره کرد و نوشت: "امریکا در حال حاضر دارای هزاران سلاح اتمی پیچیده در زرادخانه خود است. اسرائیل چند صد سلاح دارد. علاوه بر امریکا چهار عضو دیگر گروه 1+5 هم دارای سلاح اتمی هستند و عضو پنجم - آلمان - به واسطه ترتیباتی موسوم به "کلید دوگانه" با امریکا به سلاح‌های اتمی دسترسی داشته است."

والت با بیان این که "امریکا و رژیم اسرائیل در حال حاضر به طور فعالانه در فعالیت‌های مخفی مستقیم علیه ایران دست دارند"، افزود، "مقامات عالی رتبه، سناتورها و اعضای کنگره امریکا به طور علنی خواستار تغییر رژیم در ایران شده‌اند و ما تعجب می‌کنیم که چرا ایران در مقابل ما با احتیاط عمل می‌کند." 

وی افزود امریکا و اسرائیل "بر این نکته پافشاری می‌کنند که ایران تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند سلاح‌های هسته ای در اختیار داشته باشد؛ چیزی که ایران بارها گفته است درصدد دستیابی به آن نیست و سران اسرائیل اعلام می‌کنند ایران حتی باید از اقدامات بالقوه در این زمینه هم دست بردارد."

این کارشناس ارشد روابط بین‌الملل تاکید کرد:"من هیچ مشکلی در درک این‌که چرا 5+1 و اسرائیل، چنین جهانی را ترجیح می‌دهند ندارم اما این را نمی‌‌فهمم که چرا آن‌ها فکر می‌کنند ایران با این قضیه موافقت خواهد کرد."

امریکا و شماری از متحدانش تهران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته ای متهم می‌کنند؛ اتهامی که واشنگتن و تل آویو با استفاده از آن ایران را به حمله نظامی تهدید می‌کند.

ایران همواره ضمن رد این اتهامات تاکید کرده است به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش جنگ افزارهای هسته‌ای و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از حق استفاده از فن‌آوری صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای برخوردار است