سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید، مخالفان سوری به دنبال مداخله نظامی خارجی و محرک وقوع جنگی داخلی در این کشور عربی هستند.


لاوروف روز سه‌شنبه (9 خرداد، 29 می) در نشستی خبری در مسکو گفت که برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه از "همه نیروهای مخالف سوری خواست آنچه را که مبارزه برای آزادی تا زمان موافقت شورای امنیت سازمان ملل با مداخله نظامی خوانده، ادامه دهند. این کار تحریک مستقیم جنگ داخلی است."

وزیر امور خارجی روسیه همچنین برخی کشورها را به تلاش برای کارشکنی در اجرای طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب متهم کرد.

لاوروف گفت: "برخی کشورها، از این حوادث؛ حوادث 25 می (کشتار حوله) به عنوان بهانه‌ای برای مطرح کردن ضرورت اقدام نظامی استفاده می‌کنند؛ گویی که شورای امنیت خواستار تحقیق و بررسی (در مورد حوادث) نشده است."

درگیری‌های مرگباری روز جمعه میان نیروهای سوری و گروه‌های مسلح در حوله رخ داد.

ژنرال رابرت مود، رئیس هیات ناظران اعزامی سازمان ملل به سوریه روز یکشنبه در سخنانی گفت، ناظران سازمان ملل تعداد کشته‌ها در حوله را 108 نفر از جمله 49 کودک و 34 زن برآورد کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل در جلسه اضطراری این شورا خشونت در حوله را محکوم کرد و گفت که در جریان این درگیری‌ها "یک سری حملات توپخانه‌ای و تانکی به یک منطقه مسکونی" صورت گرفته است.

در همین حال، بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل از "سونامی دروغ‌هایی" که به گفته وی از سوی شماری از اعضای شورای امنیت مطرح شده، انتقاد کرد و افزود نیروهای سوری مسئول این خشونت‌ها نیستند.