با وجود تحریم‌های نفتی عیله تهران، آمارها نشان می‌دهد که میزان واردات نفت خام کره‌جنوبی از ایران در ماه آوریل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 42 درصد افزایش داشته است. 


به گزارش خبرگزاری رویترز، آمارهایی که روز سه‌شنبه (9 خرداد،29 می ) شرکت ملی نفت کره منتشر کرد نشان می‌دهند که این کشور در ماه آوریل هفت میلیون و پانصد هزار بشکه، معادل 250 هزار بشکه در روز نفت خام از ایران وارد کرد. این در حالی است که بر اساس توافق‌نامه دو طرف، قرار بود که کره جنوبی روزانه200 هزار بشکه نفت از ایران وارد کند. 

همچنین، داده‌ها نشان می‌دهند که سئول از ژانویه تا آوریل سال جاری میلادی در مجموع25 میلیون و250 هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری کرد. کره‌جنوبی در ماه مارس روزانه 155 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرد. 

مقام‌های دولتی و مقام‌های پالایشگاه‌های اس‌کی انرژی و هیوندای اویل‌بانک کره جنوبی می‌گویند که این دو پالایشگاه قراردادهای سالانه‌ای را با ایران امضا کردند تا در سال جاری میلادی واردات نفت خام را از حدود 190 هزار بشکه در روز که مربوط به سال 2011 است، افزایش دهند.

اتحادیه اروپا سوم بهمن 90 (23 ژانویه 2012) تحریم ‌واردات نفت از ایران و مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی در کشورهای عضو این اتحادیه را تصویب کرد. این تحریم‌ها از11 تیر (اول جولای) اجرایی خواهد شد.

افزون بر آن، بر اساس این تحریم‌ها، ‌شرکت‌های اروپایی از حمل‌ونقل، خرید یا بیمه‌کردن نفت خام و سوختی که از ایران به هر کجای دنیا فرستاده می‌شود، منع می‌شوند. 

امریکا و اتحادیه اروپا با آغاز سال 2012 میلادی بار دیگر از برنامه انرژی هسته‌ای ایران به عنوان بهانه‌ای برای اعمال تحریم‌های اقتصادی و نفتی علیه تهران استفاده کرده‌اند و ادعا می‌کنند که برنامه انرژی هسته‌ای این کشور جنبه نظامی دارد.

تهران نیز با رد این ادعاها، یادآوری می‌کند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازرسی‌های مکرر خود هرگز سندی دال بر انحراف برنامه انرژی هسته‌ای ایران به سوی اهداف نظامی نیافته است