امریکا می‌گوید هر گونه راه‌حل سیاسی در سوریه باید به سرنگونی بشار اسد، رئیس جمهور این کشور منجر شود. 


به گزارش خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا روز یک‌شنبه (14 خرداد، 3 ژوئن) در یک نشست خبری در استکهلم، پایتخت سوئد گفت: "کناره‌‎گیری اسد [از قدرت] نباید یک پیش شرط باشد، بلکه باید پیامد" هر گونه راه‌حل سیاسی باشد.

وی این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که بشار اسد در سخنرانی خود خطاب به پارلمان سوریه گفت، دمشق به مبارزه با گروه‌های تبهکار مسلح مخل امنیت در این کشور ادامه خواهد داد و همچنان برای گفت‌وگو با مخالفان آماده است. 

کلینتون همچنین از روسیه خواسته است در راستای تلاش‌های بین‌المللی برای افزایش فشارها بر بشار اسد گام بردارد. وی این اظهارات را در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، بیان داشت. 

وی گفت: "پیام من به وزیر خارجه روسیه بسیار ساده و بی‌پرده بود." کلینتون در همین خصوص تصریح کرد: "همه ما باید به تلاش‌های خود برای نیل به گذار سیاسی شدت بخشیم و روسیه باید برای تحقق چنین امری یاری رساند."

مسکو مخالفت خود را با مداخله خارجی در سوریه اعلام و تا کنون به عنوان یکی از اعضا دائم شورای امنیت سازمان ملل دو قطعنامه این شورا را برای محکوم کردن دولت بشار اسد وتو کرده است. ‌

سوریه از اواسط ماه مارس سال گذشته میلادی (2011) صحنه ناآرامی‌های داخلی بوده است . 

در حالی که غرب و مخالفان، دولت دمشق را عامل کشتارها می‌دانند، دولت سوریه "قانون شکنان، خراب‎کاران و گروه‌های تروریستی مسلح" را مسئول ناآرامی‌ها دانسته و تاکید می‌کند که این ناآرامی‌ها از خارج سازمان‌دهی می‌شوند.